بلو اوریجین سیستم نجات جان سرنشینان موشک‌هایش را تست کرد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
بلو اوریجین

موشک «نیوشپرد» (New Shepard)، برخلاف انتظارات، جدیدترین پروازش را با موفقیت پشت سر گذاشت. «بلو اوریجین»، شرکت خصوصی پروازهای فضایی با موفقیت سیستم نجات در پرواز را تست کرد. این سیستم طراحی شده تا در صورت یک وضعیت اورژانسی توریست‌های فضایی آینده را به امنیت برساند.

در ابتدا قرار بود، پرتاب در روز ۴ اکتبر انجام شود، اما به خاطر وضعیت هوا یک روز تاخیر خورد. علیرغم ۳۵ دقیقه تاخیر بیشتر، این پرواز آزمایشی کاملا بی‌نقص انجام شد.

از سال ۱۹۶۶، این اولین باری بود که یک سیستم نجات هنگام پرواز آزمایش می‌شد. در سال ۱۹۶۶، ناسا سیستم آپولو را با استفاده از موشک Little Joe II تست کرد. اگر هنگام پرواز مشکلی پیش بیاید، سیستم نجات بلو اوریجین کپسول حامل شش سرنشین را از موشک جدا می‌کند.

بلو اوریجین موشک قابل آزمایشی‌اش را تاکنون ۴ بار به پرواز درآورده، کپسول بدون سرنشین را به فضا پرتاب کرده و سپس بدون هیچ مشکلی آن را به زمین بازگردانده است. هر بار، این موشک با موفقیت به طور عمودی فرود آمد.

قبل از پرتاب آزمایشی، بلو اوریجین هشدار داد که موتورهای کپسول آن را با ۳۰۰ هزار نیوتون نیرو از موشک جدا می‌کند و نیو شپرد را از تعادل خارج می‌کند. اگر این موشک در یک مسیر خطرناک برود، انجینش خاموش می‌شود و به سمت زمین سقوط می‌کند.

اما این انفجار اتفاق نیفتاد. به جای آن، پس از جدایی کپسول، نیو شپرد همانطور عمودی باقی ماند و به صعودش ادامه داد. پس از خاموش شدن موتورش، این موشک به زمین افتاد. بال‌هایش سرعت سقوط آن را کاهش داد و انجینش دوباره روشن شد.

در این میان، کپسول هم بدون هیچ آسیبی جدا شد. همان‌طور که برنامه‌ریزی شده بود، این کپسول ۴۵ ثانیه پس از پرتاب از موشک جدا شد. در این مدت موشک به ارتفاع ۴۹۰۰ متری رسیده بود. این کپسول پس از جدا شدن چترهایش را باز کرد و به نرمی روی زمین فرود آمد.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه