تکامل شکست خورده: لپ‌تاپ -> تبلت -> لپ‌تاپ

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

وقتی ۱۵ سال پیش، مایکروسافت برای اولین بار از دستگاه «تبلت» رونمایی کرد، تقریبا هیچ استقبالی از آن نشد؛ ولی راه شکست‌خورده‌ی «بیل گیتس» را «استیو جابز» با بازاریابی درست و معرفی اولین مدل «آی پد» ادامه داد.

در دوران طلایی تبلت‌ها، دستگاه‌هایی مثل «نکسوس ۷» و «آی پد مینی» مثل نقل‌ونبات فروخته می‌شدند!

آن زمان خودم جزو کسانی بودم که تصور می‌کردم، تبلت‌ها به‌زودی جای لپ‌تاپ‌ها را به‌عنوان دستگاهی قابل‌حمل ‌با قابلیت انجام کارهای روزمره، می‌گیرند. چند سالی گذشت و نسل‌های بعدی آی پد در کنار تعدادی تبلت اندرویدی و ویندوزی (RT) معرفی شدند. موفقیت آی پد، اکثر شرکت‌های تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی را به سمت تولید تبلت سوق داده بود. این جریان با تولید تبلت‌های ۱۰ اینچی شروع شد؛ ولی مدتی بعد، مدل‌های کوچک‌تر و خوش‌دست‌تر ۷ اینچی توانستند بازار تبلت‌ها را به‌دست بگیرند. این سال‌ها، دوران طلایی تبلت‌ها بود و دستگاه‌هایی مثل «نکسوس ۷» و «آی پد مینی» مثل نقل‌ونبات فروخته می‌شدند! ‌در این میان زمزمه‌های پایان عمر کامپیوترهای شخصی هم شنیده می‌شد. به نظر می‌رسید وقت خداحافظی با لپ‌تاپ‌ها فرارسیده و دیگر لزومی نداشت همیشه یک دستگاه ۲٫۵ کیلویی‌ را با خود حمل کنیم.

با این‌که خودم مدت زمان زیادی با تبلت‌های مختلف کار کردم، ولی هرچقدر هم که تبلت‌ها پیشرفت می‌کردند، درنهایت برای انجام کارهای روزمره‌ام، به یک کامپیوتر (یا بهتر بگویم، یک کیبورد) نیاز داشتم. از طرفی هیچ‌کدام از سیستم‌های عامل iOS و اندروید نتوانستند آن‌قدر به کمال ‌برسند تا جایگزینی مناسب برای ویندوز به شمار بروند. کم‌کم به این نتیجه رسیدم که تبلت‌ها درواقع همان گوشی‌های بزرگ‌ بودند که توانایی‌های محدودی هم داشتند. اما ظهور دو رسته‌ی جدید در کالاهای دیجیتال، باعث شد که کلا تبلت‌ها را فراموش کنم.

سرفیس محصولی بود که عنوان «قاتل لپ‌تاپ‌» را یدک می‌کشید؛ ولی پروژه آن‌قدری موفق نبود و این عبارت در حد یک شعار باقی ماند.

سامسونگ و اینتل با معرفی دو مفهوم فبلت (گوشی‌های با نمایشگر بزرگ) و الترابوک (لپ‌تاپ‌های فوق باریک و سبک) باعث شدند تا به حضور تبلت‌ها کم‌تر احساس نیاز کنم. شخصا طرفدار گوشی‌های بزرگ هستم و ترجیح می‌دهم به‌جای یک گوشی و یک تبلت، تنها از یک گوشی با نمایشگر بزرگ استفاده کنم؛ بنابراین دیگر تبلت‌ها برایم جذاب نبودند. از طرف دیگر، الترابوک‌ها توانستند ایراد اصلی لپ‌تاپ‌ها، یعنی وزن و ضخامت بالا را برطرف کنند.

احتمالا خود شرکت‌ها هم تصورش را نمی‌کردند که با تولید فبلت‌ها و الترابوک‌ها، عملا دارند گور تبلت‌ها را می‌کنند. دیگر دلیل موجهی برای خرید این محصولات وجود نداشت. حتی اپل هم که اعتقادی به گوشی‌های بزرگ نداشت، مجبور شد آیفون‌های‌اش را با اندازه‌های بزرگ عرضه کند.

در این میان، مایکروسافت برای زنده کردن تبلت‌ها، از کیبوردهای جداشدنی استفاده کرد. سرفیس محصولی بود که عنوان «قاتل لپ‌تاپ‌» را یدک می‌کشید؛ ولی پروژه آن‌قدری موفق نبود و این عبارت در حد یک شعار باقی ماند.

ایراد کار کجا بود؟ در نمایشگرها! نمایشگر تبلت‌ها آن‌قدری بزرگ نبود که بتواند کارایی لپ‌تاپ‌ها را داشته باشد. وارد عصر جدیدی از تکامل تبلت‌ها شدیم؛ نمایشگرهای ۱۳ اینچی و بزرگ‌تر! تبلت‌های امروزی هم کیبورد دارند، هم نمایشگر بزرگ! در حقیقت دستگاهی که برای از بین بردن لپ‌تاپ‌ها معرفی شد، نتوانست ماموریت‌اش را به‌پایان برساند و درنهایت مجبور شد ماهیت لپ‌تاپ را به خودش بگیرد. تولیدکنندگان تبلت‌ها هم هر کاری می‌کنند تا بتوانند جلوی مرگ این دستگاه‌ها را بگیرند. یک رسته‌ی بی‌تکلیف که نمی‌داند قرار است کارهای یک گوشی بزرگ را انجام بدهد یا جای لپ‌تاپ را بگیرد! با پیشرفت لپ‌تاپ‌ها و هم‌چنین بزرگ‌تر شدن روزانه‌ی گوشی‌های موبایل، به نظر شما آیا ممکن است به‌زودی شاهد حذف واژه‌ی «تبلت» از فرهنگ لغات دنیای فناوری باشیم؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۷ دیدگاه
  1. Avatar Firo

    من با این جمله کاملا مخالفم: “سرفیس محصولی بود که عنوان «قاتل لپ‌تاپ‌» را یدک می‌کشید؛ ولی پروژه آن‌قدری موفق نبود و این عبارت در حد یک شعار باقی ماند.”
    الان از پروژه سرفیس ماکروسافت همه به عنوان یک پروژه موفق یاد می کنند و دیگر شرکت های بزرگ همچون اپل و گوگل هم به این سمت حرکت کردند.
    پروژه سرفیس روز به روز در حال پیشرفت کردنه و سرفیس های جدید نظر هر کاربری رو به خودش جلب میکنه.
    البته قیمتهاش هنوز یه مقدار بالاست.

    1. Avatar جوادی محب

      واقعیت اینکه هر کسی آرزو داره یه همچین چیزی داشته باشه ! اما یه عده بخاطر قیمت و مسائل اینچینی سعی میکنن بجای تعریف ؛ تمجید و تخریب کنن . از ارزش همچین محصولی هرگز کاسته نخواهد شد .

  2. Avatar m

    ببخشیدمیدونم اینجا جاش نیست ام برنامه ای برای نقد و بررسی گوشی های ویندوزی ندار ید؟

    1. Avatar جوادی محب

      سلام؛ بهتره که فعلا صبر کنیم ؛ دیجی هم همه چیزو با اپل مقایسه میکنه به همین دلیل احتمال داره ویندوز نسخه آزمایشی رو به شدت مورد لطف دیجی قرار بگیره! صبر کنیم تا نسخه تکامل یافته و کامل ویندوز ۱۰ بیاد . بعدش نقد و بررسی کنند تا ببینیم عملکرد چطوری هست .

  3. Avatar آرمان احمدیان

    با تشکر از مقاله‌ی خوبتون، متأسفانه با نظر شما موافق نیستم!

    باید بگم که من هرگز نتونستم با فبلت‌ها کنار بیام و داشتن یک گوشی (حتی!) بزرگ‌تر از ۵ اینچ برام غیر ممکن بوده (به تازگی از ۴ به ۴.۵ کوچ کردم!). از طرف دیگه به شدت به تبلت‌هاعلاقه دارم و از سه سال پیش در کنار گوشی هوشمندم از یک تبلت ۷ اینچی استفاده می‌کردم که تقریباً همیشه کنار گوشیم همراهم بود. این دستگاه از طرفی به خاطر بزرگ بودنش باطریش در استفاده از اینترنت نسل سوم خیلی خیلی بیشتر دوام می‌آورد، و از طرف دیگه هم دیدن ویدیو و چت در اون لذت بخش‌تر و راحت‌تر بود.بیشتر نرم‌افزارهای پیام رسان رو هم روی هردو با یک سیم‌کارت رجیستر کرده بودم و این موضوع خیلی آزادی عمل زیادی برام فراهم کرده بود. از طرف دیگه مجبود نبودم برای مکالمه یک دستگاه به اون بزرگی رو کنار گوشم بگیرم!

    اما به خاطر این‌که خیلی مواقع ویدیوها و مستندای آموزشی می‌بینم، از یک‌سال پیش به تبلت نوت سامسونگ روی آوردم که بهترین استفاده رو برام داشته. نت ‌برداری که فقط از خودش برمیاد، اما دیدن ویدیوی آموزشی هم بعد از یک روز خسته کننده‌ی کاری، پشت لپتاپ یا PC بسیار سخت هست! از طرفی انجام این کارها توی یک گوشی ۵.۷ اینچی هم برام خنده‌دار و غیرممکنه! این موضوع مختص من هم نیست و می‌شناسم کسانی رو که مثل خودم از تبلت استفاده‌ی ویژه‌ی نت‌برداری می‌کنند. این دستگاه البته جا رو برای تبلت ۷ اینچیم تنگ کرد و ردش کردم رفت! به زودی شاید ناچار بشم به جای اون به یک گوشی نهایتاً پنچ اینچ روی بیارم!

    به طور خلاصه، من در یک روز، از کلیه‌ی دستگاه‌های هوشمندم که شامل یک PC، یک لپتاپ، یک تبلت، و یک گوشی میشن استفاده می‌کنم. هیچ‌کدوم هم برام نمی‌تونن جای اون‌یکی رو بگیرن!

    با تمام این حرف‌ها، این نحوه‌ی استفاده‌ی من از این دستگاه‌هاست و برای یک شخص دیگه قطعاً فرق خواهد داشت! جوری که مشخص هست واکنش بازار به مرور زمان به تبلت‌ها مثبت نبوده و این دست‌گاه‌ها در سالهایی که در پیش داریم با استقبال کمتری مواجه خواهند شد. اما این به معنی انقراض اون‌ها نخواهد بود!

  4. Avatar سجاد

    ​هروقت فکر کردید تبلت به چه دردی میخوری و چیه به تعریف استیو جابز بزرگ از آیپد فکر کنید! دستگاهی بین آیفون و مک بوک، کارهایی میکنه که هیچ کدام نمیتونند بکنند!!!!
    کیفیت نرم افزار ها (چه مهندسی و گرافیکی و پزشکی) و بازیهای مختلف ، کیفیت صفحه نمایش ، قدرت پردازشی ، گشت و گذار در اینترنت، تماشای فیلم با کیفیت فوق العاده و گوش دادن به موسیقی به شکلی دلنشین در اتاق شخصی …. در عین حال گوشی از عهده این کارها با کیفیت مطلوب بر نمیاد حتی ۶ پلاسی که خودم الان دارم و البته مک بوک حتی مدل ۱۲ اینچیه جدید که یک الترابوکه فوق العاده است راحتی حمل و سبکی و حتی باتری با دوام آیپد رو نداره و قبول کنید یا نه پخش موسیقی و فیلم و یا وبگردی توی تبلت کاملا چیز دیگه ایه نسبت به سیستم های دسکتاپیو یا فلان برنامه پزشکی که یک دکتر توی بیمارستان لازمش داره نمیتونه توی یه لپ تاپ بشه و همش اینور اونور برده بشهوگوشی هم که از عهده اش بر نمیاد
    اما حمل در جیب و تماس تلفنی برای آیفون ماند و قدرت پردازشی برای ادیتور ها و گرافیست ها گیمر ها هم در مک ها ماند.
    فقط یه خواهش دارم از دوستان ، اونم این که تا یه خبری در اومد یهو تمام کوپرتینیویی ها و ردموندی ها رو احمق فرض نکنید و فکر نکنید اونا به چیزایی که داره به ذهن شما خطور میکنه تا حالا فکر نکرده بودند! تا چند سال دیگه این شرکتهای بزرگ دنیا همه این تکنولوژی ها رو با یه چیپ توی بدن انسان پیاده میکنند ولی متاسفانه چون یه سری کارها توی ایران به دلیل نبود زیرساخت هاش انجام نمیشه ایرانی ها با این علم و تکنولوژی بالاشون هنوز دارند بحث میکنن کدوم شرکت به زودی زمین میخوره!!! :)))

  5. Avatar علی

    تبلت خیلی دردسترسه

    1. Avatar علی

      در دسترس تره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه