شما بگویید؛ فایرفاکس کوانتوم یا گوگل کروم؟

۲۸ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
فایرفاکس کوانتوم یا گوگل کروم

تا پیش از عرضه شدن مرورگر کروم از سوی گوگل، موزیلا فایرفاکس بهترین جایگزین برای افرادی بود که از دست مرورگر فوق‌العاده بد آن دوران مایکروسافت، یعنی اینترنت اکسپلورر، جانشان به لبشان رسیده بود. همین موضوع باعث شد فایرفاکس کاربران زیادی جذب و برای خودش اعتباری دست‌وپا کند. ولی با به میدان آمدن گوگل کروم در سال ۲۰۰۸ اوضاع تغییر کرد. کروم موفق شد در طول زمان با اتکا به سرعت بالا و رابط کاربری ساده و سرراستش رفته‌رفته جایگاه فایرفاکس را از آن خود کند. اما حالا نسخه‌ی جدید مرورگر فایرفاکس به نام فایرفاکس کوانتوم بازگشته تا انتقامش را از گوگل کروم بگیرد. آیا فایرفاکس موفق خواهد شد؟ این سوالی است که می‌خواهیم در مطلب «شما بگویید» این هفته از شما بپرسیم. به نظر شما کدام مرورگر واقعا بهتر است و کدام مرورگر در آینده بر میدان رقابت سلطه خواهد داشت: فایرفاکس کوانتوم یا گوگل کروم؟

اگر از حق نگذریم گوگل تمام موفقیتش را هم مدیون سرعت بالا و رابط کاربری خوب نبوده است. گوگل هم‌زمان با روند تبدیل شدن اندروید به محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل دنیا، کروم را به مرورگر پیش‌فرض آن تبدیل کرد تا هر چه بیشتر کاربران را در اکوسیستم خودش درگیر کند. بدون شک گوگل کروم مرورگر بی‌نقصی نیست؛ ولی یکپارچگی فوق‌العاده زیاد آن با سرویس‌های گوگل و سیستم عامل اندروید باعث شده تا برای مدت‌های زیادی بسیاری از ما بدون فکر کردن به جایگزین‌های دیگر از آن استفاده کنیم. حقیقت این است که این یکپارچگی واقعا هم زندگی بسیاری از ما را ساده‌تر کرده است.

مرورگر فایرفاکس کوانتوم

با این حال فایرفاکس کوانتوم آمده است تا با رفع کردن نواقص نسخه‌های قبلی فایرفاکس با قدرت بیشتری به مبارزه ادامه دهد. بنا بر گفته‌ی شرکت موزیلا، فایرفاکس کوانتوم دو برابر سریع‌تر از قبل است و حافظه‌ی رم کمتری نسبت به کروم اشغال می‌کند. حتی اگر نخواهیم به گفته‌ی موزیلا اعتماد کنیم هم سرعت بالای کوانتوم در عمل کاملا حس می‌شود. کوانتوم حداقل نسبتا به نسخه‌های قبلی فایرفاکس به شکل محسوسی سریع‌تر است. مرورگر جدید موزیلا از نظر ظاهری هم بهبود زیادی پیدا کرده است و حالا با سلیقه‌ی کاربران امروزی تطابق بهتری دارد. علاوه بر این ویژگی‌های جدیدی مانند امکان شخصی‌سازی بخش جست‌وجو و آدرس بار و نوآوری‌هایی که در بخش بوکمارک‌ها صورت گرفته، باعث می‌شود کار کردن با فایرفاکس کوانتوم تجربه‌ای خوشایند باشد.

مجموعه‌ی غنی افزونه‌ها هم که همیشه یکی از نقاط برتری فایرفاکس نسبت به گوگل کروم بوده است. البته به نظر می‌رسد فایرفاکس کوانتوم با تعداد زیادی از افزونه‌های قدیمی سازگاری خوب ندارد. ولی قطعا به مرور زمان با کار کردن موزیلا روی این موضوع و به‌روز شدن افزونه‌ها از سوی توسعه‌دهندگان این مشکل حل خواهد شد.

اما آیا این ویژگی‌های جدید فایرفاکس کوانتوم می‌تواند کاربران گوگل کروم را متقاعد کند که یک فرصت دوباره به فایرفاکس بدهند؟ نظر و تجربیات خود را در مورد مرورگر جدید فایرفاکس و رقابت آن با کروم در بخش نظرات با ما و خوانندگان دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸۰ دیدگاه
  1. Avatar پیمان

    خب یه چند روزی به فایرفاکس کوانتوم فرصت خودنمایی دادم… اما بعد از آن دوباره به کروم بازگشتم.
    اول اینکه شاید در برخی وب سایت ها سرعت بارگذاری فایرفاکس بهتر بود اما تب های زیادی تو فایرفاکس واقعا هنگ میکرد و حتی تو تب های کمتر هم لگ داشت!
    اما کروم فوق‌العاده است از حیث سرعت اجرای خودش… خب مسلم است فایرفاکس خواسته رم کمتر استفاده کند اما با قربانی کردن عملکرد خودش… به هرحال من ترجیح میدهم برنامه سریع باشد حتی در ازای مصرف رم بیشتر.
    دوم اینکه ابزار دوولپر کروم خیلی سرراست‌تر و راحت‌تر از فایرفاکس است.
    سوم اینکه در تجربه من همه افزونه های کروم من در فایرفاکس پیدا نشدند. یک افزونه خیلی کاربردی به اسم Session Buddy دارم که اصلا تو فایرفاکس نیست!!
    چهارم اینکه من که زیاد با محصولات خود گوگل کار میکنم (جیمیل و درایو و داکزش..) و این سایت ها در فایرفاکس کندتر از کروم هستند.
    ناگفته نماند کروم به زودی سرعت خودش را بهبود خواهد داد چرا که گوگل پشت این قضیه است…

  2. Avatar mohsen javid

    هیچ کدوم فقط safari ^_______^

    1. Avatar حمید

      جوک خوبی بود

  3. Avatar Ali.Bozorgi.mehr

    edge
    من همیشه از کروم استفاده می کردم بعد از این که کروم رو حذف کردم و رفتم سمت اِج عمر باتری لپ تاپ ام از این رو به اون رو شد و به دلیل استفاده کم اِج از رم نرم افزار هام همه رون تر اجرا می شن.

  4. Avatar Ali.Bozorgi.mehr

    اِج
    من همیشه از کروم استفاده می کردم بعد از این که کروم رو حذف کردم و رفتم سمت اِج عمر باتری لپ تاپ ام از این رو به اون رو شد و به دلیل استفاده کم اِج از رم نرم افزار هام همه رون تر اجرا می شن.

  5. Avatar شهاب

    برای ماهایی که وب کار میکنیم همیشه فایرفاکس بهتر بوده، یه خورده سرعت بالاتر کروم هم نظرمونو عوض نمیکرد، بماند که مصرف رم و باتری کروم هم به شکل فجیهی بالاست، حالا سرعت فایرفاکسم عالی شده، ولی من کلی از افزونه های پرکاربردی که به شدت بهشون وابسته بودمو به خاطر سازگار نبودن از دست دادم تو نسخه جدید، امیدوارم زودتر بروزرسانی بشن

  6. Avatar عبداله رضازاده

    سلام، با توجه به این که گفته بودین اگه پیشنهادی برای این قسمت شما بگویید داشتیم اعلام کنیم، خواستم پیشنهاد کنم گجت ها و علی الخصوص تبلت هایی که دارای قلم هستن از نظر کاربرد قلم مقایسه کنید، چون من خودم دبیر هستم و برای تدریس و جزوه نویسی در پی خرید یکی از این گجت ها هستم، خواستم از نظرات شما و دوستان در این مورد مطلع بشم. سپاس.

  7. Avatar میثم خالقی

    کاری ندارم که کدوم خوبه ولی عرضه فایرفاکس کوانتوم یه تلنگری برای گوگل هست تا فکر نکنه رقیباش خیلی عقبن. حالا کروم هم برای راضی نگه داشتن کاربراش باید دست به کار بشه. خلاصه این که بازار هر چه قدر رقابتی‌تر باشه برای کاربران نهایی بهتره.

  8. Avatar امیر پوریا

    قبل از عرضه نسخه کوانتوم گوگل کروم به وضوح از فایرفاکس بهتر بود اما از زمانی که نسخه کوانتوم عرضه شده من به فایرفاکس پناه اوردم !

    تفاوت سرعت هم که واقعا حس میشه !

  9. Avatar امیررضا

    من به شخصه تا قبل از این که فایر فاکس کوانتوم بیاد از کروم یا ادج ویندوز ۱۰ استفاده میکردم . دلیل اینکارم هم این بود که فایر فاکس مشکلاتی مثل سرعت کم ، در بعضی ویندوز ها به جای عدد ها NaN نشون میداد مثل سرعت دانلود و حجم دانلود . و خیلی چیزای دیگه که باعث شد کروم بهتر از فایر فاکس عمل کنه . ولی نسخه جدید فایر فاکس کاملا نه ولی تا حدی خیلی بهتر شده . سرعت خوبی داره ، خیلی نرمه ولی هنوز اون مشکل NaN رو داره . ویندوزمم آخرین نسخه ۱۰ هست.بعضی مواقع هم این چیزای کوچیک به هر حال رو اعصابه . به بعضی ها هم که نشون دادمش گفتن نحوه جستجوش زشته و بهتر بود مثل قبل دایره ای بود . نه این که یه نقطه چپ و راست بره . ولی من مشکلی ندارم . اینم بگم الان دارم با فایر فاکس کوانتوم این نظر رو مینویسم . ولی اگه چند بار دیگه بخوام فایلی دانلود کنم شاید دوباره برگردم به کروم … ممنون …

  10. Avatar حسین

    من از اول هم طرفدار فایرفاکس بودم و هستم
    یکی دلایل من برای استفاده فایرفاکس بخاطر اینه که به گوگل در مورد حفظ حریم شخصی اعتماد ندارم تا جای ممکن از سرویس های گوگل استفاده نمی کنم
    از نظر سرعت هم باید بگم نسخه جدید فایرفاکس واقعا بهتر شده اما نباید انتظار کوچ کاربران را به راحتی از کروم به فایرفاکس و برعکس را داشته باشیم چون اکثرا اطلاعاتشون را سینک کردن و سخته برای شون که از یه نرم افزار به نرم افزار دیگه برند

  11. Avatar حامد

    فایر فاکس کوانتوم چون الان کاملا مشهوده که سرعتش راخت دو برابره بعدم شیکه یه طراحی خاص و به روزی داره

  12. Avatar PM1664

    کروم عالیه ولی امنیتش پایین اومده.تا قبل از فایرفاکس کوانتوم از کروم استفاده میکردم ولی الان فایرفاکس بهتره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه