ترندهای تکنولوژی در گذر زمان

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

چند روزی بیشتر به پایان سال ۲۰۱۵ میلادی نمانده است. تکنولوژی هم با گذر زمان در حال پیشرفت است. بد نیست به همین مناسبت، ۴۰ سالی به عقب برگردیم و پیشرفت تکنولوژی‌هایی که در روز کریسمس وجود داشتند را ده سال به ده سال بررسی کنیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۱۹۷۵

سال ۱۹۷۵ را می‌توان عصر حجر تاریخ کامپیوتر خواند. سال ۱۹۷۵ زمانی است که انسان‌ها فهمیدند می‌توانند گوشه‌های کامپیوتر را گرد کنند تا راحت‌تر قل بخورد. سال ۱۹۷۵، عرضه‌ی کامپیوتر Altair 8800 را برای اولین بار در امریکای شمالی رقم می‌زند. احتمالا اسم این کامپیوتر را نشنیده‌اید، اما این کامپیوتر، دستگاهی است که به مردم اجازه داد با زبان BASIC نرم‌افزار بسازند. «بیل گیتس» و «پاول الن» هم به فکر ساخت نرم‌افزار افتادند و در سال ۱۹۷۵ مایکروسافت را تاسیس کردند.

1_Altair_8800

دعوای بین نوارهای VHS و Betamax هم در سال ۱۹۷۵ شروع شد. اولین دستگاه‌های پخش نوار بتامکس در سال ۱۹۷۵ عرضه شدند.

2_VideoCassett

با این حال، مهم‌ترین تکنولوژی سال ۱۹۷۵ را شرکت BIC عرضه کرد. این شرکت اولین تیغ یک بار مصرف دنیا را ساخت و عرضه کرد.

3_BICRAZOR

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۱۹۸۵

ده سالی به جلو می‌رویم و تکنولوژی‌ها شکلی امروزی‌تر به خود می‌گیرند. موسیقی که یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های دهه‌ی هشتاد است، با «واکمن»‌های سونی سطح جدیدی پیدا کرده بود. اولین پخش کننده‌های سی‌دی هم در همین دوران عرضه شدند.

4_SonyWalkman

اولین مدل مکینتاش در سال ۱۹۸۴ عرضه شده بود و در سال ۱۹۸۵ هم هنوز محبوبیت‌اش را حفظ کرده بود. مدل اول کامپیوتر Commodore هم در همین سال عرضه شد. کنسول ZX Spectrum هم در بازار بود و محبوبیت بالایی داشت.

5_ZXSpectrum

عرضه‌ی نسخه‌ی اول ویندوز به اسم «ویندوز ۱.۰» هم در سال ۱۹۸۵ صورت گرفت. با این حال، مهم‌ترین اتفاق این سال، عرضه‌ی کنسول بازی نینتندو یعنی NES بود. این کنسول بازی یکی از تاثیرگذارترین کنسول‌هایی است که در تاریخ عرضه شده. بازی‌هایی مثل «سوپر ماریو» یا «فاینال‌فانتزی» برای اولین بار روی این کنسول عرضه شدند.

NES

۱۹۹۵

وب‌سایت eBay در سال ۱۹۹۵ به راه افتاد. در نتیجه خرید گجت‌ها و دستگاه‌های مختلف در کریسمس این سال راحت‌تر از قبل شده بود. سال ۱۹۹۵ برای صنعت بازی‌های ویدیویی اهمیت زیادی داشت. دو کنسول بازی «پلی‌استیشن» و «ساترن» به ترتیب از سوی شرکت‌های سونی و سگا عرضه شدند. البته در حالی که سگا ساترن با شکست وحشتناک سنگینی روبرو شد، در کریسمس سال ۱۹۹۵ زیر هر درخت کریسمس یک پلی‌استیشن پیدا می‌شد.

6_SonyPlaystation

نینتندو هم که شش سالی بود کنسول دستی «گیم‌بوی» را عرضه کرده بود، در سال ۱۹۹۵ مدلی بروزرسانی شده از این دستگاه عرضه کرد. گیم‌بوی به قدری خوب بود که تا سال ۲۰۰۱ نینتندو کنسول دستی جدیدی عرضه نکرد. تصورش را بکنید، یک دستگاه بازی دارید که یازده سال عمرش است.

7_GameBoy

نینتندو هم در سال ۱۹۹۵ یکی از بدترین کنسول‌های بازی تاریخ را عرضه کرد. کنسول Virtual Boy نینتندو قرار بود یک هدست واقعیت مجازی باشد و تصاویری سه‌بعدی نشان دهد؛ با این حال، بازی‌های این کنسول به قدری بد بودند و استفاده از Virtual Boy هم آن‌قدر سخت بود که هیچ کس تحویل‌اش نگرفت.

VirtualBoy

در سال ۱۹۹۵ هم‌چنین مایکروسافت «ویندوز ۹۵» را عرضه کرد. این ویندوز روی سیزده فلاپی یا یک دیسک عرضه می‌شد و تمام کسانی که کامپیوتر شخصی داشتند به دنبال آن بودند.

8_Windows95

۲۰۰۵

سال ۲۰۰۵ شاید به امروز نزدیک‌تر به نظر برسد، اما از دیدگاه تکنولوژی هنوز هم با امروز فاصله‌ی زیادی دارد. بهترین موبایلی که در سال ۲۰۰۵ می‌توانستید پیدا کنید، یک سونی اریکسون K750 بود. این گوشی صفحه نمایشی با وضوح ۱۷۶ در ۲۲۰ پیکسل داشت و می‌شد در آن ۳۸ مگابایت فایل ذخیره کرد. یک دوربین دو مگاپیکسلی هم روی این گوشی بود که به سرعت همان حافظه‌ی ۴۰ مگابایتی را پر می‌کرد.

9_SonyErricson

اپل هم که هنوز دو سالی تا عرضه‌ی آیفون فاصله داشت، آیپاد را برای اولین بار با قابلیت پخش فایل‌های ویدیویی ارتقا داده بود. آیپاد نسل پنجم هم‌چنین ۳۰ گیگابایت «هارددیسک» داشت. اولین آیپاد نانو هم در سال ۲۰۰۵ و در مدل‌های ۱، ۲ و ۴ گیگابایتی عرضه شد.

10_Ipod

در صنعت بازی، سونی کنسول دستی PSP را عرضه کرد. این کنسول هم در طول عمرش با بازی‌های درست و حسابی و خوبی همراه شد و توانست یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های دستی تاریخ شود.

11_SonyPSP

با این حال، مایکروسافت از سوی دیگر و با عرضه‌ی ایکس‌باکس۳۶۰، نسل هفتم بازی‌های ویدیویی را آغاز کرد. ایکس‌باکس۳۶۰ برای اولین بار بین کنسول‌های بازی، توانایی پخش تصاویر HD را داشت. این کنسول هم هشت سال به خوبی توانست بفروشد و در این مدت، سال‌های بسیاری از رقیب‌اش هم جلوتر بود.

Xbox360

۲۰۱۵

تکنولوژی‌های امسال در مقایسه با سال ۲۰۰۵ بسیار فضایی‌تر شده‌اند. اپل امروزه دستگاه‌هایی مثل آیفون ۶s یا آیپد پرو را عرضه می‌کند که از زمین تا آسمان با دستگاه‌های قدیمی‌اش فرق دارند. دستگاه‌هایی به اسم «تبلت» یا «گوشی‌های هوشمند» را نمی‌توانستید در سال ۲۰۰۵ و شبیه به آن چه امروز می‌بینیم پیدا کنید.

iPhone

در صنعت بازی، کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ هم با قدرت بالایی به یکی از پرفروش‌ترین دستگاه‌های صنعت تکنولوژی تبدیل شده‌اند. این کنسول‌ها از نظر کاربرد، هنوز هم مثل همان پلی‌استیشن سال ۱۹۹۵ هستند، اما توانایی پردازش آن‌ها به مقدار قابل توجهی پیشرفت کرده است.

PS4_XboxOne

امسال هم‌چنین در صنعت تکنولوژی، شاهد ظهور ترند (مد) جدیدی به اسم «پهپاد» (Drone) بودیم. در حالی که اگر در سال ۲۰۰۵ از گوشه و کناری می‌شنیدیم که سازمان‌های امنیتی دنیا، دستگاه‌هایی دارند که پرواز می‌کنند و فیلم می‌گیرند، امروز می‌توانیم به مغازه‌ای برویم و یکی از آن‌ها برای خودمان بخریم.

Drones

با تمام این اوصاف، مهم‌ترین اتفاق تکنولوژی امسال، عرضه‌ی قسمت هفتم مجموعه‌ی جنگ ستارگان است؛ مجموعه‌ای که از حدود همان سال ۱۹۷۵ تا به امروز به خوبی دوام آورده است.

TheForceAwakens

‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: T3

دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. حسین

    اپل هم که هنوز دو سالی تا عرضه‌ی آیفون فاصله داشت، آیپاد را برای اولین بار با قابلیت پخش فایل‌های ویدیویی ارتقا داده بود. آیپاد نسل پنجم هم‌چنین ۳۰ گیگابایت «هارددیسک» داشت. اولین آیپاد نانو هم در سال ۲۰۰۵ و در مدل‌های ۱، ۲ و ۴ گیگابایتی عرضه شد.
    مطمئن هستید ۳۰گیگابایت!!!!!

    1. فرهنگ حشمتی فرهنگ حشمتی

      بله، آی‌پاد‌های کلاسیک تا ۱۶۰ گیگابایت هارددیسک (هارددیسک نه حافظه‌ی فلش) داشتند.

  2. ژوبین

    انگار که داشتم خاطرات خودم رو مرور میکردم، البته جای سگای ارجینال خالی بود :)، مرسی آقای میرزایی

    1. hellman

      ایول. مگا درایو و کامبت و سونیک و شورش

  3. مصطفی

    با این سرعت پیشرفت تکنولوژی اصلا امکان پیش بینی ۲۰۲۵ وجود نداره

  4. essi

    همه این تکنولوژی ها درست و قبول دارم جز اخری!!! اخه فیلم جنگ ستارگان چه ربطی به تکنولوژی داره؟ خودت داری میگی فیلم!!! اگه این فیلم رو باید جز تکنولوژی بدونیم پس من میتونم هزاران فیلم دیگه که از بهترین تکنولوژی ها استفاده کردن نام ببرم! با اینکه خودم طرفداری ژانرهای تخیلی هستم اما هیچوقت نتونستم فیلم جنگ ستارگان رو درک کنم! هرچند کلی طرفدار داره اما بنظرم جز افتضاح ترین فیلم هاست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه