بهترین گوشی‌های MWC 2019؛ از هواوی میت X تا گوشی غول آسای انرجایزر

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه

نمی‌دانم که متوجه شده‌اید یا خیر اما دنیای گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹، خیلی متفاوت خواهد بود. به جای دیدن بهبودهای سخت‌افزاری کوچک، بریدگی‌های مختلف و کپی‌های مختلف از طراحی آیفون، بالاخره امسال شاهد طراحی‌های جدید و اصیل خواهیم بود که پیش از آن، مشابه‌شان را ندیده‌ایم. سونی نمایشگر گوشی‌هایش را تا جای ممکن کشیده، نوکیا با دوربین پنج‌گانه بازگشته و هواوی و سامسونگ هم گوشی‌هایی تاشو معرفی کرده‌اند. در این بین حتی شرکت‌هایی مثل انرجایزر هم گوشی‌های عجیب تولید کرده‌اند که باتری غول آسای ۱۸ هزار میلی‌آمپری دارد و شرکت نوبیا هم یک گوشی را می‌خواهد به دور مچ کاربران بپیچاند.

این آزمون و خطاها در دنیای گوشی‌ها، لزوما قرار نیست موفقیت آمیز باشند اما این موارد، محرکی هستند تا ببینیم مرز‌های طراحی در گوشی‌های هوشمند را تا چه میزان می‌توان جابه‌جا کرد. در ادامه نگاهی کلی به خوب، بد و زشت در نمایشگاه موبایل بارسلون که چندی پیش به پایان رسید خواهیم داشت.

بهترین گوشی با نمایشگر تاشو: هواوی میت X

سخت است که از بهترین گوشی‌های MWC صحبت کنیم و در اولین مورد، به گوشی جدید هواوی یعنی گوشی تاشو میت X اشاره نکنیم. حتی با وجود اینکه این گوشی یک روز پیش از معرفی لو رفته بود، همچنان مراسم معرفی این گوشی هیجان انگیز بود و از طراحی جذاب و عالی و نمایشگر دلچسب دستگاه، سورپرایز شدیم. هواوی سعی کرده با یک طراحی عالی، مشکل فاصله ایجاد شده در گوشی‌های تاشو را حل کند و در مجموع دستگاه ضخامت قابل قبولی به اندازه ۱۱ میلی‌متر داشته باشد. نکته هیجان انگیز دیگر این است که وقتی این گوشی را باز می‌کنید و این محصول تبدیل به تبلت می‌شود، ضخامت آن تنها به ۵.۴ میلی‌متر می‌رسد که فوق العاده است.

حاشیه‌های بسیار کوچک در اطراف نمایشگر و سیستم دوربین سه گانه این گوشی که در یک گریپ در کناره دستگاه قرار گرفته را هم نباید فراموش کنیم. در مجموع، میت X در همین ابتدا نشان داد که طراحی گوشی‌هایی با نمایشگر تاشو، چقدر خوب می‌تواند باشد. با قیمت ۲۲۹۹ یورو، این گوشی را با هیچ متر و معیاری نمی‌توان محصولی ارزان قیمت حساب کرد و باید بگوییم با محصولی کاملا خاص روبرو هستیم. این محصول قرار است در اواسط ماه ژوئن که بین خردادماه و تیرماه می‌شود، عرضه شود.

بهترین گوشی ۵G: شیائومی Mi Mix 3 5G

شیائومی در زمان معرفی این گوشی، نتوانست یک تماس خیلی خوب در شبکه ۵G با این محصول به حضار نشان دهد اما همچنان این دلیل نمی‌شود که از این گوشی بگذریم. مشخصات سخت‌افزاری خیلی خوب که قلب تپنده این گوشی را اسنپدراگن ۸۵۵ تشکیل داده در کنار نمایشگری با حاشیه‌های اندک و دوربین سلفی که در زیر مکانیزم کشویی دستگاه مخفی شده، همگی می‌گویند که با محصولی منطقی و بسیار خوب روبرو هستیم.

اضافه شدن ۵G به این گوشی، موجب شده که ظرفیت باتری این محصول نسبت به Mi Mix 3 افزایش داشته باشد و حالا شاهد باتری ۳۸۰۰ میلی‌آمپری در این گوشی باشیم. شرکت ال جی هم با گوشی V50 چنین رویه‌ای را پیش گرفته و از طراحی V40 با اضافه کردن ۵G و پردازنده جدید و باتری بهتر، همین فرمول را اجرا کرده است. البته ما فعلا به کسی توصیه نمی‌کنیم گوشی را صرفا به دلیل پشتیبانی از ۵G خریداری کند چرا که این تکنولوژی هنوز به بلوغ نرسیده و مشخص هم نیست که چه زمانی بستر ۵G در کشور ما ایجاد می شود اما این به این معنی نیست که هنوز گوشی ۵G خوبی ساخته نشده است. شیائومی می میکس ۵G بهترین نمونه از یک گوشی ۵G بسیار خوب است که با قیمت منطقی ۵۹۹ یورو عرضه خواهد شد.

عکس

زیباترین گوشی: ال جی G8 در رنگ قرمز

این واقعیت که ال جی G8 ThinQ در رنگ قرمز، زیبایی زیادی دارد را نمی‌توانیم انکار کنیم. اگرچه کاربران ممکن است بگویند این گوشی نسبت به نسل قبلی خود یعنی G7 ThinQ تفاوت زیادی نداشته اما نویسنده ورج خلاف این موضوع فکر می‌کند. نمایشگر ۶.۱ اینچی و اولد که در این محصول استفاده شده، به گفته ال جی، بهترین نمایشگر OLED در دنیا است. همچنین این نمایشگر به عنوان بلندگوی دوم عمل می‌کند و جک هدفون این گوشی با Quad-DAC هنوز جزو بهترین ویژگی‌هایی است که یک گوشی می‌تواند داشته باشد.

دوربین اصلی G8 پیکسل‌هایی به اندازه ۱.۴ میکرون دارد و که پیشرفت بزرگی است و به ال جی کمک می‌کند تا در زمینه عکاسی، خود را به رقبا برساند. همچنین این گوشی در یک نسخه دیگر با سه دوربین عرضه می‌شود و فرقی نداره نسخه دو دوربینه را می‌خرید یا سه دوربینه، دوربین عریض همچنان جزو گزینه‌های شما برای عکاسی خواهد بود. این دوربین‌ها در زیر شیشه گوریلا گلس در بخش پشتی این گوشی قرار دارند و هیچ برآمدگی برای دوربین در این گوشی دیده نمی‌شود. طراحی این گوشی به طور کل نسبت به نسل قبلی، بهبودهای جزئی داشته که باعث می‌شود با محصولی تکامل یافته روبرو باشیم.

بهترین گوشی مینیمال: PUNKT MP02

هیچ گوشی در نمایشگاه موبایل بارسلون، اصول اولیه و ترکیب زیبا شناسی را به خوبی PUNKT MP02 پیاده سازی نکرده است. این گوشی مشکی رنگ، می‌تواند قابلیت‌هایی مثل تماس، پیامک، زنگ آلارم و چیزهای کوچک دیگر را در اختیار کاربر قرار دهد. MP02 برای افرادی است که می‌خواهند از دنیای گوشی‌های هوشمند و اعلان‌های بی شمار، فاصله بگیرند و توجه خود را به دیگر چیزهای زندگی خود جلب کنند. رابط کاربری دستگاه خیلی پایه‌ای است و چیزهایی مثل آنتن و باتری دستگاه را به شما نشان می‌دهد. این گوشی با این ایده ساخته شده که «اگر عامل حواس پرتی وجود نداشته باشد، همه چیز خوب خواهد بود» ساخته شده است.

در نمایشگاه نیز مدیرعامل این شرکت گوشی MP02 خود را به مین انداخت و سپس آن را برداشت و با کیبرد T9 گوشی، به همسر خود پیامک داد. وی با این کار خود قصد داشت بگوید که افتادن این گوشی قرار نیست مسئله‌ای باشد. این گوشی ساده، قیمت ارزانی نخواهد داشت با قیمت ۳۴۹ دلار عرضه می‌شود. همچنین در این محصول از شبکه ۴G هم پشتیبانی می‌شود و می‌توان از آن برای تماس‌هایی بر بستر VoLTE استفاده کرد. همچنین این گوشی می‌تواند اینترنت ۴G را با دیگر محصولات شما به اشتراک بگذارد و به نوعی یک جور مودم جیبی باشد.

بهترین دروغ: ۵G اینجاست!

ما فکر می‌کنیم که ۵G زندگی ما را به شکل قابل ملاحظه‌ای تغییر می‌دهد و تاثیر آن بیشتر از گوشی‌هایی با نمایشگر تاشو خواهد بود. این تکنولوژی خیلی زود به بلوغ خواهد رسید و اعتیاد ما در استفاده از حجم اینترنت موبایلی‌مان را شدید‌تر هم می‌کند. اما این تکنولوژی هنوز آماده نیست. شرکت‌هایی مثل کوالکام در حال دروغ گفتن به مردم هستند وقتی عبارت ۵G is Here Today را استفاده می‌کنند. همه در نمایشگاه MWC وانمود می‌کردند که برای ۵G آماده هستند اما مشخصا این چنین نیست.

شیائومی شبکه ۵G را در گوشی می میکس ۳ جای داده، سامسونگ یک نسخه خیلی بزرگ از گلکسی اس ۱۰ ساخته تا آنتن‌های ۵G را در این محصول جای دهد و موتورولا هم یک ماژول ۵G زمخت ساخته که باید آن را به پشت موتو Z3 وصل کنید تا بتوانید به ۵G وصل شوید. گوشی ال جی V50 هم بیش از هر چیزی همان گوشی V40 است که صرفا از ۵G پشتیبانی می‌کند و حتی خود ال جی هم می‌گوید که این گوشی را تا زمان آماده شدن شبکه ۵G، به فروش نخواهد رساند. ما هنوز چند ماه تا دیدن گوشی‌های واقعا ۵G فاصله داریم و فراموش نکنید که گوشی‌های کنونی، بیش از اینکه پشتیبانی کامل از ۵G را ما نشان دهند، صرفا قول می‌دهند که از این شبکه پشتیبانی می‌کنند.

بهترین گوشی با چند نمایشگر: ال جی V50 با نمایشگر دوگانه!

گوشی‌های تاشو ممکن است آینده گوشی‌های هوشمند را تشکیل دهند اما مشخصا هنوز این گوشی‌ها هنوز فراگیر نشده‌اند. به همین دلیل است که ال جی ترجیح داده به جای ساخت یک گوشی با نمایشگر تاشو، یک وسیله جانبی برای V50 عرضه کند که درواقع نمایشگر دوم برای این گوشی است. ال جی نمی‌خواهد با عرضه یک گوشی با نمایشگر تاشو، بیش از ۲۰۰۰ دلار از کاربران خود دریافت کند و در عوض با ساخت این نمایشگر جانبی که نقش قاب محافظ هم دارد، می‌تواند یک نمایشگر ۶.۲ اینچی دیگر در اختیار کاربران بگذارد. قابلیت‌های مولتی تسکینگ که این نمایشگر دوم ارائه می‌دهد، V50 را شبیه به یک تبلت ۷ اینچی می‌کند. قیمت این نمایشگر جانبی هنوز مشخص نیست اما ال جی گفته این نمایشگر قیمت زیادی نخواهد داشت و خرید آن برای افرادی که به نمایشگر دوم علاقه دارند، مقرون به صرفه خواهد بود.

بهترین در تعداد دوربین: نوکیا ۹

متمایز کردن یک گوشی هوشمند با توجه به عملکرد دوربین آن، کاری بسیار سخت در یکی دو سال اخیر شده چرا که تقریبا همه گوشی‌ها، می‌توانند عکس‌هایی فوق العاده ثبت کنند. شرکت HMD، صاحب برند نوکیا، پا را فراتر گذاشته و با قرار دادن پنج دوربین در بخش پشتی نوکیا ۹، قصد دارد بگوید که حالا می‌توان گوشی این شرکت را به واسطه دوربین، متمایز از دیگر گوشی‌ها به حساب آورد.

همانطور که گفتیم، نوکیا ۹، پنج دوربین در بخش پشتی خود دارد. دو دوربین با سنسور رنگی و سه دوربین با سنسور مونوکروم یا سیاه و سفید. همچنین HMD این پنج دوربین را در کنار فلش LED و سنسور عمق میدان به نحوه‌ای قرار داده که یک دایره بزرگ در پشت گوشی تشکیل می‌دهند و ظاهری خاص دارند. این باعث می‌شود که با اولین نگاه بتوان نوکیا ۹ را تشخیص داد و از این جهت می‌توان از طراحی محصول، تعریف کرد. نمونه عکس‌های ثبت شده با این دوربین هیجان انگیز هستند و این محصول هم یک محصول خاص دیگر از برندی است که سال‌ها پیش گوشی‌هایی مثل لومیا ۱۰۲۰ و نوکیا N9 را عرضه کرد.

بهترین گوشی بزرگ: انرجایزر Power Max P18K Pop

رقابت بین گوشی‌های باریک و جذاب، بازیگرهای زیادی دارد اما شرکت Avenir Telecom، که عرضه کننده محصولات تحت برند انرجایزر است، تصمیم گرفته تا دنیای موبایل‌ها را به چالش جدیدی دعوت کند. شما یک گوشی ضخیم‌تر با عمر باتری بهتر می‌خواهید، یک گوشی با ضخامت یک اینچی چطور است؟ گوشی انرجایزر Power Max P18K Pop بیش از اینکه یک گوشی باشد، یک باتری است! همه چیز در این گوشی درباره باتری است و جالب اینجاست با این ضخامت، هم دوربین از بدنه گوشی بیرون زده و هم خبری از جک هدفون در این گوشی نیست؛ چراکه چه کسی به دنبال این ویژگی‌ها است وقتی می‌شود باتری بزرگ‌تری داشت؟

بهترین زوم: گوشی Oppo با زوم ده برابری اپتیکال

ما فکر می‌کردیم دوربین گوشی‌های به بالاترین حد خود رسیده‌اند تا اینکه با دو چیز جدید آشنا شدیم: عکاسی در شب و زوم. عکاسی در شب را که گوگل با ویژگی نایت سایت در گوشی‌های پیکسل ۳ به خوبی توانسته حل کند و حالا در نمایشگاه موبایل بارسلون، اوپو هم توانست مشکل زوم در گوشی‌های هوشمند را حل کند. اوپو برای این کار از سیستم هیجان انگیز که شامل یک پریسکوپ می‌شود، توانسته زوم ده برابری اپتیکال را به گوشی جدید خود بیاورد بدون اینکه محصول نهایی، ضخامت عجیب و غریبی داشته باشد. با این گوشی کاربران می‌توانند از زاویه دید لنز ۱۶ میلی‌متری تا لنز ۱۶۰ میلی‌متری (فاصله کانونی معادل دوربین‌های ۳۵ میلی‌متری) عکاسی کنند که فوق العاده است. هنوز اوپو محصولی با این دوربین عرضه نکرده و تنها یک پروتوتایپ از گوشی با این دوربین را به نمایش گذاشت اما این شرکت وعده داده که در ماه‌های خرداد و تیر امسال، شاهد اولین گوشی این شرکت با دوربین زوم ده برابری باشیم.

بدترین بهانه برای یک گوشی: نوبیا آلفا

نوبیا آلفا اولین بار در نمایشگاه IFA معرفی شد و حالا پس از چند ماه بهبودهای مختلف، دوباره شاهد این محصول در نمایشگاه MWC بودیم. نویسنده ورج که با این محصول کار کرده، کاملا نظر منفی درباره آن دارد. او می‌گوید تصور کنید که گوشی‌های امروزی چقدر ساده و هدفمند اجزای مختلف را در طراحی خود دارند تا بتوانند محصولی فوق العاده لقب بگیرند و چیز اضافه‌تری نباشند. نوبیا آلفا، دقیقا برعکس این فرمول عمل کرده است.

این محصول که مثلا قرار است یک گوشی پوشیدنی باشد، یک بند بزرگ دارد که نویسنده ورج می‌گوید بیش از هرچیزی حسی مثل دستبندهای پلیسی دارد و دور نمایشگر چهار اینچی این محصول هم حاشیه‌های زیادی را شاهد هستیم. نمایشگر دستگاه هیچ دلیلی ندارد که انقدر کشیده باشد و رابط کاربری دستگاه هم به گونه‌ای است که به این نمایشگر بزرگ نیازی ندارد. این محصولی است که صرفا با این هدف که چیزی متفاوت و جدید باشد، وجود دارد و اگر کسی قصد خرید این گجت را با قیمت ۴۴۹ یورو دارد، بهتر است تجدید نظر کرده و سراغ ساعت‌های هوشمند مثل اپل واچ سری ۴ یا ساعت Withings Steel HR Sport یا هر ساعت هوشمند دیگری که به آن علاقه‌دارد، برود.

بهترین محصول دیده شده: هواوی میت X

هیچ شکی وجود ندارد که در آینده وقتی در حال نوشتن تاریخ گوشی‌هایی با نمایشگر تاشو هستند، هواوی میت X در ابتدای این مسیر، می‌درخشد. این محصول توانسته همه آن‌هایی که به آینده گوشی‌های تاشو شک دارند را تحت تاثیر قرار دهد و خود و گوشی‌های تاشو را اثبات کند. این محصولی است که نشان می‌دهد هواوی هم می‌تواند در زمینه طراحی و سخت‌افزار، نوآور و پیشرو باشد و این پیام را به صورت بلند و واضح به کسانی که هواوی را کپی کننده می‌دانند، اعلام می‌کند.

هواوی میت X به خاطر توانایی خود در تغییر کردن و نمادین بودن، لایق عنوان «مهم‌ترین» و «هیجان‌انگیز‌ترین» دستگاه معرفی شده در نمایشگاه موبایل بارسلون در ۲۰۱۹ است.

منبع: TheVerge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar mahdi.a

    وای خدا چقدر پیشرفت کرده این تکنولوژی

    خدایا ظهور رو نزدیک کن

  2. Avatar حسین میم

    آقای رجبی به نظرم، به عنوان اهل رسانه باید توجه رو به فارسی‌نویسی معطوف کنید. دست‌کم واژه‌های تازه رو -که به راحتی برابر فارسی می‌شه براش یافت- وارد زبان نکرد (درباره “گریپ” هواوی x حرف میزنم)

  3. Avatar علی میوه چیان

    واقعا پیشرفت تکنولوزی عجیبه،،انگار همین دیروز تیتر زده بودن مقایسه ی نوکیاn73 با سونی اریکسونc5

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه