تد دبنی، از موسسین آتاری و از پدران صنعت بازی، در ۸۱ سالگی در گذشت

۶ خرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

«تد دبنی» (‌Ted Dabney)، شخصی که به همراهی «نولان بوشنل» (Nolan Bushnell) شرکت بزرگ آتاری را تاسیس کرده بود، در سن ۸۱ سالگی در گذشته است. خبر مرگ تد دبنی دیروز توسط «لئونارد هرمن»، تاریخ شناس صنعت بازی و در فیس‌بوک رسمی او اعلام شد.

دبنی نه تنها چهره‌ای مهم در شکل گیری آتاری و صنعت بازی است، بلکه او پیش از تاسیس شرکت آتاری و در اوایل دهه‌ی هفتاد میلادی، نقشی بزرگ در طراحی و مهندسی دستگاه‌های بازی سکه‌ای داشت. او دستگاه معروف Computer Space را طراحی کرده بود که به اساسی برای صنعت بازی تبدیل شد.

نولان بوشنل در کتاب «تاریخ بازی‌های ویدیویی» (The History of Video Game) ساخت و مهندسی فنی دستگاه Computer Space را به دبنی نسبت می‌دهد و می‌گوید: «ما با هم دوست بودیم و تد هم مهارت‌های کامپیوتری آنالوگ زیادی داشت که من نداشتم. من با دیجیتال سر و کار داشتم، می‌دانستم چگونه با بیت و بایت و چیزهایی مثل منطق رفتار کنم، در حالی که تد بسیار بیشتر درباره‌ی چگونگی کار کردن با یک تلویزیون خانگی و برق و چنین چیزها می‌دانست.»

دستگاه Computer Space

دستگاه Computer Space

در سال ۱۹۷۲ تد دبنی و نولان بوشنل در پی موفقیت دستگاه آرکیدی که ساخته بودند، هر کدام ۲۵۰ دلار وسط گذاشتند و یک استارتاپ به اسم «آتاری» (Atari) راه انداختند. یک سال بیشتر طول نکشید که تد دبنی از آتاری جدا شود. شرکت آتاری پس از عرضه‌ی دستگاه بازی «پونگ» (Pong) بسیار محبوب و بزرگ شده بود و تد دبنی علاقه‌ای نداشت در شرکتی به این بزرگی فعالیت کند. دبنی سهم خودش از آتاری را به قیمت ۲۵۰ هزار دلار به بوشنل فروخت و از آتاری جدا شد.

البته دبنی و نولان بوشنل به دوستی خود ادامه دادند و در اواخر ۱۹۷۰ هم دبنی چند بازی برای یکی از شرکت‌های بوشنل ساخت.

تد دبنی پس از این دوره، برای شرکت‌های مختلفی مثل Raytheon و Teledyne به عنوان یک مهندس کامپیوتر کار کرد. با این حال، نهایتا تصمیم گرفت تا به همراه همسرش یک مغازه‌ی خار و بار فروشی راه بیاندازد و سال‌ها در این مغازه کار کند. تد دبنی پس از چند سال کار در مغازه‌اش به واشنگتن رفت و تا مرگ خود در این شهر ماند.

نام تد دبنی در تاریخ صنعت بازی به عنوان کسی که با دست‌های خودش، اولین کامپیوترها و دستگاه‌‌ها بازی را ساخت و سر هم کرد، باقی خواهد ماند؛ چنین حرفی را درباره‌ی افراد زیادی نمی‌توان زد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه