بالاخره اپل واچ هم جیل بریک شد

۱۷ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
Apple Watch Series 3

دیگر مثل روزهای اولی که آیفون آمده بود، خبر جیل بریک شدن، جذاب و هیجان انگیز نیست. اما خب این به آن معنی نیست که ما از جیل بریک شدن سری جدید محصولات اپل یعنی اپل واچ خوشحال نخواهیم شد.

Tihmstar کسی است که توانسته اخیرا اپل واچ سری ۳ را با سیستم عامل watchOS 4.1 جیل بریک کند. او همچنین اعلام کرده که این جیل‌بریک «تقریبا کامل» بوده و با کمی تغییرات می‌توان آن‌را روی دیگر اپل واچ‌های قدیمی هم اجرا کرد.

به طور کلی این جیل بریک دسترسی خواندن و نوشتن روی فایل‌های سیستمی را فعال می‌کند اما به طور دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم، این لیست دسترسی‌هایی است که با این جیل بریک می‌توان به دست آورد:

  • Exploits kernel using v0rtex
  • Remounts root filesystem as read/write
  • Root access (tfp0 patch)
  • Extracts bootstrap.tar package
  • h3lix kernel patches

البته هنوز این جیل‌بریک برای کاربران عادی آماده نشده و فعلا فقط برای توسعه دهندگان در دسترس است تا بتوانند به کمک آن ببینند واچ‌او‌اس چطور کار می‌کند. البته کاربران عادی هم می‌توانند با مرجعه به لینک گیت هاب مخصوص این جیل‌بریک، آن را نصب کنند اما خب این به آن معنی نیست که شما پس از جیل بریک ابزاری مثل Cydia روی اپل واچ خود ببینید و به سراغ نصب توییک‌های مخصوص بروید. درواقع بهتر است منتظر بمانیم تا توسعه دهندگان، اپلیکیشنی مثل Cydia برای اپل واچ بسازند تا جیل‌بریک کردن این گجت کوچک برای کاربران عادی منطقی باشد.

موش و گربه بازی اپل با جیل‌بریک کنندگان

در سال‌های گذشته دروغ نگفته‌ایم اگر بگوییم اپل از موش و گربه بازی بین خودش و جامعه توسعه دهندگان جیل‌بریک کننده آیفون «لذت» برده است. در عین حالی که اپل نمی‌خواهد کاربران آیفون و آیپد خود را جیل‌بریک کنند، توسعه دهندگان همواره راهی برای جیل‌بریک پیش روی کاربران گذاشته‌اند. حداقل یک نکته مثبتی که برای اپل در این زمینه وجود داشته، این بوده که با عرضه جیل‌بریک برای یک نسخه از iOS، اپل ضعف‌های امنیتی سیستم عامل خود را به رایگان متوجه شده و در نسخه‌های بعدی آن‌را برطرف می‌کند.

اپل حتی در گذشته و در زمان انتشار یکی از بروزرسانی‌های iOS 8، از تیم جیل‌بریک کننده Pangu در چین تشکر کرد که باگ‌های امنیتی سیستم عامل را پیدا کرده بودند. حتی فراتر از این موضوع، اپل افراد زیادی را از جامعه توسعه دهندگان جیل‌بریک آیفون استخدام کرده تا به تیم امنیتی سیستم‌عامل‌های این شرکت بپیوندند.

در نهایت امیدواریم جیل‌بریک اپل واچ به ثمر نشسته و شاهد مارکتی مثل Cydia برای آن باشیم. این موضوع کمک می‌کند ویژگی‌های جدیدی به اپل واچ راه پیدا کند و با توجه به سابقه اپل، بعید نیست همین ویژگی‌ها را در watchOS های بعدی هم ببینیم. شما درباره این موضوع چه فکر می‌کنید؟ آیا هنوز هم به دنبال جیل‌بریک کردن محصولات اپلی خود هستید؟

منبع: Cult of Mac

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه