حملات اخیر به آیفون‌ها از سوی چین و با هدف نظارت بر مسلمانان اویغور صورت گرفته است

۱۲ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
مسلمانان اویغور

به‌ تازگی محققان گوگل آسیب پذیری مهمی را در آیفون‌های اپل کشف کردند که منجر به هک شدن تعداد بسیاری از گوشی‌های این برند شد. طبق اعلام فوربز و تک کرانچ، احتمالا این حملات از سوی چین صورت گرفته و هدف آن مسلمانان اویغور بوده است؛ اقلیتی محروم که در چین زندگی می‌کنند و همواره از طرف دولت به آن‌ها ظلم می‌شود.

هفته گذشته محققان امنیت سایبری پروژه Zero گوگل از وجود تعداد زیادی وب‌سایت خبر دادند که در دو سال گذشته، به‌طور مخفیانه از جاسوس افزار علیه آیفون استفاده می‌کردند. این محققان در پستی که روز پنج‌شنبه در بلاگ این پروژه منتشر کرده‌ بودند، اعلام کردند که هیچ تفاوتی بین هدف‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و هکرها با نفوذ به آیفون‌های مورد نظر، به حجم عظیمی از اطلاعات مانند پیام‌های شخصی، تصاویر و یا داده‌های لحظه‌ای موقعیت مکانی کاربر دسترسی پیدا می‌کنند. گوگل در این خبر از نام وب‌سایت‌ها و تعداد آن‌ها حرفی به میان نیاورد، اما اعلام کرد که هر یک از این وب‌سایت‌ها، در هر هفته هزاران قربانی را هدف می‌گرفتند.

آیفون

تک‌ کرانچ اولین پایگاه خبری بود که با استناد به منابع خود، اعلام کرد این حملات توسط نهادهای دولتی چین پشتیبانی می‌شده و علیه مسلمانان اویغور صورت گرفته است. مدتی بعد فوربز نیز خبری مشابه را به نقل از منابع خود بیان کرد و افزود که این حملات حتی دستگاه‌های اندرویدی و ویندوزی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

اویغورها اقلیتی مسلمان هستند که در منطقه شین جیانگ چین زندگی می‌کنند و به شدت تحت نظر هستند. مقامات چینی در حدود یک تا دو میلیون از افراد این قوم را در کمپ‌هایی بازداشت کرده‌اند و این اقدام خود را عملی برای جلوگیری از اهداف تروریستی توصیف می‌کنند.

یکی از منابع تک کرانچ می‌گوید بعضی از افراد اویغور به طور ناخواسته مورد حمله قرار گرفتند؛ زیرا وب‌سایت‌های آلوده به جاسوس افزار در نتایج جستجوی گوگل یافت می‌شوند و اف‌بی‌آی نیز از گوگل درخواست کرده است که این وب‌سایت‌ها را از فهرست خود حذف کند. علاوه بر اف‌بی‌آی، شرکت‌‌های اپل، گوگل و مایکروسافت نیز تا کنون به این خبرها واکنشی نشان نداده‌اند.

اما یکی از کارمندان مایکروسافت در گفتگویی شخصی گفت:

پروژه Zero گوگل در پستی که به تازگی و به‌صورت عمومی در بلاگش منتشر شد، خیلی خاص اشاره کرد که حملات از آسیب پذیری‌‌های به‌خصوصی در آیفون استفاده کرده‌اند و اطلاعات مشابهی درباره ما (مایکروسافت) منتشر نکردند. مایکروسافت به شدت به بررسی مشکلات امنیتی گزارش شده متعهد است و اگر اطلاعات جدیدی (درباره حملات) منتشر شود، ما اقدامات کاملی انجام خواهید داد تا از کاربران خود حفاظت کنیم.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه