خورشید گرفتگی کامل در بهشت منجمان

۱۱ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
خورشید گرفتگی کامل

بعد از ظهر امروز به وقت آمریکای جنوبی سایه‌ی ماه از بخش‌هایی از کشورهای شیلی و آرژانتین گذر خواهد کرد تا ساکنان این نواحی و مسافران پرشمار یک خورشید گرفتگی کامل را به نظاره بنشینند.

کشور شیلی را با عنوان بهشت منجمان می‌شناسند. کشوری که رصدخانه‌های حرفه‌ای فراوانی در آن جای گرفته‌اند. آسمان تاریک صحرای آتاکاما در شیلی این منطقه را به یکی از بهترین سایت‌های رصدی دنیا تبدیل کرده است.

این خورشید گرفتگی تنها کسوف کامل سال ۲۰۱۹ است. زمانی که قرص ماه به طور کامل خورشید را می‌پوشاند و ناگهان در میانه‌ی روز تاریکی بر زمین و آسمان حکمفرما می‌شود.

بیشتر مسیر خورشید گرفتگی ۲۰۱۹ از اقیانوس می‌گذرد و تنها بخش‌هایی از شیلی و آرژانتین به زیر سایه ماه می‌روند. در میانه‌ی مسیر کسوف که در اقیانوس اتفاق می‌افتد خورشید گرفتگی کامل چهار دقیقه و ۳۳ ثانیه طول خواهد کشید که زمانی نسبتا طولانی برای یک خورشید گرفتگی کامل است. با این حال تنها کسانی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند که در کشتی و یا هواپیما در زمان کسوف در اقیانوس باشند.

یکی از جذابیت‌های کسوف کامل امسال گذر نوار سایه از رصدخانه لاسیا است. رصدخانه لاسیا یکی از سایت‌های رصدی رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) که تلسکوپ‌های حرفه‌ای پرشماری در آن فعالیت می‌کنند. ظرفیت برنامه‌ی رصد خورشید گرفتگی امسال در رصدخانه لاسیا از ماه‌ها پیش تکمیل شده است. این رصدخانه یکی از بهترین سایت‌ها برای رصد کسوف امسال است.

خورشید گرفتگی چه زمانی ایجاد می‌شود؟

طرحی ساده از موقعیت ماه، زمین و خورشید در زمان خورشید گرفتگی کامل.

زمانی که ماه درست بین زمین و خورشید قرار بگیرد سایه‌ی ماه روی بخش‌هایی از زمین می‌افتد و در آن نواحی پدیده‌ی خورشید گرفتگی کامل رخ می‌دهد. در بخش‌هایی که کمی بالاتر یا پایین‌تر از نوار سایه و زیر نمیسایه قرار دارند نیز ماه تنها درصدی از قرص خورشید را می‌پوشاند و خورشید گرفتگی جزئی اتفاق می‌افتد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۱۹ بر فراز رصدخانه لاسیا.

Credit: M. Druckmüller, P. Aniol, K. Delcourte, P. Horálek, L. Calçada/ESO

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه