عربستان با استفاده از شبکه‌های موبایل آمریکا از اتباع خود جاسوسی می‌کند

۱۲ فروردین ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
جاسوسی عربستان از آمریکا

نشریه گاردین در یکی از جدیدترین گزارش‌هایش اعلام کرده است که دولت عربستان سعودی با استفاده از آنچه که «جاسوس افزار موبایل قدرتمند» نامیده می‌شود در حال رهگیری جابجایی‌های اتباع خود در خاک ایالت متحده است. در این گزارش ذکر شده که این برنامه جاسوسی بخشی از کمپین نظارتی دولت سعودی است.

مدت‌هاست که دولت عربستان به شنود فعالان اجتماعی و مخالفان خود متهم است و اوج این نظارت‌ها را می‌توان در پرونده جمال خاشقجی یافت؛ روزنامه نگار واشنگتن پست که تحت دستور و نظارت مستقیم محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز دلخراشی کشته شد. علاوه بر شنود این افراد، دولت جاسوسانی را هم در توییتر دارد تا منتقدین پادشاهی سعودی را زیر نظر داشته باشند.

گاردین این شانس را داشت که با یکی از افشاگران ارتباط برقرار کند و از این طریق به اسنادی دست یافته که از میلیون‌ها درخواست دولت سعودی از آمریکا برای رهگیری گوشی عربستانی‌های مسافر در آمریکا حکایت دارند. این درخواست‌ها از سوی سه اپراتور موبایل بزرگ سعودی ارسال شده که از سیستم پیام‌رسانی جهانی موسوم به (Signaling System 7 (SS7 استفاده کرده‌اند.

جاسوسی عربستان از آمریکا

سعودی‌ها برای درخواست دسترسی به این اطلاعات دلایلی را عنوان کرده‌اند که از منظر قانونی وجه مناسبی دارد، مانند اینکه این اطلاعات در زمان ثبت هزینه رومینگ توسط اپراتور خارجی مورد نیاز خواهد بود. اما در صنعت گوشی‌های تلفن همراه چنین درخواست‌هایی بیشتر به عنوان رهگیری و مکان‌یابی کاربر شناخته می‌شوند. تعداد زیاد درخواست‌های ارسالی سعودی‌ها نیز مورد دیگری است که اشتیاق آن‌ها برای ردیابی شهروندان‌شان را نشان می‌دهد.

اندرو میلر، مشاور امنیتی باراک اوباما، با اشاره به شهرت سعودی‌ها در شنود منتقدان و مخالفان خود می‌گوید:

فکر می‌کنم آن‌ها نه تنها مخالفانی را که می‌شناسند تحت نظر می‌گیرند، بلکه آن‌هایی را که بیم سرپیچی احتمالی‌شان از حکومت سعودی وجود دارد را نیز نظارت می‌کنند. آن‌ها خصوصا درباره این‌ نگران هستند که شهروندان سعودی در زمان حضور در کشورهای غربی چه می‌کنند.

در سال ۲۰۱۴، اعلام شد که یک رخنه امنیتی در شبکه SS7 استفاده شده توسط اپراتورهای موبایل در سراسر جهان کشف شده است. به لطف این آسیب پذیری، هکرها می‌توانستند تماس‌های تلفنی را شنود کنند و از ارسال پیام‌های متنی، حتی پیام‌های رمزنگاری شده، جلوگیری کنند. چند سال بعد، گزارش ترسناکی در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه CBS منتشر شد. این شبکه یک آیفون خرید و آن را برای تد لیو (نماینده مجلس) فرستاد. در همین زمان، CBS تنها شماره تلفن او را به آزمایشگاه تحقیقان امنیتی داد و در عرض چند دقیقه هکرها توانستند به تماس‌های تلفنی آقای نماینده و خبرنگار گوش کنند، جابجایی‌های نماینده را رهگیری کنند، تماس‌های تلفنی‌اش را ضبط و حتی از آن‌ها جلوگیری کنند.

رون وایدن، سناتور دموکرات ایالت اورگان، در این ماجرا انگشت اتهام را به سمت آجیت پای گرفت که ترامپ ریاست FCC را به او واگذار کرده است. آقای سناتور می‌گوید:

اگر این گزارش حقیقت داشته باشد، به دلیل انفعال پای، یک دولت می‌تواند به درون شبکه‌های بی‌سیم آمریکایی دسترسی پیدا کند و مردم داخل کشورمان را ردیابی کند.

اما همان‌گونه که ذکر شد، سعودی‌ها در زمینه شنود اطلاعاتی شهرت دارند و پیش از این نیز محمد بن سلمان به هک تلفن شخصی جف بزوس (مدیر عامل آمازون و مالک واشنگتن پست) متهم شده بود. او از طریق ارسال یک فایل ویدیویی آلوده به حساب کاربری بزوس در واتسپ موفق به انجام این کار شد.

جف بزوس- بن سلمان

در فهرست درخواست‌هایی که گاردین مشاهده کرده به نام افرادی که تحت نظارت هستند اشاره نشده است، اما سه اپراتور سعودی به نام‌های سعودی تلکام، موبیلی و زین در بازه زمانی اول نوامبر ۲۰۱۹ تا اول مارس ۲۰۲۰ به‌طور میانگین ۲.۳ میلیون درخواست برای اپراتورهای آمریکایی ارسال کرده‌اند. در گزارش این روزنامه ذکر شده است که تلفن اتباع سعودی حاضر در آمریکا در هر ساعت بین ۲ تا ۱۳ بار ردیابی می‌شده و داده‌های تهیه شده به دولت سعودی اجازه می‌داد تا مکان این دستگاه را تا فاصله چند صد متری در اختیار داشته باشند.

ظاهرا اپراتورهای آمریکایی سرانجام به سایر درخواست‌های سعودی‌ها درباره اطلاعات مکانی مشکوک می‌شوند. این نوع درخواست‌ها که با نام PSL یا تهیه اطلاعات مکانی مشتری شناخته می‌شوند، بالاخره شک آمریکایی‌ها را برانگیخت و با بسیاری از آن‌ها مخالفت شد.

یکی از بزرگترین محققان مشغول در Citizen Lab در دانشگاه تورنتو می‌گوید که داده‌ها بیان‌گر این است که ماموران اطلاعاتی سعودی آشکارا در حال سو استفاده از شبکه موبایل آمریکا برای ردیابی گوشی‌های اتباعی بوده‌اند که در آمریکا تردد داشتند.

منبع: Phone Arena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه