ایران خودرو جون عزیزت به من ماشین بفروش!

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

کمی بیشتر از دو ماه پیش، پول‌هایم را جمع کردم و تصمیم گرفتم خودرویی تهیه کنم. بعد از کلی تحقیق و پرس وجو از دوست و آشنا، دست عیال را گرفتم و رفتم به یکی از نمایندگی‌های ایران خودرو تا ماشین مورد نظرم را سفارش دهم. پس از ثبت نام، برگه‌ای تحویل گرفتم که رویش نوشته شده بود: زمان تحویل ۳۰ روز کاری. بعد ۲۵ روز با نمایندگی تماس گرفتم تا زمان تحویل را جویا شوم. اما خانمی که پشت تلفن نشسته بودند، با حالت خاصی گفتند که منظورشان ۳۰ روز کاری بوده و قبل از اینکه من ادامه سوالم را بپرسم، ادامه دادند که به غیر از جمعه‌ها، پنجشنبه هم جز روزهای تعطیل ایران خودرو محسوب می‌شود و به طبع، روزکاری نیست. من که تا فرق سر قانع شده بودم، تلفن را قطع کردم. بعد از ۳۸ روز (دقیقا بعد از ۳۸ روز) تماس گرفتم و با جوابی عجیب‌تر از جواب قبل روبرو شدم: “آقای محترم! ما یک هفته تعطیلات تابستانی داشتیم که باز هم جز روزهای کاری محسوب نمی‌شود! در ادامه تاریخی را از توی سیستم برایم خواندند و گفتند “زمان تعیین شده برای تحویل خودروی شما، این تاریخ است”. تاریخی که با احتساب روزهای تعطیل رسمی و غیر رسمی و تعطیلات تابستانی و چه و چه، باز هم بیشتر از چیزی بود که باید می‌بود. حسابی کفری شده‌بودم؛ پول ماشین را تمام و کمال پرداخته بودم و حالا باید چنین جوابی می‌شنیدم. از این طرف و آن‌طرف نصیحت می‌شنیدم که مبادا با مسئولان فروش بدرفتاری کنی و خدای نکرده حرف ناسزایی بزنی که احتمال دارد لج کنند و ماشین ناقص یا معیوب تحویلت بدهند! بگذریم… باز هم قطع کردم. در موعد تحویل رسمی اعلام شده از طرف آن خانم، مجددا تماس گرفتم:

  • خانوم این ماشین ما رو نمیخواین تحویل بدین؟ دیگه وقتش شده‌ها!
  • تحویل ماشین شما تاخیر خورده آقای محترم!
  • چی؟ تاخیر واسه چی؟ مگه خودتون نگفتین تو تاریخ فلان تحویل می‌دین؟
  • این تاخیر از طرف شرکته و ما توش نقشی نداریم. شرکت برای این تاخیر به شما خسارت پرداخت میکنه!
  • خانوم من خسارت نمی‌خوام. ماشینو کی تحویل می‌دین؟

این خانم وقتی با اصرار من روبرو شد و دید زیادی دارم پاپِی می‌شوم، آخرین راهکاری که یاد گرفته بود را رو کرد:

  • شما اگه زیاد اصرار دارین و می‌خواین زودتر ماشینو تحویل بگیرید، می‌تونید شخصا برین کارخونه پیش آقای فلانی و بگید که ماشین رو براتون فاکتور کنه. توی حالت عادی امکان داره خیلی طول بکشه!
  • چی؟! خودم برم در کارخونه؟ مگه بی‌کارم؟ شما پس واسه چی اونجا نشستین؟ مگه من ماشینمو از شما نخریدم؟ شما چیکاره‌این پس؟

این دفعه تلفن را با قدرت بیشتری قطع کردم. چند روز منتظر نشستم و دیدم واقعا انگار نه انگار! ایران خودرویی‌ها اصلا به روی خودشان هم نمی‌آورند که روی قول‌شان نمانده‌اند و دارند بر خلاف ساده‌ترین اصل مشتری‌مداری رفتار می‌کنند. برایم واقعا عجیب بود که آیا سیاست‌های مثل “مشتری همیشه در اولویت است” و “باید مشتری را به هر قیمتی راضی نگه داشت” و مواردی از این دست، واقعا در شاکله‌ی ایران‌ خودرو جایی ندارند؟ پس این کسب و کار چطور این همه سال سرپا مانده؟ چطور است که قانون اگر مشتری ناراضی باشد، بیزینس شما محکوم به شکست است به همین سادگی در ایران نقض می‌شود و در عین حال، هر روز بر داغی تنور کسب و کار ایران خودرو افزوده می‌شود؟ واقعا چطور ممکن است؟

به قول معروف حسابی کاردی بودم و واقعا نمی‌دانستم دیگر چکار باید بکنم. دل را به دریا زدم و یک نصفه روز مرخصی گرفتم تا بروم از خود کارخانه پیگیری کنم و ببینم کجای کار مشکل دارد. صحنه‌ای که در واحد فروش و بازاریابی ایران‌خودرو با آن مواجه شدم، برق از سرم پراند: تعداد افرادی که دقیقا مشکل من را داشتند و با بدقولی‌های چندماهه‌ی ایران خودرو مواجه شده‌بودند، بسیار زیاد بود. خیلی‌ها بودند که نه فقط از تهران و حومه، که از جای جای این مملکت به کارخانه‌ی اصلی ایران خودرو مراجعه کرده‌بودند. این همه بی‌نظمی مگر یک‌جا جمع می‌شود؟! باز بگذریم… گیرِ کار اینجا بود که باید کاغذی را از آقای x می‌گرفتی و به آقای y می‌دادی و دوباره و سه‌باره برعکس این روال را تکرار می‌کردی. پنج شش باری که بین دو باجه‌ی ثابت پاس‌کاری‌ می‌شدی، اگر برگه‌ها را به درستی جابجا کرده بودی به واحد تخصیص خودرو ارجاعت می‌دادند. در همین حال که به سمت واحد تخصیص می‌رفتم، یک مسئول حاضر در کارخانه از فرد شاکی می‌پرسید: “ماشینت از همین دنا تاخیری هاست؟!”

در واحد تخصیص، یک آقای متصدی نشسته بود که با چند کلیک، یکی از ماشین‌های پارک‌شده در انبار ایران خودرو را به ردیف قراردادتان اختصاص می‌داد و می‌گفت برو حسابداری! کارمندان داخل کارخانه در تمام این مدت مثل کارمندان بی‌حوصله‌ی بانک‌ها رفتار می‌کردند و به سختی جواب می‌دادند؛ گویا برای کاری به غیر از این پشت میز نشسته بودند و رغبتی به انجام این کار نداشتند. خلاصه رفتم حسابداری و پس از مشخص شدن اینکه بدهی و معوقه و از این چیزها ندارم، گفتند کار شما تمام شده و می‌توانید فردا ماشین را از نمایندگی تحویل بگیرید. من هم خوشحال از اینکه توانسته‌ام به سرپنجه‌ی تدبیر خودم گره از این مشکل بازکنم، برگشتم و راهی محل کار شدم.

فردا که تماس گرفتم تا ماشینم را تحویل بگیرم، همان خانم متصدی قبلی با حالتی شاکی گفتند: “آقای محترم! هر وقت ماشین‌تون اومد، خودمون باهاتون تماس می‌گیریم!” یعنی لطفا دیگه تماس نگیرید! تا حالا کلاه به این گشادی سرم نرفته بود و تا به حال برای دریافت چیزی که نقدا پولش را داده بودم، تا این اندازه منت سرم نگذاشته بودند. سرتان را درد نیاورم؛ فردا و پس فردای آن روز هم تماس گرفتم و باز خبری از ماشین نبود که نبود. دیگر بی‌خیال شدم. مسافرتی را برنامه‌ریزی کرده‌بودم و ساده‌لوحانه انتظار داشتم بتوانم سفرم را با ماشین جدید انجام دهم! بی‌خیال شدم و با اتوبوس به مسافرت رفتیم. روز دوم سفر بود که زحمت کشیدند و از نمایندگی تماس گرفتند تا اعلام کنند ماشین‌مان رسیده و می‌توانیم برای تحویل گرفتن مراجعه کنیم. اما هنوز دو روز دیگر از سفرمان باقی مانده بود. هنگامی که از سفر برگشتیم و برای تحویل گرفتن ماشین به نمایندگی ایران خودرو رفتیم، گفتند ماشین شما دو شب در پارکینگ نمایندگی مانده و باید به ازای هر شب، ۱۰ هزار تومان پرداخت کنید! واقعا تا این حد؟ خانم من تلفن نمایندگی شما را بس که تماس گرفتم سوزانده‌ام! حالا باید دو شب پول پارکینگ هم بدهم؟ بله!

در هیچ جای دنیا، این اندازه ول‌انگاری و بی‌توجهی را تحمل نمی‌کنند. آقایان محترم! از متانت و صبوری مردم ما سواستفاده نکنید. اگر واقعا نمی‌توانید روی قول‌تان بمانید، خب… چه می‌دانم… قولی بدهید که بتوانید سرش بمانید! باور کنید مردم ما با این تفکر که “جون مادرت به من ماشین بفروش” به نمایندگی‌های فروش شما سر نمی‌زنند. تو را به خدا نگویید خسارت تاخیر را می‌دهیم. همه‌چیز با پول جبران نمی‌شود؛ چیز مهم‌تری به نام وقت هم وجود دارد.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۵۱ دیدگاه
  1. Avatar سهیلا

    من یک ماه پیش یه تیبا ه پیش خرید کردم و پول هم کسر شد همه چیز خوب پیش رفت و اس ام اس خرید موفق هم اومد و بعدش هم از سایت ایران خودرو پیگیر ی میکردم و همه چیز سر جاش بود ولی امروز که اومدم شناسه مو وارد کردم تو سایت میگه اطلاعات شما در سایت وجود ندارد زنگ زدم ایران خودرو میگه شما هیچ گونه خریدی انجام ندادید و اصلا کد ملی تون ثبت نشده حالا واقعا نمیدونم باید چیکار کنم

    1. Avatar حامد

      تیبا مال سایپا هست نه ایرانخودرو

      1. Avatar سید سالار میرعمادی

        اشتباه گفته.

  2. Avatar هایما

    به هر حال از ماست که بر ماست . من تازه ایران اومدم و به توصیه یکی از فامیل ها یک هایما تحویل شهریور ۹۷ ثبت نام کردم اما الان فهمیدم اینجا ایرانه، کشوری خارج از کهکشان راه شیری ، کشوری که در اون تنها چیزی که وجود نداره وفای به عهد ، قانون ، صداقت ، درستی و…. و البته در ادعا و حرف در همه چیز بی نظیر

  3. Avatar احمد

    من هم که ۲۰۶ تحویل تیر ماه سال ۹۷ داشتم تا به امروز از تحویل خودرو خبری نیست ودر سایت ایران خودرو در وضعیت اماده برای صدور فاکتور نشون میده تا اینجا چیز طبیعیه ولی جالب اینجاست که با وجود اینکه چندین هزار خودرو از خرداد تا مهر ماه را تحویل ندادن ولی بازهم دارن پیشفروش میکنن یعنی کسی نیست به کار اینا نظارت کنه واز حقوق مصرف کننده حمایت کنه!!!!!! .

  4. Avatar سجاد

    من برای اولین بار خواستم از ایران خودرو ماشین پیش خرید کنم هفته قبل که ایکاش نمی کردم. بعد از اینکه نوبت کد ملی ام شد و با کلی سلام و صلوات صفحه خرید لود شد و من ماشینو انتخاب کردم و پرداخت به اتمام رسید یهو خطا داد و تمام!!! سفارش من ثبت نشده پول از حسابم کسر شد! حالا ۴ روزه دارم میدوم دنبال پولم و هنوز به جایی نرسیدم. نصیحت برادرانه اینکه از این جماعت ماشین نخرید. موتور سواری تو برف بهتر از اینه که با این جماعت بخوای در بیفتی

  5. Avatar محمد

    سلام .منم میخواستم دنا بگیرم سایت ایران خودرو همیشه بسته بود مجبور شدم از یه شرکت خصوصی ماشین بگیرم..شرکت پردیس مهام اتیه خودرو.تو تبلیغات که کرده نوشته تحویل خودرو ۴۰ روز ولی وقتی میری برای خرید تحویل ۴۵ تا ۶۰ روز کاری هستش تازه تو تبلیغات تو سایت نوشته زیر نظر هیچ شرکتی نیست و خودرو های موجود خودشو برای فروش گذاشته .حالا هم ۵۶ روز کاری گذشته خبری از خودرو نیست روز کاری میشه حدود ۳ ماه….

  6. Avatar احسان

    خخخخ ، آقا اصلا بیخیال بریم همون تایر بازی ، منم تقریبا به همین شرایط این آقا رسیدم ، ولی هماهنگی توی ایران خیلی موج میزنه ، همچین که من دارم موجی میشم ، زنگ زدم میگم چی شد فاکتور شد ماشینا ، میگن رفتن تعطیلات تابستونه ، والا برای عروس سر سفره عقد هم اینجوری نمیگن ، پول ملت را گرفتن خوابوندن تا بتونن برن تعطیلات تابستونه ، شما که با پول ما فقیر بیچاره ها خوشین ، یکم خوش حالی به ما منتقل کنین . تازه با این همه یال و کپال میخوان توی دنیا هم مطرح باشن ، شما به قولی که میدین وفا کنین ، منم منم تون پیشکش

  7. Avatar محمد

    چه ربطی داره.وقتی موقع خرید قرار داد رو امضا میکنی لطف کن متنش رو کامل بخون بعد امضا بزن.در قرار داد ذکر شده که اگه ماشین نداشته باشن دیر تر میدن وسود روزشمار بهت میدن.یا حتی میشه مدل ماشین رو ثغییر بدن اگه اتفاقی بیوفته.من برج سه تکمیل وجه کردم هنوز ندادن .پس ما چی بگیم

    1. Avatar احسان

      ماشین نداشته باشیم دیر تر میدن چه ربطی داره ، مگه میخوان برامون پارکینگم درست کنن ، ایشون که داره میگه از تاریخ اعلام شده هم که خودشون گفتن رد شده ، میخوای شما بجای اینکه راه چاره بدی ، یه بار بری از اول داستان این آقا را بخونی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه