با خانه‌های نقلی ژاپنی آشنا شوید

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
خانه‌های نقلی ژاپنی

این خانه‌های نقلی ژاپنی قابل حمل هستند و به خاطر طراحی‌ای که دارند می‌توان به راحتی حجم‌شان را کمتر و به جای دیگری منتقل کرد.

در طراحی این خانه‌ها سنت و مدرنیته با هم تلفیق شده‌اند و ما را هم تا حدودی یاد کلبه‌های کارتون‌های دوران کودکی‌مان می‌اندازد.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ژاپنی‌ها مخترعان و طراحان خلاق و حاذقی هستند و هر چیزی را که فکرش را بکنید یا نکنید اختراع می‌کنند؛ شاید چون در این کشور جلوی هیچ ایده‌ای گرفته نمی‌شود. در نمایشگاه رقابتی Design Touch توکیو سال ۲۰۱۵، افراد و گروه‌های هنرمند و طراح ژاپنی گرد هم آمده‌اند و جدیدترین خلاقیت‌هایشان را به نمایش گذاشته‌اند. در میان آنها خانه‌های نقلی شرکت «موجی» (Muji) بیشتر از همه جلب توجه کرده است. شاید به خاطر اینکه در طراحی این خانه‌ها سنت و مدرنیته با هم تلفیق شده‌اند و ما را هم تا حدودی یاد کلبه‌های کارتون‌های دوران کودکی‌مان می‌اندازد. این میکروخانه‌ها یا خانه‌های نقلی با متریال‌های مختلفی مثل چوب‌پنبه‌، چوب و آلومینیوم ساخته شده‌اند، اما با این وجود، استحکام خیلی زیادی دارند.

مدتی می‌شود که شرکت موجی خانه‌های از پیش‌‌ساخته تولید می‌کند. ویژگی خاص این میکروخانه‌ها یا خانه‌های نقلی این است که به‌راحتی می‌شود آنها را جا به جا کرد، چون برای ساختن آنها از مواد سبک استفاده شده است. با این میکروخانه‌ها می‌توان از شلوغی و سر و صدای زندگی شهری فرار کرد.

«جاسپر موریسون»، Konstantin Grcic و «نائوتو فوکاساوا» هر یک از این میکروخانه‌ها را طراحی کرده‌اند. در خانه‌ی چوبی یک حمام سنتی ژاپنی بزرگ، یک اجاق چوبی و یک تخت سفری گذاشته شده است. در کلبه‌ی چوب‌پنبه‌‌ای کفپوش‌های «تاتامی»  و آشپزخانه‌ی باز می‌بینیم. خانه‌ی آلومینیومی هم ساده است و لوازم آنچنانی در آن چیده نشده است. در این خانه پله‌هایی نسبتا خالی و اتاق زیرشیروانی بدون اثاثیه دیده می‌شود.

مردم ژاپن ترجیح می‌دهند به جای اینکه یک خانه‌ی آماده را بخرند، خودشان خانه‌ی خوشان را طراحی کنند و بسازند. شرکت موجی هم در راستای همین موضوع، خانه‌های عمودی را ارایه داد. در ژاپن خانه‌ به عنوان یک سرمایه در نظر گرفته نمی‌شود، پس دلیلی ندارند که پول‌های هنگفتی برای ساخت خانه‌ خرج کنند. چون در هر صورت، صاحب بعدی خانه می‌خواهد آن را خراب کند و از نو بسازد.

البته گرایش به ساخته خانه‌های نقلی در ژاپن دلیل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. قیمت زمین در توکیو متری ۱۰۰۰۰ دلار است که قیمت خیلی زیادی به حساب می‌آید. به همین دلیل، این روزها، میکروخانه در شهر شلوغ توکیو رایج‌تر می‌شود.

m2

خانه‌ی چوبی

m3

خانه‌ی چوبی

m4

خانه‌ی آلومینیومی

m5

خانه‌ی آلومینیومی

m6

خانه‌ی آلومینیومی

m7

خانه‌ی آلومینیومی

m8

خانه‌ی چوب‌پنبه‌ای

m9

خانه‌ی چوب‌پنبه‌ای

m10

خانه‌ی چوب‌پنبه‌ای

m11

خانه‌ی چوب‌پنبه‌ای

منبع: Digital Trends

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. فرزاد شریف زاده

    نکته حائذ توجه در این متن اشاره به قیمت حدودا ۱۰۰۰ دلاری زمین به ازای هر متر در شهر توکیو بود. حتما دوستان اطلاع دارند که توکیو یکی از گرانترین شهرهای دنیا است (همواره جزو لیست ۱۰ شهر اول گران دنیا بوده) و البته مردم توکیو هم متوسط درامدی چندین برابر ما در شهری مثل تهران دارند.
    و نکته اینجاست که در تهران حتی در نقاط معمولی زمین بالای متری ۲۰۰۰ دلار است که اگر اختلاف سطح درامدی را هم حساب کنیم به اختلاف عجیب و غریبی می رسیم.

  2. بابک

    با سلام خدمت همه دوستان و اون دوستمون که گفته اینا غیر کاربردی هستن…
    در اصل همون جور که تو متن اومده داخل ژاپن و کشور های پیشرفته خونه یک سرمایه و بازار کار به حساب نمیآد … وبه نظر من و تا جایی که اطلاع دارم ما ایرانی ها خعـــــلی زندگی رو سخت گرفتیم و حتما باید یه خونه بزرگ که داخلش یه lcd بزرگ ،یخچال دو درب ، مبلمان عجیب غریب و کلی وسایل اضافی و پر هزینه داشته باشیم…. این موارد وقتی یه زوج جون میخوان ازدواج کنن هم دیده میشه و باید کلی چــــــیز داشته باشن…. (و اگه نباشه اسمون به زمین میآد)
    و به قول یکی از دوستان ژاپنی ها این زلم زیمبو ها رو برا ما هــــــآ درست میکنن و تو زندگی های خودشون خبری از این همه تجملات نیست.
    و به نظر من این خونه ها هم ایده ای جالب برای یک زندگی سفری و بی غل و غش هست…….

  3. غضنفر

    خیلی با مزه و خواستنیه. البته اگه بشه نقشه رو خودمون عوض کنیم.

  4. محمد

    تکنولوژی و علم انیمه وفرهنگ ژاپنی و بازی و اخرین وبهترین فناوری ها! هم علم هم تخیل
    توکیو رو از کانادا و نیویورک بیشتر قبول دارم! :))))

  5. عرفان

    مصالح ساختمانی کمه یا حیاط زیاد براشون مهمه ؟ 😐

  6. علی

    وسایلمان را کجای این خانه ها جا بدهیم
    برای دیدن قشنگ است ولی در واقع غیر کاربردی است

  7. رفعت

    این ژاپنی ها انگارفقط مال ما لوازم صوتی تصویری می سازند خودشون خیلی ساده هستند

  8. shayan

    من این خونه هارو بیشتر از خونه های بزرگ دوست دارم

  9. علی

    خدا قسمت کنه بریم ژاپن والا اخر امکانات هستن

  10. ehsan

    خیلی خیلی خیلی . . . باحالن ( منم یکی میخوام 🙁 )

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه