نگاهی عمیق به راه شیری در تصویری با ۲۰۰ ساعت نوردهی

۲۷ اسفند ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
راه شیری

دیدن نوار راه شیری در آسمان تاریک تجربه‌ی شگفت‌انگیزی است که امروزه بیشتر مردم به دلیل حضور در شهرهایی با آلودگی نوری زیاد از آن محروم هستند. اما دیدن بخش مرکزی راه شیری در آسمان‌های تاریک حتی با چشم غیرمسلح ممکن است.

بخش مرکزی راه شیری در محدوده‌ای بین صورت‌های فلکی قوس و عقرب قرار گرفته و در شب‌های تابستان به خوبی در آسمان‌های تاریک دیده می‌شود.

تصویر تماشایی بالا منظره‌ای است که استفان گیزارد (Stephane Guisard)، عکاس شناخته‌شده‌ی آسمان شب، از بخش مرکزی راه شیری ثبت کرده است. این نمای گسترده حاصل اتصال تعداد زیادی عکس به روش موزاییکی است. نکته‌ی قابل توجه دیگر درباره‌ی این تصویر محل عکاسی است. گیزارد این عکس را در دامنه‌ی قله‌ی پارانال در کشور شیلی ثبت کرده است. قله‌ی پارانال میزبان تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) رصدخانه‌ی جنوبی اروپا (ESO) و یکی از بهترین رصدگاه‌های روی زمین است.

استفان گیزارد و تجهیزات عکاسی‌اش در دامنه‌ی قله‌ی پارانال.
Credit: ESO/S. Guisard

استفان گیزارد برای ثبت این تصویر در مجموع حدود ۱۲۰۰ فریم جداگانه ثبت کرده است. این تعداد عکس در نهایت روی هم انباشت (Stack) و به ۵۲ فریم تبدیل شدند که با روش موزاییکی در کنار هم قرار گرفتند. نوردهی مجموع تصاویر بیش از ۲۰۰ ساعت بوده و عکاسی تمام فریم‌ها ۲۹ شب طول کشیده است. استفان گیزارد برای ثبت تصاویر از یک تلسکوپ ده سانتی‌متری و دوربین مخصوص عکاسی نجومی (CCD) استفاده کرده است. رزولوشن تصویر نهایی موزاییکی چیزی در حدود ۳۴۰ مگاپیکسل است.

گیزارد مهندس اپتیک رصدخانه‌ی جنوبی اروپا است که در زمان ثبت این تصویر در رصدخانه‌ی پارانال و در مجموعه تلسکوپ‌های VLT مشغول فعالیت بود. او اکنون مهندس اپتیک تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ (ELT) است که قرار است در دهه‌ی ۲۰۲۰ افتتاح شود. تلسکوپی ۳۹ متری که پس از آغاز به کار عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان را از آن خود خواهد کرد.

فایل باکیفیت‌تر این عکس را می‌توانید در این جا مشاهده کنید. با نگاهی دقیق‌تر به تصویر می‌توانید سحابی‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای و نوارهای غبارآلود این بخش از آسمان را بهتر ببینید.

این تصویر بخشی از پروژه‌ی GigaGalaxy Zoom رصدخانه‌ی جنوبی اروپا بود که در سال جهانی نجوم (۲۰۰۹) اجرا شد. در این پروژه‌ سه تصویر باکیفیت تهیه و منتشر شد که این عکس دومین خروجی این پروژه بود.

عکس کاور: نمایی باشکوه از مرکز راه شیری.

Credit: ESO/S. Guisard

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه