با این مستطیل سیاه آب آلوده را تصفیه کنید!

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تصفیه آب آلوده

اگر بخواهیم باکتری‌های درون آب آلوده را از بین ببریم، یکی از بهترین روش‌های ساده این است که آب را داخل یک بطری شفاف و در معرض نور مستقیم خورشید بگذاریم. پس از آن پرتوهای فرابنفش بقیه کار را انجام می‌دهند. اما این روش بین ۶ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا کاملا جواب دهد. به جای آن، دانشمندان دانشگاه استنفورد روش جایگزین سریع‌تری پیدا کرده‌اند. آنها دستگاهی ساخته‌اند که با خورشید فعال شده و ۹۹.۹۹۹ درصد باکتری‌ها را ظرف تنها ۲۰ دقیقه از بین می‌برد.

این دستگاه مستطیلی تقریبا نصف یک استمپ است و شبیه یک تکه شیشه مشکی به نظر می‌رسد و درون ظرف شفاف حاوی آب قرار داده می‌شود. این دستگاه از شیشه‌ای تشکیل شده که به قطعه‌های نانو مولیبدن دی‌سولفید آغشته شده است. این قطعه‌ها از یک طرف کنار هم قرار گرفته‌اند، طوری که لبه‌های آنها به سمت بالا است. هر یک از این لبه‌ها هم به نوبه‌ی خود با مس پوشیده شده‌اند.

وقتی این دستگاه در معرض بخشی از طیف‌های نور خورشید باشد، مولیبدن دی‌سولفید و مس به عنوان فوتوکاتالیز عمل کرده و منجر به تشکیل هیدروژن پراکسید و دیگر مواد شیمیایی ضدعفونی‌کننده درون آب می‌شوند. وقتی این مواد باکتری‌ها را کشتند، همه‌ی آنها از بین می‌روند و چیزی به جز آب خالص باقی نمی‌ماند.

البته باید در نظر داشته باشیم که این تکنولوژی فقط برای آلودگی‌های باکتریایی کار می‌کند و روی آلاینده‌های شیمیایی هیچ تاثیری ندارد. علاوه بر این، تاکنون این دستگاه فقط روی سه نوع باکتری آزمایش شده، بنابراین، فعلا دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم روی دیگر باکتری‌ها جواب می‌دهد.

منبع: New Atlas

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar M . G

    شگفتا!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه