تم تم ؛ پیام‌رسانی که در عرض سه روز فیلتر و رفع فیلتر شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

این هفته خیلی از حاشیه‌های فضای مجازی بر سر اپلیکیشن پیام‌رسانی به نام «تم تم» بود که پیش از این کمتر کسی اسمش را شنیده بود. اما حالا اهمیت زیادی پیدا کرده. آنقدر که در عرض سه روز فیلتر و رفع فیلتر شود.

با زمزمه فیلترینگ تلگرام، کاربران ایرانی به طور خودجوش برای دانلود و نصب پیام‌رسان روسی تم‌تم به عنوان جایگزین احتمالی تلگرام اقدام کردند. دیتای موجود روی فروشگاه گوگل نشان می‌دهد کاربران ایرانی از اواخر مارس و به خصوص از اول آوریل ۲۰۱۸ اقدام به دانلود و نصب این پیام رسان کرده و این روزها با ارسال کامنت در بخش ریویوی اپلیکیشن نشان می‌دهند که از این برنامه که شبیه تلگرام بوده و از پروتکل TLS cryptographic برای رمزنگاری پیام‌ها استفاده می‌کند، راضی هستند، هرچند مانند تلگرام کامل نیست.

تم تم علاوه بر نصب روی اندروید و iOS روی دسکتاپ و لپ تاپ نیز برای سیستم‌های عامل‌ ویندوز، مک و لینوکس قابل استفاده است.

تا قبل از هجوم کاربران ایرانی برای نصب، تم تم روی اندروید حدود ۱ میلیون بار و روی iOS حدود ۳۰۰ هزار بار دانلود شده بود.

روز هفتم آوریل(۱۸ فروردین) این پیام‌رسان برای مدتی فیلتر شد. هیچ مقام رسمی درباره دلیل فیلترکردن این اپلیکیشن اطلاع‌رسانی نکرد. یکی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این موضوع، عنوان کرد که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در این خصوص هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده است.

اما نکته جالب اینجاست که امروز نهم آوریل (۲۰ فروردین) تم تم از فیلتر خارج شد و حالا بدون فیلترشکن در دسترس و قابل دانلود است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) پیش‌تر گزارش داده بود که ۵۹ درصد ایرانیان از تلگرام استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar نیما راد

    حتما ایران زحمت خریدشو کشیده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه