مریخ‌نورد کنجکاوی جدیدترین سلفی‌اش را به زمین فرستاد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
مریخ نورد کنجکاوی

مریخ‌نورد «کنجکاوی» (Curiosity)، دوباره سلفی جدیدی از خودش گرفته و به زمین فرستاده است. جدیدترین سلفی کنجکاوی، این آزمایشگاه متحرک را نشان می‌دهد که کنار یک تپه‌ی شنی تیره گشت و گذار می‌کند و نمونه‌برداری انجام می‌دهد.

مریخ‌نورد کنجکاوی در واقع یک آزمایشگاه متحرک به اندازه‌ی یک خودرو است که در سال ۲۰۱۱ میلادی برای تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات از مریخ، به سوی این سیاره پرتاب شد. کنجکاوی که علاقه‌ی زیادی به گرفتن تصاویر سلفی دارد، در سال ۲۰۱۲ روی سیاره‌ی سرخ فرود آمد و از آن زمان، مرتب از خودش سلفی گرفته و به زمین فرستاده است.

در این سلفی جدید تعداد ۵۷ تصویر با دوربینی که در انتهای بازوی رباتیک کنجکاوی قرار دارند با هم ترکیب شده‌اند. دو ماه است که این مریخ‌نورد تپه‌های شنی متحرک را مطالعه می‌کند تا ببیند که باد چگونه ذرات شن را در مریخ حرکت می‌دهد. این کار به منظور شناخت و درک بیشتر الگوهای بادی و در نتیجه‌ی آن محیط مریخ انجام می‌شود.

در این بررسی دو ماهه قرار بود مریخ‌نورد کنجکاوی سه نمونه‌ی شن را جمع‌آوری کند. در زمان گرفتن این تصاویر، اولین نمونه‌ی شن را برداشت. سپس قرار بود دومین و سومین نمونه را مدتی بعد با فواصل معین جمع‌آوری و پردازش کند. اما در جریان پردازش سومین نمونه با مشکلی فنی مواجه شد که خوشبختانه کنجکاوی واکنش مناسبی نبست به این اتفاق نشان داد. این مریخ‌نورد با موفقیت نمونه‌ی دوم را مورد ارزیابی قرار داد. قرار بود نمونه‌ی سوم هم به همین شکل بررسی شود که دانشمندان متوجه شدند آزمایش نمونه‌ی دوم کافی بوده و نیازی به پردازش نمونه‌ی سوم نیست.

این اولین بار است که تپه‌های شنی متحرک مریخ، از نزدیک بررسی می‌شود. نتایج این بررسی‌ها، اطلاعاتی درباره‌ی این تپه‌های شنی که در شرایطی با جاذبه‌ و اتمسفر بسیار کمتر از زمین هستند، در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

مریخ‌نورد کنجکاوی وزنی به اندازه‌ی ۸۹۹ کیلوگرم دارد که شامل ۸۰ کیلوگرم ابزارهای آزمایشگاهی هم می‌شود. سوخت آن را انرژی هسته‌ای تامین می‌کند. این مریخ‌نورد به کمک دوربین‌هایی که به آن مجهز است به دنبال ویژگی‌های قابل توجه در مریخ می‌گردد. اگر در سطح این سیاره چیزی توجه‌اش را جلب کند با لیزر فروسرخ آن را بخار کرده و طیف حاصل را بررسی می‌کند تا ترکیب عناصر آن را تشخیص دهد. اگر شاخصه‌های آن نمونه جالب باشد، با استفاده از بازوی بلندش آن را به سمت میکروسکوپ و طیف سنج پرتو X می‌برد تا بررسی دقیق‌تری روی آن انجام دهد.

منبع: NASA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. محمد علی

    سلام.مقاله ی بسیار قشنگی بود.فقط ی سوال آیا این تصاویر واقعی هستن?لطفا پاسخ بدید

  2. علی

    انسان کثیف ترین موجود در کل کلئنات است که حتی نتونست از تنها سیاره ی قابل زیست خود یعنی کره ی زمن خود محافظت کند و در آینده نه چندان نور زمین غیر قابل زیست خواهد بود وبشر به دست خود خودش نابود خواهد کرد. برای داشتن هر گونه لذتی این انسان کثیف دست به همه چی زد طبیعت رو از بین برد حتی انقدر زیمن را کند کاو کردن که بیشتر از برخورئد یک شها سنگ به زیمن صدمه وارد کرده.

    ما در جهان هیچ سیاره ی قابل زیستی نداریم ونخواهم داشت. تنها سیاره همین زیمن است والاسم. ناسا نه الان ونه ۵۰۰ سال دیگه نمیتونه حتی مشابه زمین رو پیدا کنه و قرآن ما قبلا گفته ولی این روز ها اعتقادات کم شده. همه راه افتادن به دنبال استین هاوکینگ کهع خدا وجود نداره .

    آخه این روز ها مد شده هر کی یک نظریه ی عجیب وغریب میده همه فکر می کنن این روشن فکره این یه چیزایی میدونه.

    1. امیر

      خونسردی خودتو حفظ کن برادر، من از طرف نسل انسال عذرخواهی میکنم

      در واقع اینقدر که شما با قطعیت گفتید کسانی مثل استیون هاوکینگ که هیچ، خود قرآن هم چنین چیزی رو با قاطعیت نگفته.
      از دید علمی که نگاه کنیم اصلا غیر واقعی نیست، بلکه حتی از نظر آماری بعید به نظر میرسه که زمین تنها جای قابل سکونت باشه. از نظر دینی هم که نگاه کنید، توی قرآن چند جا گفته که همه آن‌چه که در زمین و آسمان هستند خدا را تسبیح میگویند. البته میشه گفت که منظور اجسام و موجودات غیر زنده است اما این احتمال هم وجود داره که موجودات زنده رو منظور داشته باشه.

      در انتها این‌که یک دانشمندی میخواد بگرده ببینه در جهان چه چیزی وجود داره و پس از سالها به نتایجی میرسه که قابل دفاع هست و به قول شما خیلی ها دنبال حرفاش میفتن، ربطی به دیدگاه دینی اون نداره. مسلما اگه کسی مثل استیون هاوکینگ با همین نظریه‌هایی که داده یه جا میگفت که اینها کار خداست، افرادی مثل شما در همه جا از سخنان این دانشمند بزرگ نقل قول میکردید.

      1. علی

        داداش دلت خیلی خوشه ها ایوالا عجب دیدگاهی داره… تنها سیارهی قابل زیست همین زمین والسلام.

        چرا من با قاطعیت این حرفمو می زنم چون ایمان دارمو دلایل علمی. نگران این نباش دنیا مثل ۲۰۱۲ یا ۲۰۲۰ و یا بر اثر بزخورد شهاب سنگ ابود خواهد شد. اینا همش چرندیاته که به خورد من و تو دادند. دنیا صاحب داره خودش هم از قبل همه ی پیش بینی ها را کرده وزمین امن ترین مکان برای زیستنه. لایه ی محافظت کننده داره. در بهترین فاصله با نو خورشید قرار داره. آب داره. میلیارد ها میلیارد موجود است گیا هان وجود داره که سیانوباکتری ها منشاع آغاز حیات در زمین است که این باکتری ها در کرالت دیگر وجود ندار دلیلش هم روشنه چون خدا قرار نبود زندگی رو اونجا بسازه. آب داره دریا داره. خاک آن همه ی مواد برای زیستن وساختن داره. اکسیزن داره. گرانش داره. و…این همه زیبایی عجایب ولذت داره……………

        فکر کنم دوست عزی مافی باشع این لیست برای این که درک کنی اگه جایی برای زیستن باشه همین زمینه گور پدر هاوکینگ و جد ابادش

      2. غریبه

        گردش قمرهای چهارگانه به دور سیاره مشتری نشان دادند که برخی چیزها به دور چیزهایی غیر از زمین هم می‌چرخند، کشفی که به گالیله کمک کرد تا حقیقت گردش زمین به دور خورشید را کشف کند. این کشف اما توجه روحانیون دادگاه تفتیش عقاید را به سوی او جلب کرد، دادگاهی که در قرن هفدهم وظیفه رسیدگی به شورش‌های مذهبی و ارتداد را در ایتالیا بر عهده داشت.
        روحانیان مسیحی گفتند که این برخلاف کلام انجیل است که زمین به دور خورشید بچرخد!!! و آنها او را تهدید به مرگ کردند. در نهایت گالیه برای نجات جانش حرف آنها راتلویحا پذیرفت ولی همچنان گفت که زمین به حرف شما گوش نخواهد کرد و همچنان به دور خورشید خواهد چرخید!!!
        در نهایت او ر ا به هشت سال حبس خانگی وادار کردند!

  3. افسانه

    وقتی تصورشو میکنم واقعاً میبینم فیلم “مریخی” چندان هم آینده دور و شگفت انگیزی رو نشون نمی ده، ما همین الان هم خیلی پیشرفت کردیم. به خودم افتخار می کنم “از نسل انسان هستم” ?

  4. ماندانا

    خیلی مقاله جالبی بود دستتون درد نکنه باز هم ترجمه بفرمایید و ما استفاده کنیم .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه