این ایربگ جان موتورسواران را نجات می‌دهد

۶ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ایربگ

موتورسواران همیشه در معرض خطر آسیب مغزی ناشی از تصادف قرار دارند. علاوه بر این، کلاه‌های ایمنی رایج هم می‌توانند خطرات بیشتری برای موتورسواران داشته باشند، چرا که آنها به اندازه کافی در مقابل آسیب‌ها محافظت نمی‌کنند.

حالا محققان آمریکایی معقتدند که یک جایگزین برای کلاه‌های ایمنی سخت می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. ایده این جایگزین از همان ایربگ‌هایی گرفته شده که در اکثر خودروهای مدرن یافت می‌شود. این کلاه‌های ایمنی از نوع انبساط‌پذیر هستند و در صورت بروز تصادف مثل کیسه‌ها منبسط شده و از سر محافظت می‌کنند.

تیمی از دانشگاه استنفورد این کلاه‌های ایمنی را آزمایش می‌کند تا میزان محافظت آنها را در مقابل آسیب‌ها بسنجند و با کلاه‌های ایمنی عادی مقایسه کنند. این دانشمندان یک عروسک را چند با هر دو نوع کلاه ایمنی می‌انداختند. آنها پس از انجام آزمایش‌هایشان مشاهده کردند که کلاه انبساط‌پذیر هشت برابر بهتر از سر عروسک محافظت می‌کند.

تصادف موتورسیکلت‌ها یکی از عوامل اصلی جراحات مغزی در ورزش‌ها هستند. با اینکه کلاه‌های ایمنی در محافظت از سر ما بهتر از هیچ هستند، اما بی‌نقص نیستند. بنابراین، پیشرفت و بهبود کلاه‌های ایمنی اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر کلاه انبساط‌پذیر شرکت سوئدی Hovding برای فروش در اروپا تایید شده است.

در حال حاضر، کلاه‌های ایمنی عادی دو حالت دارند: یا ضخیم، سنگین و آزاردهنده اما ایمن هستند، اما مردم آنها را نمی‌پوشند؛ یا باریک‌تر هستند و مردم آنها را می‌پوشند، اما امنیت‌شان کمتر است. بنابراین شرکت سوئدی Hovding یک راه حل دیگر پیدا کرد. یک کیسه هوای قابل انبساط برای سر که کمی شبیه به یقه می‌ماند.

این کلاه طوری طراحی شده که دور گردن موتورسوار پوشیده می‌شود تا اینکه حسگرهای درون آن یک برخورد یا ضربه احتمالی را تشخیص می‌دهند. سپس بلافاصله این کلاه مثل یک کیسه هوا منبسط می‌شود. این شرکت یک الگوریتم ساخته که می‌تواند حرکات عادی موتورسواری را از یک تصادف فاجعه‌آمیز تشخیص دهد. وقتی یک تصادف رخ می‌دهد، الگوریتم دستور آزاد شدن گاز ترکیبی هلیوم را می‌دهد و کلاه باد می‌شود.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Erfan

    جلو دماغ رو چرا نمیپوشونه؟! بشکنه؟!!!

  2. Avatar __

    عالی بود … ولی اگه به یه تیزی بخوره ممکنه بترکه … اونو میخوان چی کار کنن ؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه