وزیر ارتباطات: با رویه فعلی راهی برای رهایی از پیامک تبلیغاتی وجود ندارد

۲۳ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

سال‌هاست که پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم به معضلی بزرگ برای کاربران تبدیل شده است.
«جشنواره کولر گازی»، «فقط یک‌بار در سال با محصولات نساجی»، «‌ ۱۰۰ هزار تومان تخفیف ویژه خرید شما از سوپرمارکت» و… .
حتما شما هم روزانه از این پیامک‌های تبلیغاتی دریافت می‌کنید.
از پیامک‌هایی با محتوای «کد فلان را به فلان شماره ارسال کنید تا جایزه بگیرید یا از آینده با خبر شوید» گرفته تا جشنواره خرید «پرده» و «لوستر» و «کاغذ دیواری» و تبلیغ محصولاتی با محتوای نامناسب سال‌هاست که آسایش را از ما سلب کرده‌اند. گاهی با حجم زیادی از این پیامک‌ها روبه‌رو می‌شویم تا آنجا که پیام‌های مهم لابه‌لای این تبلیغات گم می‌شوند.
از سال‌ها پیش مدام راهکارهایی برای حذف پیامک‌های تبلیغاتی مطرح شد و هر بار نیمه‌کاره رها شد و باز هم هر روز با موجی از این تبلیغات روبه‌رو هستیم.

حذف پیامک تبلیغاتی با کدهای دستوری

سال‌ها پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، روشی برای جلوگیری از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی توسط مشترکان موبایل ارایه و جزئیات دسته‌بندی و تفکیک پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده را تشریح کرد. بر این اساس، کد دستوری برای کاربران در نظر گرفته شد که می‌توانستند از شر این پیامک‌ها خلاص شوند.
مثلا همراه اول کد دستوری «ارسال عدد ۱ به شماره ۸۹۹۹ یا شماره گیری کد دستوری #۲*۸۰۰*» یا ایرانسل کد دستوری «ارسال عدد ۲ به شماره ۵۱۱۵» را ارایه کردند که البته با ایراداتی هم همراه بود و امکان تفکیک بین پیامک‌ها وجود نداشت و نمی‌شد انتخاب کرد که از مرکز خاصی پیام دریافت شود یا خیر.

پیامک تبلیغاتی

اما در همین زمان بود که پای تبلیغات به سرویس‌های پیام‌رسان مبتنی بر وب هم باز شد و هر لحظه کانال یا گروه جدیدی تشکیل و کاربران را به این کانال‌ها دعوت می‌کردند. روی کار آمدن سرویس‌های پیام‌رسان اگرچه باعث کمرنگ شدن و حتی کاهش تعداد پیامک‌ها شد، اما باعث نشد که تبلیغات پیامکی کلا جای خود را به این سرویس‌ها بدهد.
سرویس‌های مبتنی بر وب روشی ساده و ارزان‌تر برای تبلیغات بود و حالا راهی برای خلاص شدن از شر آنها وجود نداشت؛ نه کد دستوری و نه روشی قطعی برای مسدود کردن شماره‌های مزاحم.
با فیلتر و مسدود شدن سرویس‌های پیام‌رسان مثل وایبر و تلگرام، کم‌کم این نوع تبلیغات نیز رنگ باخت اما برای همیشه از بین نرفت.
فیلتر شدن برخی از سرویس‌های پیام‌رسان اما باعث شد تا دوباره سروکله‌ی تبلغات پیامکی پیدا شود و حجم آنها از قبل بیشتر شد تا جایی که روزانه دستکم ۱۰ تا ۱۵ پیامک از سوی کسب‌وکارهای کوچک، شرکت‌های مجازی و فروشگاه‌ها و … به دست مشتریان می‌رسد.

راهکار وزارت ارتباطات

در پی اعتراضات مداوم مشترکان، چند سال پیش سامانه‌ی ۱۹۵ راه‌اندازی و امکان ثبت شکایت از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با تلفن ثابت و سرشماره‌های تبلیغاتی در این سامانه فراهم شد؛ مشترکانی که از شماره‌‌ تلفن ثابت یا سرشماره‌های تبلیغاتی، پیامک ناخواسته دریافت می‌کردند می‌توانستند شماره‌ای که از طریق آن پیامک تبلیغاتی دریافت کرده‌اند به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.

پیامک تبلیغاتی
در آن زمان اعلام شد پیامک‌های انبوه از سه طریق شماره‌های تلفن ثابت و همراه و سرشماره‌های تبلیغاتی ارسال می‌شود و امکان ثبت شکایت از این شماره‌ها فراهم شد. اگرچه روش تا حدی کارساز بود؛ اما نتوانست آنگونه که باید، جلوی تبلیغات‌کنندگان را بگیرد.
در نهایت این روش هم جوابگو نبود و حالا با گذشت سال‌ها باز هم هر روز شاهد افزایش تعداد این پیامک‌ها از شماره‌‌های موبایل، تلفن ثابت و همچنین شماره‌های تبلیغاتی هستیم.

پاسخ وزیر

در حالی که همچنان اعتراض‌ها علیه این سرویس‌ها وجود دارد، محمدجواد آذری جهرمی درباره رویکرد وزارت ارتباطات در مواجهه با موضوع ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌گوید این موضوع، یک مسئله ریشه‌ای است. وی دلیل وجود پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی را نبود یک کانال مناسب و رسمی و با کیفیت برای انجام تبلیغات کسب وکارهای خرد می‌داند.
جهرمی معتقد است شرکت‌های بزرگ و متوسط می‌توانند از صدا و سیما و بیلبوردها در سطح شهر برای تبلیغات استفاده کنند، اما کسب و کارهای کوچک به دلیل نداشتن استطاعت مالی، چاره‌ای جز تبلیغات پیامکی ندارد.
وی معتقد است که مکانیزمی برای تبلیغ این کسب وکارها وجود ندارد و تقصیر را به گردن فعالیت نادرست IPTV ها و عدم گستردگی VODها و نیز قدرت ناکافی شبکه‌های اجتماعی داخلی برای تبلیغ می‌اندازد و می‌گوید این کسب و کارها مجبور می‌شوند به سراغ شیوه‌هایی نظیر چسباندن برچسب بر درب منازل یا ارسال پیامک بروند.

پیامک تبلیغاتی

آذری جهرمی معتقد است تا این مشکل وجود دارد، تخلف ارسال پیامک‌های مزاحم نیز ادامه دارد و بازی دزد و پلیس راه می‌افتد که ما پیامک‌های تبلیغاتی را قطع کنیم و با این حال پنل‌های تبلیغاتی نیز سود خود را دارند و در آخر بازهم مردم ناراضی هستند.
در نهایت وزیر ارتباطات معتقد است که خلاقیت نهاد متولی در رابطه با بحث تبلیغات ممکن است راهگشا باشد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد معضل پیامک‌های تبلیغاتی همچنان وجود دارد و نه تنها نمی‌توان با کدهای دستوری و راهکارهای ارایه شده از شر آنها خلاص شد، بلکه وزیر ارتباطات هم ظاهرا نمی‌تواند کاری برای رهایی از این سرویس‌های مزاحم، کاری انجام دهد.
البته باید به این نکته هم اشاره کرد که این پنل‌ها و ارائه‌ی چنین سرویس‌هایی درآمد انبوهی برای مخابرات و اپراتورها در پی دارد. بنابراین قطعی این سرویس‌ها و جلوگیری از ارسال آنها بخشی از درآمد اپراتورها و مخابرات را کاهش خواهد داد.
پس منتظر قطع سرویس‌ پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم نشوید؛ به بخش دریافت نوتیفیکیشن‌های گوشی‌تان مراجعه کنید و صدای دریافت پیامک را قطع کنید!

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. ذاکری

    «پس منتظر قطع سرویس‌ پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم نشوید؛ به بخش دریافت نوتیفیکیشن‌های گوشی‌تان مراجعه کنید و صدای دریافت پیامک را قطع کنید!»
    بیاین به جای حل مسئله، صورت مسئله رو پاک کنیم! مسخره ست.

  2. shahabmp

    سامانه ۱۹۵ کجا تا حدی جواب داد؟!!! من شماررو ثبت میکردم اس ام اس میومد که شکایت ثبت شد ولی فردا و پس فردا و … بازم از همون شماره تبلیغ میومد و جالبه حتی بعضا جواب میومد که شماره مورد نظر اعمال قانون شد و باز هم فردا دوباره همون شماره و همون تبلیغ (احتمالا اعمال قانونشون در حد کشیدن لپشون و گفتن جمله “گوگولی دیگه نبینم از این کارای بد بکنی”) بوده!!!!!! خیلی ساده است کافیه یه سامانه بزارن که هر شماره تبلیغاتی بهش بفرستی بلاکش کنه برای شمارت و دیگه نتونه بهت پیام بده و بلاک های هر شماره از یه تعداد مثلا ۲۰ تا بیشتر شد شماره کلا سلب امتیاز بشه. اینطوری به مرور هزینه این تبلیغات اینقدر زیاد میشد که براشون صرف نمیکرد ادامه اش بدن و کم کم همه مملکت خلاص میشدن از این نوع تبلیغات!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه