پرجزییات‌ترین فیلم عطسه‌ی انسان را ببینید

۵ آذر ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دانشمندان در آمریکا دریافتند موجی از بزاق و مخاط که هنگام عطسه کردن از دهان ما خارج می‌شود، نظم و شکل خاصی دارد و طبق فرم قانون‌مندی در هوا منتشر می‌شود. تحلیل این توده و حالت خارج شدن آن برای دانشمندان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

آن‌ها با کمک دوربین‌های ویدیویی بسیار قوی شکل خروج بزاق از دهان را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که این توده حین خروج، اول به شکل یک صفحه‌ی نازک است، بعد به شکل کیسه (یا یک بالون) درمی‌آید و متلاشی می‌شود و در آخر شبیه یک رشته مهره‌های نخ‌شده است که به زمین می‌ریزد.

آن‌ها با اطلاعات جدید قادر هستند این روند فیزیولوژیکی را تحت مدل‌سازی قرار بدهند.

آگاهی از شکل و اندازه‌های مختلف بزاقی که حین عطسه از دهان خارج می‌شود، به دانشمندان کمک می‌کند تا در مورد نحوه‌ی انتشار باکتری‌ها و ویروس‌ها از طریق عطسه اطلاعات بیش‌تری به دست بیاورند.

این تحقیق در جلسه‌ی بخش دینامیک سیال (Division of Fluid Dynamics) در انجمن فیزیولوژی آمریکا (American Physical Society)، برگزار شده در بوستون، مطرح شد و محققان هدف خود از این تحقیق را دست‌یابی به یک مدل منطقی از نحوه‌ی انتشار این توده‌ی بزاقی و کنترل آن اعلام کردند.

سرپرست این تحقیق، دکتر «لیدیا بورویبا» (Lydia Bourouiba) از انیستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MIT) بیان کرد که تا حالا مطالعات زیادی روی توده‌ابر خروجی از دهان به هنگام عطسه صورت گرفته ولی چون این پروسه از همان اول خوب فهمیده نشده و هدف آن مبهم بود، نتایج متغیری را به محققان نشان می‌داد و منجر که یک  استنتاج صحیح نمی‌شد.

سوال اصلی این بود که ذرات چه‌طور توده‌هایی به این شکل می‌سازند؟ و پراکندگی آن‌ها بر چه اساس تعیین می‌شود؟

در این ویدیو جزییات فیلم‌برداری دو بعدی عطسه را می‌بینید.

وقتی این تیم به تماشای این ویدیوها نشستند، جزییات خیلی بیش‌تری از موج بزاق‌ها در اندازه و شکل‌های مختلف را مشاهده کردند که قبلا و بدون این تجهیزات موفق به دیدن آن‌ها نشده بودند.

آن‌ها در فیلم دیدند که توده‌ی بزاق اول به صورت صفحه‌ی نازک از دهان خارج شد، بعد به شکل یک کیسه‌ در آمد و متلاشی شد، سپس فرم خطی گرفت و بعد مثل قطراتی فرو ریخت.

دانشمندان انتظار دیدن همچین چیزی را در یک حجم سیال فیزیولوژیک نداشتند. آن‌ها با اطلاعات جدید قادر هستند این روند فیزیولوژیکی را تحت مدل‌سازی قرار بدهند.

دکتر بورویبا در آن کنفرانس خلاصه‌ای از روند آزمایش آینده را توضیح داد و گفت که مرحله‌ی اول فیلم‌برداری به صورت تهیه‌ی یک فیلم دو بعدی تنها با دو دوربین انجام شد؛ یکی نمای جانبی و یکی نمای بالا. حین آن پروژه، تیم دریافت که در صورت مشاهده‌ی فیلم سه‌بعدی می‌توانند اطلاعات خیلی غنی‌تر و بهتری به دست بیاورند. پس تعداد و کیفیت دوربین‌ها را بالا بردند.

تیم تحقیق‌گر روی این پروژه به منظور پیش‌برد و اعمال دقت بیش‌تر روی این جزییات، تصمیم گرفتند که دور بعدی فیلم‌برداری را با ۹ دوربین پرسرعت انجام بدهند. به این ترتیب قادر خواهند بود دینامیک عطسه با جزییات سه‌بعدی عالی و مفیدی را ثبت کنند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. علیرضا

    چه جالب
    یه لحظه یاد نظریه بیگ بنگ افتادم

  2. پدرام

    هنگام عطسه که بزاق و هوا از بینی خارج میشه نه دهان :/

    1. sae

      شما واسه امتحان دفعه ی بعد خواستی عطسه کنی جلو دهنتو بگیر و عطسه کن! مشاهدات رو همین جا کامنت کن
      حجم هوا اصلی از دهن میاد، جلو دهنو بگیری سیستم درونی از هم می پاشه.

      1. محمدرضا

        دقیقا !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه