تاریخچه‌ی مختصری از آزمون‌های خم شدن

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

وقتی که یک گوشی هوشمند جدید و جذاب می‌آید، همیشه کسانی هستند که انواع تست‌ها را روی آن انجام می‌دهند و بلاهای مختلفی مثل انداختن و ضربه زدن و خم کردن را روی این گوشی جدید می‌آورند. عده‌ای از این افراد واقعا درباره‌ی میزان مقاومت این دستگاه کنجکاو هستند و عده‌ی دیگری هم ظاهرا برای سرگرمی این کار را انجام می‌دهند.

یکی از تست‌هایی که این روزها خیلی ترند شده، تست خمیدگی است. دقیقا مشخص نیست چرا. اما شاید علت‌اش این باشد که این روزها گوشی‌های هوشمند به قدری باریک شده‌اند که گاهی اوقات در استفاده‌ی روزمره، به‌طور کاملا سهوی خم می‌شوند. از قضای روزگار هم، یکی از محبوب‌ترین گوشی‌ها دچار مشکل خم شدن شد. این دو مورد، دست به دست هم دادند تا موج تست‌های خمیدگی را در یوتیوب ایجاد کنند. نمونه‌ی بارز یکی از همین تست‌ها اخیرا روی گوشی نکسوس ۶P انجام شد.

اما تست‌های تخریب تاریخچه‌ی درازی دارند و فقط به خمیدگی یا گوشی‌های تلفن هوشمند محدود نمی‌شود. در ادامه می‌توانید نگاهی به تاریخچه‌ی مختصری از تست‌های خبرساز روی گجت‌ها داشته باشید.

۱۰ جولای،  ۱۹۹۸ – تست غژغژ

Julie Strietelmeier، یکی از کارشناسان وب‌سایت The Gadgeteer در نقد و بررسی یک کامپیوتر شخصی دستی نوشته است: “وقتی که قاب دستگاه را نگاه می‌دارم یا کناره‌های آن را فشار می‌دهم، هیچ صدای غژغژی نمی‌دهد یا جا‌به‌جا نمی‌شود.” اینگونه بود که تست غژغژ The Gadgeteer آغاز شد و تا به امروز هم ادامه دارد. جولی در ایمیلی به The Verge گفته بود: “تا جایی که می‌دانستم، من تنها کسی بودم که در عصر حجر گجت‌ها این کار را انجام می‌دادم. من این کار را انجام دادم چون دوست نداشتم کلی پول هزینه‌ی دستگاهی کنم که بی‌دوام به نظر می‌رسید.”

تست جولی در مقایسه با آن تست‌های تخریبی که امروزه انجام می‌شود، خیلی خیلی ملایم است. او نوشته است: “من دستگاه را فقط در دستم نگاه داشتم و کناره‌های آن را فشار دادم. هدفم این نبود که آن را بشکنم، فقط می‌خواستم ببینیم پلاستیک‌اش محکم است یا نه.”

a-15-palm-pc

در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ – تست سقوط

معلوم نیست که تست سقوط دقیقا کی شروع شد، اما این یکی از اولین موارد چنین تستی است. بنا به دلایلی، مردم علاقه‌ی زیادی دارند که کنسول‌های بازی را خراب کنند، حتی علیرغم اینکه کنسول‌های بازی لازم نیست محکم و بادوام باشند، زیرا جای‌شان ثابت است. در آن سال‌ها، ویدیوهای زیادی از تست سقوط کنسول‌های بازی وجود داشت. یک نمونه‌ی آن در سال ۲۰۰۵ در یوتیوب منتشر شد؛ سال‌ها قبل از اینکه تست سقوط روی گوشی‌ها انجام شود.

۱۳ دسامبر ۲۰۰۶ – آیپاد خرد می‌شود

Will It Blend یک شبکه در یوتیوب است که در ویدیوهای آن، گجت‌ها را درون مخلوط‌کن‌های برقی می‌اندازند. اولین گجتی که آنها به مخلوط‌کن انداختند یک آیپاد بود که حسابی درب و داغان شد.

ipod-blend

۶ جولای ۲۰۰۷ – تست تخریب آیفون

وقتی اولین آیفون وارد بازار شد، مردم تست‌های تخریب را روی این گوشی انجام دادند. در یک نمونه از این موارد، میزان مقاومت آیفون در مقابل خراش و سقوط بررسی می‌شود. اما هیچ‌کس این دستگاه را نمی‌شکند.

stress

۲۳ جوئن ۲۰۱۰ – تست سقوط ترند می‌شود

بعد از عرضه‌ی آیفون ۴، تست سقوط همه‌گیر می‌شود. احتمالا سطح شیشه‌ای جلو و پشت این دستگاه، آن را به هدف خوبی تبدیل کرده بود.

۳ فوریه ۲۰۱۲ – بلک‌بری گوشی خودش را خم می‌کند

در این برهه‌ی زمانی، تست‌های خمیدگی انجام نمی‌شود، اما بلک‌بری ویدیویی در شبکه‌اش منتشر می‌کند که مقاومت گوشی بلک‌بری Torch را نشان می‌دهد. این دستگاه نصف نمی‌شود، اما خیلی خم می‌شود.

bb-torch-2

۲۱ سپتامبر ۲۰۱۲ – گوشی‌ها خم می‌شوند

یک نفر در یوتیوب ویدیویی از آیفون ۵ خم‌شده‌اش می‌گذارد. البته این به سلسله‌ی تست‌های خمیدگی منجر نمی‌شود، اما به نوعی پیش‌قدم محسوب می‌شود. گوشی‌ها به حدی باریک شده‌اند که تصادفی خم می‌شوند.

۹ دسامبر ۲۰۱۳ – مردم گوشی ال‌جی را هم خم می‌کنند

ال‌جی یک گوشی با بدنه‌ی منعطف عرضه می‌کند، بنابراین، مردم طبیعتا سعی می‌کنند، آن را خم کنند. در اکثر ویدیوها مردم تا حد معقولی میزان مقاومت دستگاه را می‌سنجند. اما یک نفر در آن میان، واقعا سعی می‌کند آن را خم کرده و خراب کند. هرچند که گوشی سالم می‌ماند.

lg-flex

۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ – آیا آیفون ۶ خم می‌شود؟

یک نفر در تالار گفتمان MacRumors یک تاپیک (Thread) را شروع کرده و گفته بود که آیفون ۶ پس از دو روز خم شد که درباره‌ی آن ۱۵ صفحه بحث شد و عبارت Bend-gate هم مطرح شد.

۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ – آیفون ۶ خم می‌شود

از اینجا به بعد تست خم شدن رسما آغاز می‌شود. دو روز بعد یوتیوب پر از تست‌های خم شدن آیفون ۶ می‌شود که در میان آنها ویدیوی Unbox Therapy از همه محبوب‌تر می‌شود. نتیجه‌ی نهایی هم این شد که آیفون ۶ خم می‌شود.

6-bend

مدتی بعد در همان روز – تست خم شدن روی همه‌ی گوشی‌ها انجام می‌شود

Unbox Therapy بلافاصله می‌خواهد دستگاه‌های دیگر را امتحان کند. او اول گوشی گلکسی نوت ۳ را امتحان می‌کند و روزهای بعد هم ویدیویی از HTC One M8، موتو X و لومیا ۱۰۲۰ آپلود می‌کند.

unbox-therapy

۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ – اپل تست خم شدن خودش را نشان می‌دهد

اپل خبرگزاری‌ها مهم و مربوطه را به آزمایشگاه‌هایش دعوت کرد تا آیفون‌هایش را آزمایش کند. اپل می‌خواست میزان مقاومت آیفون در برابر فشار را نشان دهد و توضیح دهد که مهندسان به این نکات توجه می‌کنند.

apple-test

۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ – آیفون ۶s استحکام زیادی دارد

خیلی زود آزمایش‌های خم شدن روی آیفون ۶s انجام شده و مشخص می‌شود که این بار اپل، آیفون ۶s را خیلی محکم‌تر ساخته است. در یک ویدیو، دو نفر، هم‌زمان، به ۶s پلاس فشار وارد می‌کنند تا آن را خم کند، اما ۶s پلاس تسلیم نمی‌شود.

unbox-therapy-6s

۲۹ اکتبر ۲۰۱۵ – نکسوس ۶P دو نصف می‌شود

ماجرای Bendgate دوباره شروع می‌شود. در یک ویدیو، گوشی نکسوس ۶P در یک تست خم شدن، رسما می‌شکند. پس از اینکه مردم اعتبار آن را زیر سوال می‌برند (به دلیل اینکه آسیب‌های دیگر به دستگاه وارد شده بود)، مجری این شبکه‌ی یوتیوب، ویدیوی دیگری منتشر کرده و همان کار را روی نکسوس ۶P آک‌بند انجام می‌دهد و دوباره از وسط نصف می‌شود.

nexus-6p-bend-test

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. مهدی برشدی

    جالب بود
    مرسی

  2. RE313

    شروع معروفیت کانال Unbox Therapy با ویدئوهای بند تستش بود…
    کلا Lew خیلی حرفه ای کار می کنه…….

  3. میلاد میرزایی

    سلام ، تشکر ، مطلب فوق العاده جالبی بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه