تخفیف‌های اختصاصی برای مشتریان اختصاصی؛ راهی عالی برای حفظ مشتری

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

سال‌ها پیش که فروشگاه‌های آنلاین تازه کارشان را شروع کرده بودند کسبه‌ی صنوف مختلف فقط گاه‌گاهی از بابت وجودشان غُر می‌زدند و برای منصرف کردن مشتری از خرید آنلاین، همیشه موضوع «اطمینان» را پیش می‌کشیدند. مدت‌ها طول کشید تا این فروشگاه‌ها با روش‌های مختلف بتوانند اعتماد مردم را جلب کرده و جای پای خود را محکم کنند. حالا کمتر می‌شنوید که کسی از بابت اطمینان، خرده‌ای به فروشگاه‌های معتبر بگیرد. فروشگاه‌های آنلاین نقاط ضعف و قوت خود را شناخته‌اند و با ارائه‌ی پیشنهادهای متنوع سعی در جذب تعداد بیشتر مشتری دارند. سعی داریم در یک مجموعه‌ی چند قسمتی و کوتاه به این پیشنهادها بپردازیم تا ببینیم فروشگاه‌های معتبر جهانی مثل آمازون چگونه توانسته‌اند به «مشتری وفادار» دست پیدا کنند. در ادامه همراه دیجی‌کالا مگ باشد.

در قسمت اول از این سری به خدمت «ارسال رایگان» پرداختیم، در قسمت دوم، سراغ «ضمانت پس گرفتن کالا برای مدت طولانی» رفتیم و در قسمت سوم سراغ «طرح هدیه نقدی» در فروشگاه‌های آنلاین رفتیم. در این قسمت می‌خواهیم سراغ یکی دیگر از خدماتی برویم که مشتریان را به فروشگاه‌های آنلاین وفادارتر کرده است. موضوعی که امروز می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم، «تخفیف‌های اختصاصی» است که فروشگاه‌های آنلاین و حتی دیگر فروشگاه‌های فیزیکی برای برخی از مشتریان خود در نظر می‌گیرند.

تخفیف‌های اختصاصی مواردی هستند که حتی قبل از پیدایش فروشگاه‌های آنلاین هم وجود داشتند. برخی فروشگاه‌ها هنوز هم هستند که برای مثال تاریخ تولد مشتریان خود را دریافت می‌کنند تا روز تولد آن‌ها، یک تخفیف اختصاصی برایشان ارسال کنند و به این شکل دوباره آن‌ها را به سمت فروشگاه خود بکشانند. فروشگاه‌های دیگری هم هستند که ممکن است یک کلاب از اعضا درست کنند و سپس به کسانی که مشترک این کلاب می‌شوند، تخفیف‌های اختصاصی ارائه دهند! درواقع این راهی است برای اینکه مشتری دوباره به سمت فروشگاه بیاید و خرید کند.

فروشگاه‌های آنلاین هم در چند سال اخیر چنین رویه‌ای را پیش گرفته‌اند. برای مثال می‌توانیم در این زمینه بار دیگر به بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا یعنی آمازون اشاره کنیم که سرویسی تحت نام Amazon Prime دارد. مشترکان این سرویس هزینه‌ای سالانه برای حق عضویت در این سرویس پرداخت می‌کنند. در قبال خرید این حق اشتراک هم می‌توانند از مزایی مثل ارسال رایگان سریع یا پشتیبانی بهتر برخوردار شوند.

آمازون حتی یک روز در سال را به نام Amazon Prime Day نامگذاری کرده که در آن، بیشتر اجناس این فروشگاه شامل تخفیف‌های زیادی می‌شوند و تنها اعضای اشتراک Prime می‌توانند از آن خریداری کنند. این روزهای آمازون پرایم ابتدا در سال ۲۰۱۵ به وجود آمد که به مناسبت بیست سالگی آمازون انتخاب شده بود. اولین Amazon Prime Day در کشورهای مختلف برای مدت ۲۴ ساعت برگزار شد. پس از آن، آنقدر استقبال از این روز از طرف کاربران زیاد بود که آمازون زمان این روز را در سال ۲۰۱۷ به ۳۰ ساعت، در ۲۰۱۸ به ۳۶ ساعت و در سال گذشته نیز به ۴۸ ساعت رساند!

وجود چنین روزی در کنار دیگر مزایای آمازون پرایم، از جمله دلایلی است که مردم سالانه ۱۱۹ دلار و یا ماهانه ۱۲.۹۹ دلار برای این اشتراک پرداخت می‌کنند. اما تخفیف‌های آمازون حداقل تنها به روزهای اختصاصی Amazon Prime Day ختم نمی‌شود. برای مثال به تازگی مشخص شده که کاربران آمازون پرایم زودتر از بقیه از تخفیف‌ها خبردار می‌شوند و روی برخی اجناس دیگر هم تخفیف‌هایی اختصاصی دریافت می‌کنند که کاربران عادی قادر به استفاده از آن تخفیف‌ها نیستند.

شاید هنوز برای بسیاری عجیب باشد که به یک فروشگاه پولی پرداخت کنند تا بعدا ببینند چه تخفیف‌هایی ممکن است شامل حالشان شود. اما واقعیت این است حق عضویت اعضا در فروشگاه‌های مختلف، یکی از جمله مواردی است که می‌تواند به رشد فروشگاه کمک کند. در طرف مقابل آن فروشگاه‌ها هم با ارائه خدمات اختصاصی، سعی دارند تا مشتریان عضو خود را همیشه راضی نگه دارند. در این زمینه مثال‌های مختلفی وجود دارد و از برندهایی که چنین راهکاری را پیش می‌گیرند بگیرید تا فروشگاه‌های آنلاین. یک مثال دیگر در این زمینه، برند نایکی است که سرویس حق اشتراک برای مشتریان در نظر می‌گیرد. افرادی که حق عضویت اشتراک نایکی را خریداری کنند، می‌توانند سراغ محصولات اختصاصی بروند که تنها برای اعضا ساخته می‌شود، تخفیف‌های اختصاصی روی دیگر محصولات نایکی داشته باشند و هرچیزی که می‌خرند را هم به صورت رایگان دریافت کنند.

در دنیای امروز، شاید نگه داشتن مشتری سخت‌تر از پیدا کردن آن باشد اما ارائه تخفیف‌های اختصاصی قطعا یک راه عالی برای نگه داشتن مشتریان و حتی آوردن آدم‌های جدید به سمت فروشگاه است.

در قسمت‌های بعدی این مجموعه سراغ خدمات دیگری که فروشگاه‌های آنلاین بزرگ در سراسر دنیا برای مشترکان خود در نظر گرفته‌اند خواهیم رفت. تا آن موقع به ما بگویید که اضافه شدن کدام یک از این خدمات به فروشگاه‌های آنلاین شما را به سمت آن فروشگاه جذب می‌کند؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه