چرا ب‌ام‌و سری ۸ تبدیل به یک اسطوره تکرارنشدنی شد؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
بی ام و سری 8

آلبوم محصولات شرکت ب‌ام‌و را برمی‌داریم و ورق می‌زنیم. در میان تصاویر خودروهای قشنگش مثل ۲۰۰۲ و انواع اتاق‌های جذاب سری ۳ و ۵، خودروهای بی‌نظیری مثل نازکا و اسپیکاپ را هم می‌بینیم که تابه‌حال اسمشان را هم نشنیده‌ایم. در این آلبوم، یک خودرو خیلی شاخص هم به چشم می‌خورد؛ خودروی توانمندی که از طراحی ساده ولی شیک و متفاوت بهره‌مند شد تا به لطف همین ویژگی، نسبت به هم‌دوره‌‌ای‌های خود متمایز شود. این اتومبیل تنها  اتاق نسل سری خودش بود؛ بی‌ام‌و سری ۸.

مگر بی‌ام‌و سری ۸ هم داریم؟!

بله، سری هشت. بیشتر علاقمندان خودرو، ب‌ام‌و را به سری ۳ می‌شناسند؛ اصلا می‌گویند همه خودروهای ب‌ام‌و یک طرف و سری ۳ طرف دیگر. دلیل این علاقه هم به تمرکز این شرکت روی طراحی اسپرت، جسور و قدرتمند این سری برمی‌گردد تا از حالت لوکس و پرامکانات فاصله بگیرد و حس واقعی هیجان و رانندگی را به سرنشینان منتقل کند. به همین دلیل است که در بسیاری از بازی‌های ویدیویی، سری ۳ محبوبیت ویژه‌ای میان علاقمندان دارد؛ از اتاق E46 M3 GTR در نیدفوراسپید Most Wanted  گرفته تا انواع بازی‌های دریفت که اتاقی مثل E30 با طراحی جذابش به چشم می‌خورد و همه را محو ظاهر خودش می‌کند تا بازی!

چهارمین نسل سری ۳ با کد اتاق E46. نسخه GTR این اتاق در بازی نیدفور اسپید مُست وانتد به عنوان یکی از خودروهای شاخص بازی معرفی شد و محبوبیت ویژه‌ای میان علاقمندان پیدا کرد.

موضوع این‌جاست که تمام تلاش، خلاقیت و تمرکز طراحان این شرکت صرفا روی این کلاس معطوف نشده است. اتاق‌های زیادی از این شرکت آلمانی هستند که به عنوان شاهکار طراحی و مهندسی شناخته می‌شوند. بی‌ام‌و سری ۸ یکی از معدود خودروهایی است که این ویژگی‌ها را در ابعاد بزرگ دارد و کم‌تر کسی آن را می‌شناسد. با این حال این خودرو میان عده‌ای از هواداران این شرکت آلمانی، محبوبت ویژه‌ای دارد که بعضا در میان علاقمندان، اسطوره لقب گرفته است.

چرا بی‌ام‌و سری ۸ محبوب شد؟

جواب این سوال را هنگامی درمیابیم که با این خودرو بیشتر آشنا شویم. پس بگذارید از بیرون به ظاهر جذاب این خودرو نگاهی بیاندازیم و سپس در داخل و قلب این خودرو نفوذ کنیم. زبان طراحی بی‌ام‌و سری ۸ از زمان خود جلوتر بود. این خودرو که با کد انحصاری شرکت ب‌ام‌و یعنی E31 شناخته می‌شود، اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت سال ۱۹۸۹ معرفی شد. تولید این خودرو کوپه جذاب از همان سال آغاز شد و تولید آن تا سال ۱۹۹۹ میلادی ادامه داشت.

طراح بی‌ام‌و سری ۸ چه کسی بود؟

طراح این خودرو شخصی به نام کلاوس کاپیتزا (Klaus Kapitza) بود که در اواسط دهه ۷۰ میلادی، پروتوتایپی از یک خودرو فرمول ۲ را برای تیم ویلی طراحی کرد که شباهت زیادی به خودرو چرخ‌باز فرمول یک لوتوس ۷۹ داشت. او درسال ۱۹۸۴ به استخدام شرکت ب‌ام‌و درآمد و  طولی نکشید که به ریاست بخش طراحی خارجی یکی از استودیهای این شرکت منصوب شد. موفقیت بزرگ او در سال ۱۹۸۶ رقم می‌خورد؛ زمانی‌که با قلمش، سری ۸ را به تصویر کشید که بعدها همین اثر به یکی از نوآورانه‌ترین و بهترین طرح‌های این شرکت آلمانی تبدیل شد.

شیک اما ساده

فرمول موفقیت در همین سادگی بود. طراح این خودرو توانسته بود به دور از هرگونه پیچیدگی در طراحی سری ۸، اثری را خلق کند که با کناره‌هم گذاشتن اصول منطقی و ساده، زبان طراحی شیک و متفاوتی را برای این خودرو فراهم کند. با وجود ظاهر ساده این اتومبیل، از عناصر ویژه و هیجان‌انگیزی مثل چراغ‌های مخفی در زبان طراحی استفاده شد.


چراغ‌ مخفی؟

به این سبک طراحی، Hidden Headlamp، pop-up Headlamps و Hideaway Headlights هم می‌گویند که معادل آن در زبان فارسی، خودروهای مجهز به “چراغ‌‌های مخفی” است. اصول این طراحی بر این اساس است که در حالت عادی، چراغ‌های اصلی این خودرو دیده نمی‌شوند. چراغ‌های اصلی تنها زمانی معلوم می‌شوند که راننده با فشردن کلیدی مخصوص در کابین آن‌ها را باز کند. این سبک طراحی عموما در بعضی از خودروهای شاخص در دهه‌ ۸۰ و ۹۰ میلادی دیده می‌شود. از خودروهایی که بجز سری ۸، طراحی زیبا چراغ مخفی داشتند می‌‌توانیم به شورولت کوروت C5 و مزدا RX-7 اشاره کنیم.

آیرودینامیک بی‌نظیر

به لطف حفظ اصول مهندسی در طراحی سری ۸، این خودرو از آیرودینامیک بی‌نظیری بهره‌مند شد. آیرودینامیک بالا باعث می‌شود تا خودرو کم‌ترین مقاومت را در برابر هوا داشته باشد. هنگامی که خودرو سرعت داشته باشد، به میزان سرعت وسیله، هوا در برابر حرکت آن مقاومت می‌کند. حال با طراحی آیرودینامیک و حفظ اصول مهندسی می‌توان وسیله را طوری طراحی کرد که هوا با خطوط منحنی و شیب خودرو به سمت بیرون خودرو منتهی شود که بدین واسطه، کمترین میزان برخورد و مقاومت بین هوا و بدنه صورت می‌گیرد. بی‌ام‌و سری ۸ ضریب آیرودینامیک ۰.۲۹ صدم را در کارنامه خود ثبت کرد؛ ضریبی که دقیقا با پورشه ۹۱۸ برابری می‌کند. این خودرو به‌طور کامل در رایانه طراحی و در تونل‌ها باد نیز تست شد.

ستون B ندارد

این خودرو از جمله خودروهای شاخصی بوده که ستون B در طراحی آن دیده نمی‌شود. در اصول طراحی یک خودرو سدان، ستون A، ستونی است که سقف و در موتور را به هم متصل می‌کند. ستون B ستون میانی خودرو است و ستون C هم بخش پشتی سقف را به صندوق متصل می‌کند. در طراحی سری ۸ ستون B یا همان ستون میانی دیده نمی‌شود که باعث جذابیت ظاهر آن می‌شود. معدود خودروهای آمریکایی آن دوره از چنین سبک طراحی نیز بهره‌مند بودند.

نمای داخلی بی‌ام‌و سری ۸ چگونه است؟

ساده ولی متفاوت. ساده است چون ادوات داخل کابین و داشبورد در جاهای متعارف قرار دارند و چیز عجیبی به چشم نمی‌خورد. متفاوت از آن جهت که سبک طراحی داخلی و تریم آن کمی با محصولات دیگر سری‌های ب‌ام‌و فرق دارد. شکل قرار گرفتن داشبورد دوتکه ما را تا به یاد کابین اتاق E36 سری ۳ می‌اندازد، با این تفاوت که فرم انحنا دریچه‌های هوا و ادوات داشبورد که تا کنسول میانی که دنده خودرو قرار دارد، منطقی‌تر ارزیابی می‌شود. ارتفاع کم داشبورد هم باعث انتقال حس یک خودرو اسپرت به راننده و سرنشین می‌شود. همین سادگی باعث می‌شود تا راننده در کم‌ترین زمان بتواند با دنیای داخل این خودرو ارتباط برقرار کند.

سری ۸ یعنی قدرت، یعنی اسب‌بخار!

سری ۸ دومین خودروی آلمانی بود که پس از جنگ جهانی دوم به پیشرانه ۱۲ سیلندر خورجینی مجهز شد. پیش از این خودرو، اتاق E32 مدل ۷۵۰Li از شرکت‌ ب‌ام‌و بود که از چنین پیشرانه‌ای بهره‌مند شده بود. در مدل ۸۵۰ از یک پیشرانه ۱۲ سیلندر با حجم ۵ لیتر استفاده شد که توانی معادل ۳۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتون‌متر را تولید می‌کرد. نتیجه این عدد ارقام باعث می‌شد که ظرف ۶.۸ ثانیه، بتوان جثه ۱۷۹۰ کیلوگرمی سری ۸ را از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رساند.


این هم شد قدرت؟!

برای ب‌ام‌و و هوادارنش رسیدن به عدد ۳۰۰ اسب‌بخار کمی افت داشت آن هم با یک پیشرانه ۱۲ سیلندر و حجیم ! به همین دلیل ب‌ام‌و از همین پیشرانه ۱۲ سیلندر، این‌بار به‌جای حجم ۵ لیتر، حجم ۵.۶ لیتر را انتخاب کرد تا به خروجی قدرت ۳۸۱ اسب‌بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتون‌متر دست پیدا کند. این مدل پیشرانه در مدل ۸۵۰ CSI قرار داشت که باعث شد، شتاب صفر تا صد آن از ۶.۸ ثانیه به کم‌تر از ۶ ثانیه کاهش پیدا کند.

بازهم کافی نیست!

در سال ۱۹۹۱ ب‌ام‌و یک پروتوتایپ ویژه‌ای از سری ۸ طراحی کرد؛ این خودرو از همان پیشرانه ۱۲ سیلندر موفق شد قدرتی معادل ۵۵۰ اسب‌بخار تولید کند.. این نسخه قدرتمند به دست دو تیم BMW’s M Division و BMW Technik طراحی شد. قرار بود از نتیجه این پروتوتایپ، نسخه M8 تولید شود اما این اتفاق هرگز نیفتاد. با این وجود، تلاش و رسیدن به این سطح مهندسی، قدرت این شرکت آلمانی را به رخ همگان کشید. این هیولای ۱۲ سیلندر بعدها سنگ‌بنای موتور ۱۲ سیلندر خودرو فرمول یک مک‌لارن شد؛ این یعنی اوج شاهکار مهندسی!

این‌که دیگر خیلی قدرتمند شد!

ب‌ام‌و در سال ۱۹۹۴ مدل ۸۵۰ CI را با موتور استاندارد V12 و حجم ۵.۴ لیتر معرفی کرد که ۳۲۶ اسب‌بخار قدرت داشت. در همین زمان، این شرکت باواریایی یک مدل دیگری را هم برای مشتریان خود درنظر گرفت تا قدرت کم‌تری نسبت به دیگر مدل‌های این سری داشته باشد و علاقمندانی که به دنبال قدرت خیلی زیاد نباشند هم جذب این خودرو شوند؛ مدل ۸۴۰ CI از یک پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی با حجم ۴ لیتر بهره می‌برد که می‌توانست قدرتی معادل ۲۸۶ اسب‌بخار را برای این خودرو باپرستیژ تولید کند. با همین پیشرانه هم کافی بود تا راننده در تب و تاب یک درگ و انجام حرکات نمایشی از رقبا کم نیاورد و رسیدن به شتاب و سرعت بالا را هم تجربه کند. پیشرانه‌های سری ۸ مجهز به دو کامیپوتر بود.

سیر فناوری‌های جالب بی‌ام‌و سری ۸

از اسب بخار و عدد و ارقام موتور این خودرو هیجان‌انگیز که بگذریم، نوبت بهفناوری‌های جالب این خودرو دوست‌داشتنی می‌رسد. اگر بخواهیم خیلی کوتاه از چند فناوری جالب برایتان بگوییم، می‌توانیم به یک تلفن‌ سیمی اشاره کنیم که میان دو صندلی در کنسول میانی قرار گرفته بود. فرمان این خودرو قابلیت تنظیم الکترونیکی مطابق نیاز راننده را در لیست امکانات خود داشت. هم‌چنین یک حافظه برای ذخیره اطلاعات صندلی راننده قرار گرفته بود. سیستم تهویه مطبوع این خودرو برای تنظیم هوای کابین حتی زمانی که سرنشینان داخل آن نباشند هم قابل تنظیم بود. سیستم‌های پایداری و کشش جزو سامانه‌های کمکی، مهندسی و مکانیکی این خودرو محسوب می‌شدند. تلاش مهندسان این شرکت باعث شد تا سری ۸ جزو یکی از خودروهای High-Tech زمان خود قلمداد شود.


پایان غم‌انگیز داستان، خداحافظ اسطوره

هر قصه‌ای هم یک پایانی دارد. سری ۸ وقتش بود که از خط تولید کنار برود و جایش را به فرزندی قدرتمندتر بدهد. سری ۸ به عنوان یکی از محصولات مطرح شرکت ب‌ام‌و شناخته شد که ظاهر شیک، مدرن و ساده، طراحی آیرودینامیک بی‌نظیر و قدرت بسیار زیادی داشت. بعد از توقف تولید این خودرو، اتومبیل‌های تولید انبوه و کانسپت‌های بی‌نظیری توسط ب‌ام‌و معرفی شدند اما هیچ‌کدام نتوانستند جای سری ۸  را برای عاشقان این شرکت آلمانی را بگیرند. پس از ۱۹ سال وقفه، کافی بود که انتشار یک خبر آدرنالین را در سراسر بدن همه طرفداران این شرکت منتشر کند و آن خبر چیزی نبود جز:

تولد دوباره بی‌ام‌و سری ۸

ابتدا اخبار غیرموثقی مبنی بر تولید مدل جدید سری ۸ به گوش رسید. اطلاعاتی که منتشر شد، پایه و اساس موثقی نداشت و بیشتر به عنوان شایعه قلمداد شد. اخبار زمانی داغ‌تر شد که تصاویر جاسوسی از مدل خاص ب‌ام‌و درحال تست در خیابان‌ها دیده شد. این روند به همین شکل ادامه داشت تا ب‌ام‌و خبر تولید مدل جدید سری ۸ را سرانجام تایید کند. این شرکت باواریایی حتی در یکی از همایش خودروهای ایتالیا به اسم Concorso d’Eleganza Villa d’Este ، کانسپت سری ۸ را در معرض عموم قرار داد تا نگاه همه را به این محصول هیجان‌انگیز جلب کند.

سری ۸ جدید باید کولاک به پا کند

از آن‌جایی که بسیاری از علاقمندان دوآتیشه سری ۸، تصویر یک اسطوره تکرار‌نشدنی را از آن در ذهن خود ثبت کرده‌اند، مدل جدید سری ۸ باید بتواند دوباره افتخارات پدر خود را به شیوه‌ای جدید تکرار کند. سری ۸ یادآور یک خودرو بی‌نظیر با فناوری‌های روز، طراحی منحصربه‌فرد و قدرتی بی حد و مرز بود. به همین دلیل اگر قرار باشد، خودرویی در این سری تولید شود، باید کولاک به پا کند.


در مورد بی‌ام‌و سری ۸ جدید چه می‌دانیم؟

تا امروز از مدل جدید سری ۸ اطلاعات کامل و رسمی منتشر نشده و صرفا حدس و گمانها و تصاویر جاسوسی از این خودرو در دست قرار گرفته است. همان‌طور که گفتیم، پروتوتایپ این خودرو در همایش خودرویی حاضر شد و از این اتومبیل می‌توانیم اطلاعاتی کسب کنیم؛ مثلا از ظاهر این خودرو چنین تصور می‌شود که سری ۸ جدید زبان طراحی متفاوتی نسبت به سایر اتاق‌های فعلی ب‌ام‌و دارد. با نگاهی دقیق‌تر به این خودرو هیجان‌انگیز، می‌توانیم حس یک خودرو کوپه سری ۶ مدرن را بگیریم. این خودرو در حقیقت از مدل گرن لوسو کوپه (Gran Lusso Coupe) الهام گرفته شده که توسط پنین فارینا، شرکت مشهور ایتالیایی برای ب‌ام‌و، طراحی و در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک کانسپت خیال‌انگیز رونمایی شد.

در مورد مشخصات فنی، حدس و گمان‌های متفاوتی زده شده؛ مثلا از این که مدل پایه این خودرو به پیشرانه ۲ لیتری بنزین‌سوز توربو مجهز شده باشد و مدل قوی‌تر با حجم ۳ لیتر در دو نوع بنزینی و دیزل به بازار عرضه شود. همان‌طور که گفتیم سری ۸ جدید باید کولاک به پا کند و مدل پایه سری ۸ نسل اول یک پیشرانه ۵.۴ لیتری با توان ۳۲۶ اسب بخار داشت. بنابراین بعید است که سری ۸ با چنین مشخصاتی حتی در مدل پایه و با قیمت پایین به بازار عرضه شود. چیزی که بیشتر کارشناسان خودرو هم‌نظر هستند، تجهیز مدل جدید سری ۸ به یک پیشرانه ۱۲ سیلندر تویین توربو با حجم ۶.۶ لیتری است. در این میان خبر رسید که نسخه قدرتمند سری ۸ جدید یعنی M8  ساخته می‌شود و در مسابقات لمانز هم شرکت می‌کند. این خبر می‌تواند اعتماد این شرکت آلمانی به قدرت بالا در شتاب و استهلاک کم در این مسابقه ۲۴ ساعته را برساند. سری ۸ جدید احتمالا مثل نسل اول همین سری، در نمایشگاه فرانکفورت به‌طور رسمی معرفی شود. نمایشگاه خودرو فرانکفورت از ۲۳ شهریور تا ۲ مهر برگزار می‌شود.

به‌نظر شما آیا سری ۸ می‌تواند تکرار یک حماسه هنری و مهندسی برای ب‌ام‌و باشد؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar سهیل

    در درجه اول ممنون از گزارش خوبتون ولی ای کاش در مورد سیستم فنر بندی و هندلینگ و انتقال قدرتش هم مطلب می نوشتید
    در هر صورت سری ۸ بسیار زیباست همانند باقی خودرو های خاص طراحی دهنه ۹۰ خودش این سری ماشین های خاصیو که میگم رو میتونید تو بازی نید فور اسپید ۲ و ۳ اگه بازی کرده باشید به ذهنتون بیارید ford gt90 ,ferrari f50 maclaren …
    بگذریم من که ۳ تا از پوستر هاشو داشتم موقعی که بهش نگاه میکردی انگار از اینده اومده مثله فیلم سفر در زمان مثله اینکه به سال های ۲۰۳۰ تعلق داره و اتاق سری جدیدش هم حرفی نمیزارهبرای گفتن مخصوصا اون جلو پنجره ها که فوقلعادس و حالت شدیدا تحاجمی ای بهش میده البته زبانی طراحی بدنه خیلی مثله نسل قبلیش از خطوط ساده ای بهره نمیبره ولی طرحی جدید حالت عضلانی تری به این سری بخشیده …

  2. Avatar سهراب

    با سلام تشکز از مطالب عالیتون

  3. Avatar برديا

    عالییییی بود!!
    دم شما گرم✋????
    به شخصه عاشقه سری٨ هستم و خیلی خیلی با این متن حال کردم و عشق کردم
    دست شما درد نکنه

  4. Avatar ///mahdispd

    عالی بود ممنون اقای شاهسون
    لطفا از خودروی مک لارن F1 هم مقاله ای اینچنینی منتشر کنین شاهکار۱۹۹۴ مک لارن که ۷ سال کسی نتونست از پسش بربیاد.موتور این خودرو هم توسط( بی ام دبلیو) ساخته شده بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه