بالاخره نور لیزرها هم سفید شد

۱۹ مرداد ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

لامپ‌های رشته‌ای، LEDها و CFLها (لامپ‌های فلوئورسنت فشرده) احتمالا در آینده‌ای نزدیک جای خود را به تکنولوژی لیزر می‌دهند، چون دانشمندان توانسته‌اند برای اولین بار لیزر سفید رنگ تولید کنند.

محققان توانسته‌اند با استفاده از نانوتکنولوژی لیزرهایی را تولید کنند که با ادغام سه رنگ آبی، سبز و قرمز، تمام طیف رنگی و هم‌چنین نور سفید را می‌تواند تولید کند.

محققان دانشگاه آریزونا با استفاده از مواد نیمه‌رسانا و نانوتکنولوژی توانسته‌اند لیزری را بسازند که نور سفید را روشن‌تر و با مصرف انرژی کمتر نسبت به LEDها تولید می‌کنند.

لیزرها یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های امروز هستند و ساخت آن‌ها به دهه‌ی شصت میلادی باز می‌گردد. هدف اصلی آن‌ها هم ساخت «پرتوی مرگ» (Death Ray) و هم‌چنین تولید نور بود. با این حال، این تکنولوژی امروزه موارد استفاده‌ی زیادی دارد. پخش‌کننده‌های دیسک‌های نوری از لیزر استفاده می‌کنند و تا ساخت پرتوی مرگ هم فاصله‌ی زیادی نداریم. با این حال، چراغ‌های نوری که با استفاده از لیزر تا به امروز ساخته شده بودند از رنگ سفید استفاده نمی‌کردند.

LASER

در نگاه اول، استفاده از لیزرها به عنوان یک منبع نوری ایده‌ی جالبی به نظر می‌رسد. لیزرها بسیار نورانی هستند، انرژی زیادی مصرف نمی‌کنند و می‌توانند میلیون‌ها مایل را طی کنند. با این حال، لیزرها توانایی ایجاد نور سفید را نداشتند.

چند سال پیش محققان ایده‌ی ادغام چهار رنگ مختلف و تولید لیزری سفید را داده بودند، اما این ایده تا به امروز عملی نشده بود.

محققان دانشگاه Fulton Schools اخیرا توانسته‌اند لیزری را بسازند که توانایی تولید نور در تمام طیف‌های رنگی را دارد. به طور عادی، نیمه‌رساناها تنها یک طول موج از نور را تولید می‌کنند، اما این محققان صفحه‌ای در مقیاس نانو ساخته‌اند که به سه قسمت تقسیم می‌شود. هر کدام از این صفحه‌ها تولید سه رنگ قرمز، آبی و سبز می‌کنند که ادغام آن‌ها، رنگ سفید کاملی تولید می‌کند.

Laser_1

موارد استفاده‌ی زیادی می‌تواند برای لیزرهای سفید وجود داشته باشد که مهم‌ترین آن استفاده به عنوان منبع نور است. این لیزر می‌تواند نه‌تنها رنگ سفید، بلکه تمام طیف رنگ را با توجه به ساختار قرمز، سبز، آبی که دارد تولید کند. نوری هم که تولید می‌کند روشن‌تر از نور LED است. محققان می‌گویند که لیزرها می‌توانند ۷۰ درصد طیف بزرگ‌تری از رنگ‌ها را تولید کنند، در نتیجه می‌توانند صفحه‌های مانیتور و تلویزیونی با کیفیت‌های بسیار بالاتری را بسازند. حتی می‌توان از این لیزر برای فرستادن اینترنت استفاده کرد.

با تمام این اوصاف، تا ساخت کامل این لیزر جدید فعلا زمان زیادی باقی است. ظاهرا بزرگ‌ترین مشکل، روشن کردن لیزرها با استفاده از یک منبع انرژی مثل باتری است.

منبع: Gizmag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه