تورج شعبانخانی آهنگساز و خواننده‌ی پیشکسوت درگذشت

۱۹ آذر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تورج شعبانخانی

تورج شعبانخانی، آهنگساز و خواننده که او را با آهنگ محبوب «هنوزم چشم‌های تو مثل شب‌های پرستاره است» و ترانه‌ی «بهار بهار چه اسم آشنایی» می‌شناختیم در سن ۶۸ سالگی بر اثر بیماری از دنیا رفت.

او یکی از مشهورترین آهنگسازانی است که در حوزه‌ی موسیقی پاپ قبل و بعد از انقلاب کارهای شاخصی از خودش به جا گذاشته بود. تورج شعبانخانی کسی بود که فریدون فروغی را با قطعه‌ی «آدمک» به جامعه‌ی موسیقی معرفی کرد. او با خوانندگان مطرحی چون سیمین غانم، فریدون فروغی و مازیار قبل از انقلاب و ناصر عبداللهی بعد از انقلاب همکاری داشت.

این خواننده و آهنگساز دوست‌داشتنی پانزدهم بهمن ماه ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد. از میان اعضای خانواده‌اش فقط او اهل موسیقی بود. یکی از برادرانش قهرمان کشتی بود و خود تورج هم زیر نظر برادرش تا ۱۷ سالگی تمرین کشتی می‌کرد.

کم‌کم سراغ موسیقی جز رفت. سرش پر از ملودی‌ بود. در دانشگاه علم و صنعت مهندسی قبول شد اما عشق به موسیقی باعث شد یک گیتار بخرد و مهندسی و دانشگاه را رها کند. او در آزمون صدا و سیما قبول شد و توانست زیر نظر اساتیدی مثل مرتضی حنانه موسیقی را بیاموزد. سیمین غانم که دختر خاله‌اش بود هم در این کلاس‌ها حضور داشت.

تورج شعبانخانی از روز پنجشنبه بیست و سوم آبان‌ماه بر اثر عارضه‌ی ریوی در یکی از بیمارستان‌های شهر همدان بستری شده است.

این هنرمند قرار بود روز جمعه ۲۴ آبان ماه به همت انجمن موسیقی استان همدان و همکاری یک آموزشگاه آزاد موسیقی کارگاه آموزشی «آسیب‌شناسی ۱۰۰ سال ترانه در ایران» را در مجتمع فرهنگی هنری ابن سینا شهر همدان برگزار کند. از همان روز حالش به وخامت گذاشت و چند روزی را هم در کما به سر برد.

اگر چه در سال‌های اخیر فعالیت چندانی در عرصه‌ی موسیقی نداشت اما ترانه‌های او که عمدتا مبتنی کارهای لطیف عاشقانه بودند به مذاق دوستداران جدی موسیقی پاپ خوش می‌آمد.

بیشتر بخوانید:
درباره کنسرت شیلر؛ تجربه‌های جدید هیجان‌انگیز موسیقایی در ایران

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar علی آقا

    آهنگ بهار بهار او را دوست داشتم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه