با کمترین تلاش بهترین پوست را داشته باشید

۲۹ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
مراقبت از پوست

این روزها که دسترسی به هر مقاله و مطلبی از طریق اینترنت و شبکه‌های مجازی راحت‌تر شده است، همه ما اطلاعات مفیدی در مورد مراقبت بهینه از پوست صورت خود به دست آورده‌ایم. ولی برخی از روش‌هایی که بر پایه علم باشند، قطعاً نتیجه بهتری بر جای می‌گذارند. البته بدون توجه به تبلیغات تجاری برای فروش بیشتر محصولات، باید صراحتاً گفت که همیشه هم الزامی برای خرید و استفاده از این محصولات متنوع وجود ندارد. می‌توانید به سادگی و بدون انجام مراقبت‌های چندین مرحله‌ای در طول روز، زمان بیشتری را برای دیگر فعالیت‌های روزانه و هفتگی خود اختصاص دهید.

مراقبت‌های روزانه پوست

پاک کننده صورت

  • هر شب پوست خود را تمیز کنید

صبح که از خواب بیدار می‌شوید، می‌توانید صورت خود را تنها با آب و یا یک دستمال پاک‌کننده صورت تمیز کنید. ولی در هنگام شب، زمانی که به منزل باز می‌گردید و یا قبل از خواب باید لوازم آرایش باقی مانده روی صورت، کرم ضد آفتاب، آلودگی، چربی و باکتری‌هایی که درون منافذ پوستتان باقی مانده‌اند را پاک کنید. با استفاده از تونر و محلول‌های پاک‌کننده صورت می‌توانید هر گونه چربی، آلودگی، ذرات و مواد اضافی روی پوست را از درون منافذ بیرون بکشید و همچنین آن را رطوبت رسانی کنید. اگر از پاک‌کننده‌های بر پایه چربی استفاده کنید، لوازم آرایش و کرم ضد آفتاب هم تمیز می‌شوند. بر اساس نوع و حساسیت پوستتان محصول مناسب خودتان را پیدا کنید.

  • کرم ضد آفتاب بزنید

حتماً بارها در مورد مضرات نور خورشید و اشعه ماورا بنفش مطالبی را مطالعه کرده‌اید و شاید همچنان تمایل چندانی به استفاده از ضد آفتاب نداشته باشید. برخی افراد احساس می‌کنند کرم ضد آفتاب مانند یک لایه سنگین و چرب روی پوست قرار می‌گیرد و اجازه تنفس به پوست نمی‌دهد. برخی دیگر هم دوست دارند با نور خورشید برنزه شوند و به همین دلیل از ضد آفتاب‌ها استفاده نمی‌کنند. ولی باید گفت آسیب‌های نور خورشید بسیار بیشتر از دلایل غیرموجه شماست. اشعه ماورای بنفش باعث پیری پوست، التهاب و سرطان پوست می‌گردد. بر اساس مطالعات آسیب اشعه ماورای بنفش تا ۸۰ درصد پیری پوست را به وجود می‌آورد و برای جلوگیری از مضرات آن باید از حداقل ضد آفتاب‌های با اس پی اف س۳۰ در طول روز استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب

از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید و تصور نکنید اگر کرم مرطوب‌کننده صورت یا کرم پودر و پنکک مصرفی‌تان دارای مقداری اس پی اف است، برای مراقبت از پوست کفایت می‌کند. این محصولات حتی اگر درصد زیادی اس پی اف داشته باشند هم در مجموع به اس پی اف ۳۰ نمی‌رسد. حداقل باید یکی از این محصولات به تنهایی SPF30 داشته باشد. مقدار اس پی اف موجود در محصولات ضد آفتاب باید به اندازه ۲ میلی‌گرم در هر سانتی‌متر مربع از پوست باشد تا بتواند نقش محافظتی خود را ایفا کند.

  • حذف مراحل اضافه مراقبت از پوست

تصور نکنید که باید از همه چیز به میزان زیاد استفاده کنید. به جای اینکه تک تک کرم یا سرم‌هایی که دارید را روی صورت بمالید، ببینید پوستتان به کدام نیاز دارد. آیا برای جنگ با خشکی پوست صورت به مرطوب‌کننده احتیاج دارد یا آب‌رسانی بیشتری نیاز دارد. نیاز پوست شما بسته به آب و هوا، فصل و سن متغیر است. اگر هوا مرطوب باشد و رطوبت زیادی روی پوست خود احساس می‌کنید، از کرم مرطوب‌کننده استفاده نکنید. پس می‌بینید که ممکن است با توجه به شرایط مختلف نیازی نباشد همه مراحل را هر روز انجام دهید. اگر اصول اولیه مراقبت از پوست صورت را رعایت کنید، ایرادی ندارد اگر یکی از کارهای غیر ضروری را حذف کنید و یا از محصولات جدیدی در برنامه مراقبتی خود استفاده کنید. می‌توانید در فصل زمستان از بسته‌های مراقبت پوست در طول شب استفاده کنید و در زمستان با ماسک‌های شاداب کننده، پوستتان را تسکین دهید یا تنها با پاک کردن صورت یک راست به تخت خواب بروید. یک برنامه روتین پیش نگیرید چون می‌تواند کسل‌کننده شود.

مراقبت‌های هفتگی پوست

اضافه کاری

  • لایه‌برداری پوست

همه افراد نیاز به لایه‌برداری پوست ندارند ولی حتی زمانی که شستشو و تمیز کردن صورت را روزانه انجام می‌دهید هم لایه‌هایی از سلول‌های مرده روی پوست قرار می‌گیرند که باعث تیرگی، خفگی و کدر شدن پوست صورت می‌شود. زمانی که هفته‌ای یک‌بار صورت خود را لایه‌برداری کنید، پوستی روشن‌تر و نرم‌تر خواهید داشت و منافذ بسته شده پوستتان تمیز و باز می‌شود. اگر برای لایه‌برداری از اسکراب با دانه‌های سفت و تیز استفاده می‌کنید، ممکن است روی سطح پوست صورت خراش‌های ریزی به وجود بیاید. این نکته را هم باید ذکر کرد که لایه‌برداری برای پوست دارای جوش می‌تواند شرایط را وخیم‌تر کند، پس حتماً با پزشک خود مشورت کنید. لایه‌برداری‌های شدید و قوی باعث التهاب و آسیب به پوست می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد جوش روی صورت گردد. می‌توانید از محصولات ملایم‌تر شیمیایی یا لایه‌بردارهای خانگی استفاده کنید. لایه‌بردارهای شیمیایی پوست مرده را از بین می‌برد و پوست را پاکیزه‌تر می‌کند. با توجه به نوع پوست شما و همچنین آنچه به عنوان لایه‌بردار به کار می‌برید، زمان اسنفاده متغیر است. لایه‌برداری برای پوست‌ خشک و حساس معمولاً یک‌بار در هفته و پوست چرب دو بار در هفته کفایت می‌کند. تکرار مرتب و با فاصله زمانی کم لایه‌برداری باعث ایجاد حساسیت می‌شود.

  • باز کردن منافذ پوست

منافذ پوست صورت خود را بررسی کنید. اگر روی بینی جوش‌های سرسیاه یا سر سفید ریزی وجود دارند، در بهترین حالت ظاهری آزاردهنده دارند و در بدترین حالت منافذ مستعد جوش و آکنه هستند. ماسک‌های مخصوص برای پاک‌سازی صورت مثل ماسک سیاه یا همان زغال فعال باعث باز شدن منافذ بسته شده پوست صورت می‌شوند و آنها را کوچک‌تر می‌کنند.

مراقبت‌های ماهانه پوست

محصولات آرایشی

  • چک کردن تاریخ انقضای محصولات

هیچ محصول مراقبتی پوست، چه ماسک صورت و چه سرم و کرم را نباید بعد از اتمام تاریخ مصرف و انقضا، استفاده کنید. هر ماه تاریخ نوشته شده روی محصولات مورد استفاده خود را بررسی کنید و اگر تاریخشان گذشته است، حتماً آنها را دور بیندازید. اگر حس می‌کنید که ظاهر، رنگ و حتی بوی این کرم و سرم‌ها هیچ تغییری نکرده و حتی رطوبت همیشگی خود را هم از دست نداده‌اند، باز هم توجیهی برای استفاده مجدد از آنها وجود ندارد. برخی از کرم‌ها مستعد رشد باکتری می‌شوند و اغلب بعد از باز شدن تا ۶ ماه زمان مصرف دارند.

  • بررسی شخصی پوست

هر ماه پوست صورتتان را به صورت دقیق جلوی آینه بررسی کنید. اگر لکه جدید و غیرعادی روی صورتتان مشاهده کردید، می‌توانید به پزشک متخصص زیبایی رجوع کنید. بهتر است روش‌های چک کردن سرطان پوست را هم یاد بگیرید.

کدام عادت‌ها را ترک کنید؟

درمان خانگی جوش صورت

  • پیلینگ یا لایه‌برداری شیمیایی

استفاده از محصولات شیمیایی کارخانه‌ای برای لایه‌برداری مشکلی ندارد ولی لایه‌برداری شیمیایی یک روش خانگی نیست. گلیکولیک اسید که یکی از آلفاهیدروکسی اسیدهای رایج به عنوان لایه‌بردار است می‌تواند حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش دهد. زمانی که از این روش‌های شیمیایی برای لایه‌برداری استفاده می‌کنید، با توجه به غلظت بالا و افزایش خطر آسیب این روش، اگر لایه‌برداری شیمیایی توسط متخصص مجرب انجام شود و توصیه‌های مراقبتی صحیح به شما متذکر شود، می‌تواند نتیجه خوبی بر جای بگذارد.

  • فشار و تخلیه منافذ بسته پوست

در بسیاری اوقات مشاهده جوش‌های آزاردهنده روی صورت به اندازه‌ای وسوسه کننده هستند که نمی‌توانید از تخلیه آنها اجتناب کنید. ولی این روش نمی‌تواند شما را برای همیشه از شر جوش‌های آزاد دهنده خلاص کند. اگر این جوش‌های صورت بیش از حد روی پوستتان به وجود می‌آید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با درمان‌های قطعی شما را درمان کند. در مورد جوش‌های سر سیاه هم این توصیه کارساز است، برای تخلیه آنها به مطب متخصص بروید.

  • تشخیص و درمان پوست

امروزه روش‌های خانگی و درمان‌های خوددرمانی محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند و در بسیاری مواقع که مشکلی برای پوست به وجود می‌آید، با گشتی در اینترنت به سراغ روش‌های درمانی در خانه می‌رویم. اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم این درمان‌ها می‌تواند مشکل شما را حل کند ولی در شرایط بد، به پوستتان آسیب بیشتری می‌زند. جوش‌های کوچک و خفیف را می‌توانید با این روش‌ها درمان کنید، ولی زمانی که شرایط وخیم باشد، بهتر است سر خود دست به کار نشوید.

بیشتر بدانیم: من چه نوع پوستی دارم؟ شناخت انواع پوست

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه