خلق آثار هنری با تصاویر وبکم‌

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

یک عکاس سوییسی به نام «کرت کاویزل» (Kurt Caviezel) شانزده سال گذشته را مشغول جمع‌آوری ۴ میلیون عکس از سراسر دنیا بوده و تمام این عکس‌ها را از خانه‌اش در زوریخ و با کمک تصاویر وبکم‌ها ثبت کرده است.

او تمامی این آثار را با کمک تصاویر ۵۰ هزار وبکم و دوربین ثبت کرده است. تصاویری که همه‌ی آن‌ها را طی سال‌ها یافته و نگه‌داری کرده است. کاویزل اصرار دارد که بگوید دسترسی به این دوربین‌ها قانونی بوده. اما در آن‌ها از اماکن عمومی تا اتاق‌خواب‌ها وجود داشته است. او می‌گوید: «دنیای اینترنت، دوربین من است.»

شاید آگاهی از منبع عکس‌های کاویزل خوشایند نباشد، اما نتیجه و الگوهای کارش، قانع‌کننده و جالب است. او در این پروژه، مجموعه‌ای از عکس‌های مشابه یا مرتبط را در پروژه‌ای با عنوان Wallpaper در قاب‌هایی جای داده است. در مجموعه‌ای با عنوان Users تلاش شده تصاویر افرادی که در حال انجام کارهای مختلف بوده‌اند در کنار هم قرار گیرند. در مجموعه‌ی Red Car تصاویری که از ۶۰۰ دوربین ترافیکی استخراج شده در کنار یکدیگر قرار داده شده. در همه‌ی این تصاویر ماشینی قرمز دیده می‌شود. همچنین تصویر دختری که مشغول آماده‌سازی خود برای جشن هالووین است نیز در مجموعه‌ی Zombie گردآوری شده.

کاویزل کار جمع‌آوری تصاویر از دوربین‌ها و وبکم‌ها را از سال ۲۰۰۰ آغاز کرده است. در آن زمان او مجموعه‌ا‌ی به نام Red Light منتشر کرد که خودروها و موتورسیکلت‌ها را پشت چراغ قرمز بیرون آپارتمان خودش نشان می‌داد. پس از انتشار این تصاویر، او تصمیم گرفت این پروژه را در شهری دیگر نیز تکرار کند؛ اما شخصی به او پیشنهاد داد که از دوربین‌های ترافیکی برای این کار بهره ببرد. همین پیشنهاد، ایده‌ی استفاده از تصاویر وبکم‌ها را نیز در ذهنش جرقه زد. برخی از تصاویر این عکاس سوییسی را در زیر می‌بینید. برای مشاهده‌ی تصویر بزرگ‌تر روی آن‌ها کلیک کنید.

اتصال به وبکم‌ها یا دوربین‌هایی که به نحوی به اینترنت متصل‌اند، کار مشکلی نیست. کاویزل آن‌ها را با کمک گوگل پیدا می‌کرد و از بین آن‌ها، گزینه‌هایی که می‌توانستند به نظر او جذاب باشند را دسته‌بندی و نگهداری می‌کرد. شاید بتوان در این پروژه، کامپیوتر او را دوربین و مانیتور را چشمی دوربین به‌حساب آورد. ماوس هم نقش شاتر، و دوربین یا وبکم‌ها هم لنز او بوده‌اند.

پروژه‌ی او که با نام Wallpaper مشغول به کار روی آن است از یک سال پیش آغاز شده. هر تصویر از میان هزار نمونه انتخاب شده و نتیجه، برای چاپ با کیفیت بالا مناسب است. کارهای او از دور مثل تابلوهای انتزاعی به نظر می‌آیند اما با نزدیک شدن به آن‌ها، جزییات خودنمایی می‌کنند.

در مجموعه‌ی Couple یک زن و مرد روی مبلی نشسته و مشغول خوردن غذا هستند. کاویزل برای درک رابطه‌ی این زوج، زندگی‌شان را برای حدود یک سال تحت نظر داشته است. با این حال او به‌شدت اصرار دارد که هدف از کارش به هیچ عنوان فضولی و جاسوسی -با هدف منفی- در زندگی شخصیِ هیچ‌کس نیست. به گفته‌ی کاویزل، کسانی که از طریق وبکم ارتباط برقرار می‌کنند، می‌دانند که هر کسی ممکن است تصاویر وبکم‌شان را تماشا کند. از این جنبه، پروژه‌ی Wallpaper او، نگران‌کننده و در عین حال به‌شدت جذاب و جالب توجه است.

برخی از کارهای کاویزل با عنوان Public, Private, Secret از ۲۳ ژوئن تا ۸ ژانویه در مرکز بین‌المللی عکس به نمایش درمی‌آیند.

‌‌

منبع: Wired

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه