شما بگویید؛ نظرتان درباره خودروهای جدید در بازار ایران چیست؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
خودروهای جدید در بازار

در قسمت یازدهم از مستند رینگ اسپرت، نگاهی به خودروهای جدید در بازار داشتیم. در این قسمت مشخصا بازار محدود و انحصاری بازار ایران را مورد بررسی قرار دادیم و از خودروهای قدیمی با ظاهر جدید برایتان گفتیم. حالا امروز می‌خواهیم نظر شما را در مورد خودروهای جدید در بازار ایران بپرسیم.

بر کسی پوشیده نیست که بازار خودروی ایران بسیار محدود و انحصاری است و همین موضوع باعث شده تا فرصت رقابت و پیشرفت قابل توجه از خودروسازان داخلی گرفته شود. تا چند سال پیش، خیابان‌های شهر پر از پراید و پژو بود. حالا به لطف ورود خودروهای چینی و تولید ماشین‌های داخلی با ظاهر جدید ولی باطن قدیمی، جلوه کوچه پس کوچه‌های تهران و دیگر شهرهای ایران تغییر کرده است. این موضوع می‌تواند جنبه مثبتی داشته باشد اما نمی‌توان پشت پرده این داستان را انکار کرد. پشت پرده این داستان، همان بازتولید خودروهای بسیار قدیمی با چهره‌ی کمی به روز است. مثلا پراید؛ یک خودرو دهه ۸۰ میلادی که پس از دست به دست شدن‌های فراوان، سر از مارکت ایران پیدا کرد. حالا مگر سایپا از تولید پراید دست برمی‌دارد؟ تولد انواع و اقسام اتاق‌های صبا و نسیم، استیشن، ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۴۱ همه و همه مدیون همان خودروی دهه ۸۰ میلادی فورد فیستا و مزدا ۱۲۱ و کیا پراید هستند.

این پایان ماجرا نیست؛ چراکه ماشین‌هایی مثل تیبا، کوییک و ساینا هم روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید طراحی و سوار شده‌اند و بسیاری از ویژگی‌های خود را وام‌دار همان پراید هستند. این یک مثال ساده بود. گفتن ماجرای پژو ۴۰۵، یک خودرو متعلق به سال ۱۹۸۷ میلادی هم جای خود را دارد. از این که هنوز این ماشین روی خط تولید قرار دارد و هر روز با کیفیت پایین‌تر از دیروز مونتاژ می‌شود. ظاهرش همان است و تنها کابین آن با تغییراتی همراه شده که عده‌ای از آن به عنوان داشبورد سوناتایی یاد می‌کنند. دنا، دنا پلاس، سمن و سورن هم مدیون پژو ۴۰۵ هستند. گفتن این ماجرا سر درازی دارد. خودروهای داخلی پیشرفت چندانی نداشته‌اند و حالا به لطف افزایش قیمت نجومی اتومبیل‌های وارداتی، شانس خرید یک ماشین نو مناسب از خانواده‌های ایرانی تا حدی گرفته شده است.

پس حالا نوبت شماست تا نظرتان را درمورد خودروهای جدید در بازار ایران با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۷ دیدگاه
  1. Avatar مرتضی

    سلام
    من تو خوزستان زندگی میکنم
    و یه اکسنت ۲۰۱۴ پلاک اروند رو به تمام خودرای ایرانی ترجیح میدم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه