فردا شب؛ تلاش دوباره‌ی SpaceX برای فرود موشک روی اقیانوس

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

شرکت فضایی SpaceX یک ماه پیش موشک فالکون ۹ خود را با موفقیت پرتاب کرد و پیشران‌اش را سالم به زمین نشاند. این شرکت می‌خواهد فردا هم دوباره یک فالکون ۹ را پرتاب کند. ماموریت فردا قرار است ماهواره‌ی Jason-3 ناسا را به مدار زمین بفرستد. با این حال، جالب‌ترین بخش پرتاب فردا، فرود پس از آن خواهد بود. شرکت SpaceX می‌خواهد تا موتور و قسمت نگهدارنده‌ی سوخت موشک فالکون ۹ را فرود بیاورد.

موشک فالکون ۹ فردا شب ساعت ۱۰:۱۲ دقیقه به وقت تهران پرتاب خواهد شد.

تفاوت بزرگ پرتاب فردا، محل فرود آن است. برخلاف دفعه‌ی قبل که موشک را روی زمین فرود آوردند، قرار است موشک فردا روی یک کشتی و وسط دریا فرود بیاید. فرود روی دریا می‌تواند در ذخیره‌ی سوخت به SpaceX کمک کند و این شرکت می‌خواهد تا چند پرتاب آینده‌اش را روی اقیانوس فرود بیاورد.

فرود روی اقیانوس، بسیار سخت‌تر از فرود روی زمین است. برای مثال، کشتی‌ها روی سطح آب شناور هستند. کشتی‌هایی که SpaceX استفاده می‌کند ۳۰۰ فوت (۹۰ متر) طول دارند که در مقایسه با فرود روی زمین، سطح فرود زیادی به آن‌ها نمی‌دهد. شرکت SpaceX ترجیح می‌دهد تا موشک‌های‌اش را روی زمین فرود بیاورد، اما اگر بتواند از پس فرود روی اقیانوس هم بر بیاید، خود را برای موقعیت‌های سخت‌تر هم آماده کرده است.

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت SpaceX، گفته است که ساخت یک فالکون ۹ حدود ۶۰ میلیون دلار هزینه دارد، در حالی که سوخت‌گیری دوباره‌ی آن تنها ۲۰۰ هزار دلار خرج بر می‌دارد؛ در نتیجه بهتر است که موشک‌ها را فرود بیاورند و دوباره از آن‌ها استفاده کنند.

ویدیویی که در ادامه می‌بینید، تلاش ناموفق شرکت SpaceX در فرود موشک CRS-6 است.

‌‌‌‌‌‌‌

موشک فالکون ۹ فردا شب ساعت ۱۰:۱۲ دقیقه به وقت تهران پرتاب خواهد شد.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar saeed

    اگه امکان داره فردا لینک نمایش زنده پرتاپ رو هم قرار بدین

  2. Avatar محمد

    لندینگ پس از پرتاب پروسه بسیار مشکلی است، اما با این وجود ارزش بالایی دارد. با موفقیت آمیز بودن این لندینگ ها شرکت ها میتوانند هزینه خود را برای پروژه های بزرگ تری ذخیره کنند.
    منتظر ویدئو لندینگ فردا خواهیم بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه