در آینده‌ی نزدیک بستنی‌ها دیگر آب نخواهند شد

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

احتمالا در آینده‌ای نزدیک دیگر خبری از لباس‌های کثیف و دست‌های چسبناک در تابستان نخواهد بود؛ چون محققان انگلیسی ماده‌ای را کشف کرده‌اند که سرعت آب شدن بستنی‌ها را بسیار کمتر می‌کند.

محققان پروتیین جدیدی کشف کرده‌اند که می‌تواند مواد تشکیل دهنده‌ی بستنی را در کنار یکدیگر بچسباند؛ طوری که سرعت آب شدن بستنی بسیار پایین می‌آید.

پروتیین BslA در برخی از مواد غذایی وجود دارد. این ماده باعث می‌شود تا مواد تشکیل دهنده‌ی بستنی با قدرت بیشتری به یکدیگر بچسبند و در مقابل ذوب شدن مقاوم شوند.

محققان دانشگاه ادینبرو اسکاتلند در این باره گفته‌اند: “این پروتیین، هوا، چربی و آب داخل بستنی را به یکدیگر متصل می‌کند و محلولی کاملا پایدار می‌سازد.”

محققان دانشگاه‌های «ادینبرو» و «داندی» می‌گویند که این ماده‌ی کشف شده در سه تا پنج سال آینده برای استفاده در بستنی‌ها در دسترس خواهد بود.

«پروفسور کیت مک‌فی» از دانشگاه ادینبرو در این باره گفته است: “از ظرفیت بالایی که این ماده برای پیشرفت بستنی‌ها به ما می‌دهد خوشحال هستیم. این موضوع هم برای مصرف‌کننده‌ها و هم برای شرکت‌های سازنده خوب خواهد بود.”

ماده‌ی کشف شده‌ی جدید هم‌چنین می‌تواند به نگه داشتن بستنی‌ها در حالت یخ زده کمک کند؛ در نتیجه دیگر خبری از کریستال‌های یخ هم روی بستنی نخواهد بود. با این حال، مهم‌ترین موضوع شاید می‌تواند امکان ساخت بستنی‌ها، بدون استفاده از چربی اشباع شده باشد.

محققان برای ساخت پروتیین جدید کشف شده، از یک نوع باکتری استفاده کرده‌اند.

منبع: News.com

دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar مهران

    یکی از دوستانم به من گفت سرچ کرده این پروژه و استفاده از این پروتئین با شکست مواجه شد زیرا طعم بستنی بد مزه میشد و هرچقدر از طعم دهنده استفاده شود فایده ندارد این پروژه و مقالات مربوط به آن در سال ۱۳۹۴ متوقف شدند

  2. Avatar farzad

    بسیارجالب

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه