دانشمندان راه درمان اعتیاد را کشف کردند

۱۸ مرداد ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

بزرگ‌ترین مانع برای درمان اعتیاد، بازگشت فرد به استفاده از مواد مخدر است. حل این موضوع هم برای بیماران و هم برای محققین کار ساده‌ای نبوده است. حتی با بهترین روش‌های درمان و پشتیبانی اطرافیان بیمار، باز هم افراد به استفاده از موارد روان‌گردان مثل مت‌آمفتامین، کوکایین و MDMA باز می‌گردند.

دانشمندان به دنبال ساخت دارویی هستند که خاطرات خوب مصرف مواد را از حافظه پاک می‌کند

موضوع درگیر کننده هم خاطره و حافظه‌ی فرد از مواد مخدر است که باعث می‌شود دوباره به استفاده از آن روی بیاورد. محققان دانشگاه فلوریدا توانسته‌اند راه جدیدی را برای پاک کردن خاطره‌ی استفاده از مواد پیدا کنند. طوری که فرد دیگر به استفاده از مواد روی نخواهد آورد.

درمان

در تحقیق جدیدی که در نشریه‌ی Molecular Psychiatry منتشر شده است، محققان آزمایش‌های خود بر روی موش‌ها را به تصویر کشیده‌اند که در آن با استفاده از دارویی، خاطرات مصرف مواد را از بین می‌برند. با این حال، داروی ساخته شده هنوز روی انسان آزمایش نشده است و با توجه به عوارض‌هایی که داشته است، امکان دارد اصلا هم نشود. با این حال، حتی اگر هم این دارو هم با موفقیت روی انسان آزمایش شود، باز هم حداقل پنج سالی تا عرضه‌ی اولیه‌ی آن باقی خواهد ماند.

ساختار دارویی که ساخته شده است، به چگونگی شکل گیری حافظه ربط دارد. پیش از این تحقیقات جدید، دانشمندان یافته بودند که حافظه‌هایی که پس از مصرف مواد روان‌گردان شکل می‌گیرند با حافظه‌هایی که در حالت عادی ثبت می‌شوند فرق دارند. حافظه‌های معمولی، مثلا حافظه‌ای که از روز اول مدرسه در ذهن افراد ثبت شده است، با اتصال نورون‌هایی که توسط پروتئینی به اسم «آکتین» (Actin) ساخته شده‌اند ثبت می‌شوند. آکتین در ذهن به سرعت به وضعیت متعادلی می‌رسد و حافظه ثبت می‌شود. اما با مصرف آمفتامین، آکتین هرگز به وضعیت متعادلی نمی‌رسد. محققین با استفاده از این دانش، دارویی ساخته‌اند که روی آکتین و در نتیجه حافظه اثر می گذارد.

درمان

با این حال، آکتین فقط هم روی حافظه تاثیر ندارد و دستکاری آن می‌تواند بخش‌های دیگر بدن را هم در معرض خطر قرار دهد.

حتی اگر هم عوارض این دارو برطرف و آزمایش‌های آن روی انسان با موفقیت انجام شوند، باز هم این موضوع که افراد بخشی از خاطرات و حافظه‌ی خود را از دست خواهند داد می‌تواند مانع استفاده‌ی خیلی‌ها از چنین دارویی شود.

منبع: Popsci

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه