این ۶ خودرو حرکات شما را می‌فهمند!

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی اتومبیل‌ها، خودران شوند، با انرژی‌های تجدیدپذیر راه بروند و حرکات دست شما را هم بفهمند؟ امروز می‌خواهیم با ۶ خودرویی آشنا شویم که حرکات زبان بدن و دست راننده را می‌فهمند.

وقتی که ب‌ام‌و سری ۵ و سری ۷ نسل جدید معرفی شد، نام جستچر کنترل به زبان خودرو دوستان افتاد، درحالی که اتومبیل‌هایی هم بودند که سال‌ها قبل به این سیستم پیشرفته مجهز شده بودند. احتمالا اولین سوالی که در ذهن شما شکل گرفته، این است که جستچر کنترل دیگر چیست!؟

جستچر کنترل

جستچر کنترل (Gesture Control) به زبان ساده، همان سیستمی است که حرکات دست راننده را شناسایی و متناسب با تعاریف هر کدام، به خواسته‌ی سرنشین پاسخ می‌دهد؛ مثلا با چرخش انگشتان دست، صدای موسیقی را کم و زیاد کنید یا دستور باز و بسته شدن سانروف را به سیستم دهید. در ادامه به ۶ خودروی ویژه‌ای که به جستچر کنترل با قابلیت‌های مختلف مجهز شده‌اند، نگاهی خواهیم داشت.

ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۲۰۱۶

ب‌ام‌و سری ۷ نسل جدید، شاخص‌ترین خودرویی است که به این سیستم مجهز شده است. ششمین نسل از سری ۷ با کد G11 و G12 شناخته می‌شود. طراحی این خودرو به دست نادر فقیه‌زاده، طراح ایرانی شرکت‌ BMW صورت گرفته است. این خودروی لوکس به سیستم جستچر کنترل مجهز شده که می‌تواند بسته به حرکات از پیش‌ تعریف شده، به خواسته و نیاز راننده پاسخ دهد. در ادامه می‌توانید کلیپ کوتاهی از عملکرد جستچر کنترل را در ب‌ام‌و سری ۷ ببینید.

جگوار XF Sportbrake مدل ۲۰۱۷

جگوار در XF Sportbrake مدل ۲۰۱۷ از سیستمی هوشمند با قابلیت محدودتر بهره برده است. قابلیت این سیستم تنها در باز و بسته کردن سانروف با حرکت دست است. در نقد سیستم هوشمند این خودرو، به این موضوع هم اشاره شد که فشردن کلید به مراتب سریع‌تر از این قابلیت است. با این حال، شاید استفاده از این عملکرد برای سرنشین در دفعات اول جذاب باشد!

مرسدس‌بنز S کلاس مدل ۲۰۱۸

در جدیدترین مدل S کلاس مرسدس‌بنز شاهد سیستم پیشرفته‌تری از جستچر کنترل هستیم. این سیستم قادر است حتی قابلیت‌های مختلف سیستم مالتی مدیا و اینفوتینمنت را انجام دهد. حتی گفته می‌شود که سرنشین می‌تواند برای وب‌گردی از توانایی این سیستم بهره ببرد. البته برای دیدن قابلیت‌های کامل و عملکرد سیستم جستچر کنترل این خودرو باید کمی منتظر بمانیم. چراکه مرسدس‌بنز صرفا از این اتاق رونمایی کرده و هنوز معرفی رسمی در رویدادی به عمل نیامده تا با آن به طور کامل آشنا شویم.

سئات Ibiza مدل ۲۰۱۵

سئات Ibiza مدل ۲۰۱۵ ارزان‌ترین خودروی بازار است که از این سیستم هوشمند بهره می‌برد. در مورد قابلیت‌های جستچر کنترل این اتومبیل می‌توانیم به کنترل تماس‌ها تلفنی و مخاطبین اشاره کرد. البته در مدل‌های Leon، Alhambra و Toledo هم قابلیت محدود تماس توسط جستچر کنترل تعبیه شده است. قیمت پایه‌ی Ibiza از حدود ۱۳ هزار پوند شروع می‌شود که نشان می‌دهد، خودروی اقتصادی با قابلیت‌های هیجان‌انگیز است!

فولکس‌واگن گلف مدل ۲۰۱۶

در فولکس گلف مدل ۲۰۱۶، می‌توانید از جستچر کنترل در نقشه‌یاب پیشرفته استفاده کنید. سرنشین هم‌چنین از طریق حرکت انگشتان دست می‌تواند منوهای مختلفی را انتخاب کند و دستور پخش موسیقی مورد علاقه‌ی خود را به سیستم بدهد. به طور مثال راننده می‌تواند با حرکات افقی دست، منوها را به چپ و راست ببرد. در ادامه می‌توانید بخشی از کلیپ تبلیغاتی فولکس گلف را در همین راستا ببینید.

فورد Kuga مدل ۲۰۱۳

سال ۲۰۱۳ بود که فورد با مدل جدید شاسی‌بلند کوگا به رقابت همتایان خود آمد. این خودرو به سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس) و جستچر کنترل مجهز شده است. البته سیستم جستچر کنترل این مدل فورد با مابقی خودروهایی که دیدیم، فرق دارد. سرنشین می‌تواند با حرکت پای خود زیر سپر عقب، صندوق عقب را باز کند. شاید کاربرد این ویژگی هنگام خرید با کوله‌باری از وسایل به چشم بخورد که به راحتی بتوان بدون استفاده از ریموت و باز کردن در صندوق کار خود را انجام داد.

بین این ۶ خودرو، کدام‌یک قابلیت‌های جالب جستچر کنترل برایتان داشتند؟

منبع: Motor1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه