جدیدترین و بزرگ‌ترین عدد اول کشف شد

۳ بهمن ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
عدد اول

جدیدترین و بزرگ‌ترین عدد اول اخیرا کشف شد. این عدد نسبت به رکورددار قبلی تقریبا پنج میلیون رقم بیشتری دارد.

چاپ کردن این عدد بسته به اندازه‌ی فونت بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ برگه‌ی کاغذ را پر می‌کند.

در یک آزمایشگاه کامپیوتر در یکی از پردیس‌های دانشگاه میسوری مرکزی، کامپیوتر شماره‌ی ۵ در اتاق ۱۴۳، عدد دو را به توان عدد صحیح ۷۴۲۰۷۲۸۱ رساند و سپس عدد یک را از آن کم کرد. نتیجه‌ی آن یک عدد اول بود چرا که به غیر از خودش و یک بر هیچ عدد صحیح دیگری بخش‌پذیر نبود. این عدد بسیار بزرگ را فقط می‌توان به زبان ریاضی و با استفاده از توان نوشت: ۱ – (۲۷۴۲۰۷۲۸۱) عدد قبلی ۱ – (۲۵۷۸۸۵۱۶۱) بود که ۱۷ میلیون رقم داشت.

این پانزدهمین عدد اول است که توسط پروژه‌ی جستجوی بزرگ اینترنتی مرسن برای عدد اول (Gimps) کشف شده است. Gimps پروژه‌ای برای داوطلبانی است که به کمک نرم‌افزارهای رایگان به دنبال عدد اول مرسن (Mersenne) می‌گردند. بنیان‌گذار Gimps می‌گوید که همیشه به اعداد اول علاقه داشته و وقت آزاد زیادی در اختیار داشت تا به دنبال آنها بگردد.

اعداد مرسن آنهایی هستند که به شکل ۱ – (۲n)نوشته می‌شوند و n در آن یک عدد صحیح است. این اعداد به احترام «مارین مرسن» (Marin Mersenne)، یک متخصص الهیات و ریاضیدان فرانسوی، مرسن نام‌گذاری شده‌اند. او در قرن هفدهم این اعداد را مطالعه می‌کرد. به عنوان مثال ۳ یک عدد اول مرسن است: ۱ – ( ۲۲ ).

البته همه‌ی اعداد صحیحی که دو را به توان می‌رسانند، منجر به تولید عدد اول نمی‌شوند. هرچه عدد صحیح بزرگ‌تر شود، اعداد اول کمیاب‌تر می‌شود. اما همیشه می‌توان یک عدد اول پیدا کرد، فقط پیدا کردن‌اش سخت‌تر می‌شود. روی هم رفته، تاکنون فقط ۴۹ عدد اول مرسن شناخته شده است.

برای کامپیوتر شماره ۵ در اتاق ۱۴۳، مدت ۳۱ روز طول کشید تا محاسبات‌اش را کامل و عدد اول ۱ – (۲۷۴۲۰۷۲۸۱) را پیدا کند. سپس این کامپیوتر نتیجه را به سروری در سیاتل گزارش داد. این عدد ۲۲۳۳۸۶۱۸ رقم دارد. چاپ کردن آن بسته به اندازه‌ی فونت بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ برگه‌ی کاغذ را پر می‌کند.

منبع: The New York Times

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. محمد سعید روحی

    خیلی خیلی جالبه که بشر به عدد هایی میرسه که نمیتونه رو کاغذ بنویسدشون ولی چه دلیلی داره که یه تیم تحقیقاتی ۳۱ روز وقتش رو بزاره و روی یه عددی که به درد نمیخوره تمرکز کنه ؟

    1. mohsen

      در کدهای امنیتی رایانه ای اعداد اول بسیار پرکاربرد هستند

    2. من

      اتفاقا اعداد اول بزرگ بسیار بسیار کاربردی هستند کاش قبل نظر دادن یکم اطلاعات کسب کنیم

  2. میلاد

    جالب بود !

  3. ابوذر

    کاش توضیح بدید که این اعداد چه اهمیت و یا چه کاربردی دارند!!!

    1. آرین عبیدی

      اعداد اول هیچ فرمول خاصی ندارن از این رو برای رمز گزاری استفاده میشه .
      این اعداد تو دنیای تکنولوژی و امنیتی خیلی کاربرد دارن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه