بزرگ‌ترین نقشه‌ی اتصالات عصبی مغز ساخته شد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
نقشه‌ی مغز

این سیم‌های پیچ در پیچ و در هم فرو رفته‌ای که می‌بینید بزرگ‌ترین نقشه‌ای است که تاکنون از اتصالات بین سلول‌های عصبی مغز تهیه شده است. این نقشه اتصالات ۲۰۰ سلول از ناحیه‌ی بصری مغز یک موش را به تصویر می‌کشد. تقریبا ۱۳۰۰ اتصال بین سلولی یا سیناپس در این نقشه وجود دارد.

محققان برای تهیه‌ی آن از میکروسکوپ الکترونی استفاده کردند و از یک بافت بسیار ریز و کوچک‌تر از سر یک سوزن، میلیون‌ها تصویر در مقیاس نانو گرفتند. این بافت به ۳۷۰۰ لایه تقسیم شده بود. یعنی در واقع آن بافت کوچک را لایه لایه بریدند و از هر لایه میلیون‌ها عکس گرفتند. سپس به طور دیجیتالی لایه‌ها را روی هم قرار دادند و نقشه‌ای سه بعدی از همه‌ی اتصالات سلول‌های عصبی آن بافت کوچک تهیه کردند.

این نقشه اطلاعات جالبی درباره‌ی ساختار عصبی مغز موش فاش می‌کند. معمولا نورون‌هایی که کاربرد مشابه دارند به هم متصل می‌شوند. مثلا نورون‌هایی که به محرک‌های بصری مشابه واکنش نشان می‌دهند با هم ارتباط برقرار می‌کنند. در تصویر بالا، بعضی از نورون‌ها براساس میزان حساسیت‌شان با رنگ کدگذاری شده‌اند. دانشمندان نتایج تحقیقات‌شان را در ژورنال علمی «نیچر» (Nature) منتشر کردند.

محققان امیدوارند که بتوانند با سرعت بیشتری نقشه‌برداری از این شبکه‌های عصبی را هم در موش و هم در انسان پیش ببرند و همچنین پروسه‌ی انجام این کار را اتوماتیک کنند. هدف نهایی آنها این است که با تهیه‌ی نقشه‌ی کامل مغز انسان بفهمند ساختار مغز چگونه باعث می‌شود ما درک کنیم، به خاطر بسپاریم، فکر کنیم و احساس داشته باشیم.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه