جدیدترین تصویر افق‌های نو از اولتیما تولی

۹ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
اولتیما تولی

ماموریت فضاپیمای «افق‌های نو» (New Horizons) پس از ملاقات تاریخ‌سازش با پلوتو در سال ۲۰۱۵ به اتمام نرسید. «افق‌های نو» پس از گذر از نزدیکی پلوتو درک پیشین ما نسبت به این جرم دوردست منظومه‌ی شمسی را تغییر داد. این فضاپیما بار دیگر نیز تاریخ‌سازی کرد و پس از ملاقات با پلوتو به دیدار اولتیما تولی، جرمی در ورای مدار نپتون، رفت. اکنون دانشمندان در حال دریافت تصاویر و اطلاعات جمع‌آوری‌شده در این ماموریت هستند.

«افق‌های نو» درست در اولین روز سال ۲۰۱۹ میلادی از نزدیکی این جرم گذر کرد. اولتیما تولی که با نام علمی ۲۰۱۴MU69 نیز شناخته می‌شود در ورای مدار نپتون قرار گرفته است. فاصله‌ی این جرم از خورشید در زمان ملاقات «افق‌های نو» با آن حدود ۶/۵ میلیارد کیلومتر بود. به این ترتیب گذر «افق‌های نو» از نزدیکی اولتیما تولی به دورترین کاوش اجرام منظومه‌ی شمسی در تاریخ تبدیل شد.

فاصله‌ی «افق‌های نو» از زمین در حال حاضر به اندازه‌ای زیاد است که دریافت کامل داده‌ها به زمانی بسیار طولانی نیاز دارد. تصویر بالا در اولین روز سال میلادی (یازده دی) ثبت شده اما ۲۹ دی به زمین رسیده است. سیگنال‌های رادیویی «افق‌های نو» پس از شش ساعت و نه دقیقه به زمین می‌رسند و با توجه به حجم زیاد داده‌ها دریافت کامل اطلاعات تا اواسط سال ۲۰۲۰ طول خواهد کشید.

تصویر بالا که در حال حاضر جدیدترین تصویر ارسالی از «افق‌های نو» است جزئیات بیشتری را نسبت به تصاویر قبلی نشان می‌دهد. در این تصویر جزئیات تا حد ۱۳۵ متر تفکیک شده‌اند. به عبارتی هر پیکسل (کوچک‌ترین جزء تصویر) منطقه‌ای به اندازه‌ی ۱۳۵ متر را پوشش می‌دهد. متخصصان پردازش تصویر برای بهبود کیفیت تصویر و بهتر دیده شدن جزئیات از روش‌های مخصوص افزایش شارپنس نیز استفاده کرده‌اند.

در حال حاضر هر هفته داده‌های جدیدی از «افق‌های نو» به زمین می‌رسد. این تنها آغاز راه است. تا کنون تنها حدود یک درصد کل داده‌ها به زمین رسیده است و هنوز باید منتظر خبرهای جدید بود. تا این جا می‌دانیم که اولتیما تولی یک دوتایی متصل با طول ۳۳ کیلومتر است و ظاهرا قمر، حلقه و جو ندارد.

عکس کاور: جدیدترین تصویر ارسالی فضاپیمای «افق‌های نو» از اولتیما تولی.

Credit: NASA / JHUAPL / SWRI

منبع: NASA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه