تست گرافیکی فال‌آوت۴؛ برای بازی کردن فال‌آوت۴ چه کارت گرافیکی لازم داریم؟

۱ خرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

فال‌آوت۴ دیروز روی سه پلتفرم ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن۴ و رایانه‌های شخصی عرضه شد. نسخه‌ی رایانه‌های شخصی هم این طور که به نظر می‌رسد، به خوبی پرداخت و بهینه‌سازی شده است. یعنی حتی همین حالا که یک روز بیشتر از عرضه‌ی بازی نمی‌گذرد و بروزرسان‌ها و Patchهای بازی عرضه نشده‌اند، بازی کاملا روان اجرا می‌شود؛ پدیده‌ای که هم‌زمان با عرضه‌ی «اسکای‌ریم» شاهد آن نبودیم.

فال‌آوت۴ سیستم مورد نیاز چندان بالایی هم ندارد. قبل از هر چیز این را بدانید که نیاز به یک سیستم عامل ۶۴ بیت دارید. در حداقل سیستم مورد نیاز هم آمده است که هشت گیگابایت RAM برای بازی کردن فال‌آوت۴ لازم است. البته در تست‌هایی که وب‌سایت Guru3D انجام داده است، بازی در هیچ حالتی بیش‌تر از چهار گیگابایت حافظه استفاده نکرده.

البته بهتر است که همان هشت گیگابایت حافظه را داشته باشید. اگر می‌خواهید حافظه بخرید، این موضوع را هم در نظر بگیرید که حافظه‌های DDR3 اصلا گران نیستند و RAM کامپیوترتان را حتما به ۱۶ گیگابایت ارتقا دهید. شاید فال‌آوت۴ حافظه زیادی نخواهد، اما چند دستکاری (Mod) روی آن نصب کنید و نیاز بسیار بالای بازی به RAM را درک خواهید کرد. هر چه باشد فال‌آوت۴ را روی کامپیوتر خریده‌اید که دستکاری‌اش کنید؛ پس حتما حواس‌تان به داشتن ۸ تا ۱۶ گیگابایت RAM باشد.

Fallout 4

فال‌آوت۴ از نظر گرافیکی بسیار خوب است. نمی‌گوییم بازی گرافیک عالی و انقلابی دارد و بازی‌های ویدیویی را دگرگون کرده است؛ اما این را هم در نظر می‌گیریم که بازی به‌قدری بزرگ است که پردازش آن همه اتفاقی که در جلوی‌تان می‌بینید، به کار راحتی تبدیل نمی‌شود. فال‌آوت۴ پر از متغیرهای مختلف است. هر کاری که در بازی می‌کنید، عکس‌العمل خاص خود را دارد. به جرات می‌گوییم که مجموعه بازی‌های فال‌آوت، تنها بازی‌هایی هستند که به شما این اجازه را می‌دهند تا در بازی هر کاری بکنید. قرار است از کسی مرحله‌ای بگیرید؟ او را بکشید و بازی دنیای‌اش را با کاری که کرده‌اید وفق می‌دهد. در فال‌آوت می‌توانید هر کسی را (به غیر از یکی دو نفر که وجودشان در بازی لازم است و البته کودکان) بکشید. می‌توانید تمام دنیای فال‌آوت را ریز به ریز بگردید.

Fallout-2

ساخت این همه جزییات و از همه مهم‌تر، برنامه‌نویسی این همه موقعیت، کار راحتی نیست. فال‌آوت۴ به‌جای اینکه مثل خیلی از بازی‌های خطی، فقط از نظر گرافیکی زیبا باشد، بزرگ، باز و در عین حال زیبا است.

شاید گرافیک خوب بازی را ببینید و فکر کنید که استودیوی بازی‌سازی بتسدا برای ساخت فال‌آوت۴ از یک موتور پایه‌ی جدید استفاده کرده است، اما از این خبرها نیست. موتور پایه‌ی بازی همان Creation Engineای است که از آن برای ساخت اسکای‌ریم (و پیش از آن فال‌آوت۳ و حتی قبل‌تر از آن، آبلیویون) استفاده شده بود. اما حسابی در موتور تغییر داده شده است. یعنی موتوری که می‌بینید شاید در پایه همانی باشد که با آن اسکایریم را ساخته‌اند، اما تمام ابزارها و قابلیت‌های آن تغییر و پیشرفت داده شده‌اند.

قابلیت‌هایی به موتور پایه اضافه شده است که راه‌اندازی آن‌ها روی سخت‌افزارهای قدیمی ممکن نبوده‌اند. برای مثال می‌توانید لیستی از قابلیت‌های اضافه شده را در پایین ببینید:

[list icon=”fa-icon-ok” margin_top=”2″ margin_bottom=”2″ ]Tiled Deferred Lighting,Temporal Anti-Aliasing,Screen Space Reflections,Bokeh Depth of Field,Screen Space Ambient Occlusion,Height Fog,Motion Blur,Filmic Tonemapping,Custom Skin and Hair Shading,Dynamic Dismemberment using Hardware Tessellation,Volumetric Lighting,Gamma Correct Physically Based Shading[/list]

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Fallout-3

اگر صحنه‌هایی از بازی را ببینید، می‌توانید شباهتی در نحوه‌ی کار موتور و بازی‌های قبلی بتسدا مثل اسکای‌ریم پیدا کنید. اما صحنه‌ها حسابی زیباتر هستند. مثلا زمانی که در بازی باران می‌آید، همه‌ی سطوح به زیبایی خیس می‌شود. بازی فیزیک جدیدی هم برای شبیه‌سازی پارچه، لباس و مو دارد و زمانی که باد می‌وزد، درختان و گیاهان تکان می‌خورند. با توجه به اینکه بازی ساعتی پویا دارد، در هر زمان روز یک نورپردازی متفاوت را می‌بینید. نوری که در زمان‌های مختلف به سطوح و اجسام می‌تابد، در فال‌آوت۴ شبیه به واقعیت بازتاب می‌کند.

قبل از اینکه وارد تست‌ها و آزمایش‌های بازی شویم، سیستم مورد نیاز بازی را ببینید:

حداقل

Windows 7/8/10
Intel Core i5-2300 2.8 GHz/AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz
۸ GB RAM
۳۰ GB free HDD space
NVIDIA GTX 550 Ti 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB

پیشنهاد شده

Windows 7/8/10
Intel Core i7 4790 3.6 GHz/AMD FX-9590 4.7 GHz
۸ GB RAM
۳۰ GB free HDD space
NVIDIA GTX 780 3GB/AMD Radeon R9 290X 4GB
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بنچمارک و تست‌های بازی

با توجه به این که فال‌آوت۴ ابزاری برای تست سیستم ندارد، وب‌سایت Guru3D برای آزمایش بازی، مرحله‌ای از آن را انتخاب کرده و میانگین فریم را در آن محاسبه کرده است.

تمام تنظیمات گرافیکی بازی روی حالت Ultra (یا اگر گزینه‌ی Ultra ندارد، روی آخرین گزینه) قرار داشته‌اند. اگر کارت گرافیک AMD دارید،‌ سایه را روی High قرار دهید و Godrays را هم یک سطح از آخرین گزینه‌اش کم‌تر کنید؛ چون بازی روی کارت‌های AMD به خوبی کارت‌های انویدیا اجرا نمی‌شود. البته مطمئن باشید که این یک سطح کم کردن، چیزی از گرافیک بازی کم نمی‌کند.

سیستمی که بازی روی آن تست شده است، یک پردازنده‌ی اینتل i7-5960X Extreme Edition دارد که سرعت هر هسته‌اش، ۴.۴۰ گیگاهرتز است.

می‌توانید تعداد فریم‌های بازی را روی کارت‌های گرافیک مختلف در جدول زیر ببینید. همانطور که در بالای دو جدول نوشته شده، بازی روی دو وضوح تصویر Full HD و WQHD آزمایش شده است.

ax1 ax2

کارت‌های امروزی می‌توانند بازی را به راحتی روی وضوح تصویر Full HD اجرا کنند. با این حال اگر کارتی بهتر از GTX 960 یا Radeon 380 دارید، می‌توانید حتی بازی را روی وضوح تصویر ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل هم اجرا کنید و به راحتی از آن لذت ببرید. این موضوع را هم در نظر بگیرید که فال‌آوت۴ بازی کردن، نیازی به سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ندارد و ۳۰ فریم هم جواب کارتان را می‌دهد.

با این حال اگر می‌بینید که بازی کمی اذیت‌تان می‌کند، می‌توانید کمی تنظیمات را پایین بیاورید. البته اگر به این موضوع فکر کنید که بازی روی کنسول‌ها با سرعت ۲۵ تا ۳۰ فریم در ثانیه اجرا می‌شود و هیچ مشکلی هم ندارد، احتمالا تصمیم می‌گیرید تا بگذارید تنظیمات روی بالاترین درجه‌شان بمانند.

Settings

دو وضوح تصویر Full HD و WQHD به کنار،‌ برخی از گیمرها باید حتما روی وضوح تصویر ۴K بازی کنند. تصویری که در زیر می‌بینید، مربوط به آزمایش بازی روی وضوح تصویر ۴K است.

ax3

اصولا برای اینکه با وضوح تصویر ۴K بازی کنید، نیاز به کارت‌های گرافیکی بهتر از GTX 980 یا R9 Fury دارید؛ البته اگر قصد دارید همه‌ی تنظیمات گرافیکی روی آخرین حدشان باشد.

در نهایت هم بد نیست به میزان مصرف حافظه‌ی گرافیکی هم نگاه کنیم. بازی حافظه‌ی گرافیکی زیادی نمی‌خواهد و حتی یک کارت با ۲ گیگابایت VRAM هم برای بازی کردن فال‌آوت۴ کافی است.

ax4

‌‌‌‌

در نهایت

فال‌آوت۴ شگفت‌انگیز است. گرافیک بازی آن‌قدرها هم خفن نیست، اما با در نظر گرفتن تمام اتفاقاتی که در آن واحد در فال‌آوت۴ می‌افتند، گرافیک بالای آن را درک می‌کنید. سیستم مبارزه‌ی بازی عالی است، محیط و اتمسفرش احتمالا بهترین چیزی است که تا به حال در یک بازی فال‌آوت دیده‌ایم و داستان و شخصیت‌های‌اش هم از فال‌آوت۲ کم و کسری ندارد.

کارت‌های گرافیک مدرن، به راحتی بازی را روی وضوح تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیسکل اجرا می‌کنند. یعنی یک کارت گرافیک نسبتا جدید با حافظه‌ی ۲ تا ۳ گیگابایتی برای بازی کافی است. اگر می‌خواهید کارت گرافیک بخرید، به سمت GTX 960 یا R9 380 بروید که نسبت به قیمت‌شان کارایی خوبی دارند. اگر به فکر بازی کردن در وضوح تصویر ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل هستید، کارت‌های GTX 970 یا R9 390 به بعد را در ذهن‌تان داشته باشید.

در نهایت هم این موضوع را در نظر بگیرید که اگر کارت AMD دارید، کیفیت Shadows و God-rays را در تنظیمات بازی روی گزینه‌ی آخر قرار ندهید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: Guru3D

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar rzea

    ببخشید میتونم این بازی رو با این سیستم بازی کنم
    gpu-nvidia GT730.2G.128bit
    cpu -corei e8400.3Ghz
    ram-8G.ddr3

  2. Avatar bahram

    سیستم پیشنهادی من :just money graphic pc == == ps4 or xbox one with game fallout 4

    1. Avatar رامین

      چطور شد؟

  3. Avatar امیر حسین

    با سلام و خسته نباشید بابت مقاله خوبتون . فقط میخواستم بگم که Fallout3 و Oblivion از موتور Gamebryo استفاده کردن نه creation. با تشکر

    1. آره، درست میگی. ولی Creation Engine رو هم بر پایه‌ی Gamebryo ساخته بودند. یعنی به شدت روش کار کرده بودن، ولی از صفر شروع نکردن مثل یه موتورپایه‌ی جدید (Fox Engine). منم منظورم همین بود که موتور رو خیلی تغییر و پیشرفت می‌دن، ولی موتور جدیدی نیست. قابلیت‌هایی که فال‌آوت۴ از نظر گرافیکی داره، عمرا روی Creation Engine که باهاش اسکایریم رو ساخته بودن ممکن نبود؛ یعنی موتور پایه‌ی فال‌آوت۴ همون Creation Engine است ولی کلی تغییرش دادن.
      موتور Creation Engine در پایه همون Gamebryo است، ولی بخش‌های بزرگی از اون رو دوباره نوشتن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه