کارتون نوستالژیک؛ به میتی کومان احترام بگذارید!

۳۰ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

کمی بعدتر از آن کارتون‌های نوستالژیک دهه شصت نوبت به کارتون میتی کومان رسید که اوایل دهه هفتاد از تلویزیون پخش شد و آنقدر طرفدار داشت که به مدت یک دهه پخش آن ادامه پیدا کرد و بعد هم تک قسمت‌هایی از آن عموما در تعطیلات عزاداری از تلویزیون پخش می‌شد. اتفاقی که هیچ‌وقت دلیلش را نفهمیدیم که چرا با حذف موسیقی تیتراژ تشخیص داده‌اند که کارتون «میتی کومان» به درد روزهای عزاداری می‌خورد.

تاریخ ساخت خالقان کشور سازنده
۱۹۸۱-۱۹۸۲ میلادی کازایوکوی اوکاساکو ژاپن

میتی کومان کاراکتری است که برمبنای زندگی یک شخصیت حقیقی به تصویر درآمده. البته این یک اقتباس آزاد از روی این کاراکتر است. کارتون «میتی کومان» داستان یک گروه پنج نفره متشکل از یک پیرمرد که در حقیقت پیر فرزانه ماجراست، دو شاگرد جنگجویش، نوه‌اش که یک پسربچه است و یک دختر جوان. سگ پسربچه به نام زومبه (در زبان اصلی دومبی) هم همراه آنهاست.

تصویری به جا مانده از میتی کومان واقعی.

چیزهایی که درباره‌ کارتون میتی کومان نمی‌دانید

  • شخصیت میتی کومان برگرفته از کاراکتر توکو گاوا میتسوکانی است که متخلص به میتی کومان است. او یکی از اربابان بزرگ و از حاکمان فئودال ژاپن بوده که تاثیر زیادی هم در مسائل سیاسی داشته است. سریالی تاریخی از روی زندگی او در ۱۲۲۷ اپیزود بین سال‌های ‍۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵ در شبکه ABC و از ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۱ در شبکه MBS ساخته شده است. انیمیشن «میتی کومان» در حقیقت بازسازی آن سریال بود.
  • هر اپیزود این کارتون یک طرح داستانی مشابه دارد: گروه پنج نفره وارد یک دهکده می‌شوند. مامور حاکم بزرگ (حاکم بزرگ که در ژاپنی به شوگان مشهور است و مامورش یعنی همان آقای میتی کومان) هویتش را پنهان می‌کند. و در حالی که مشغول استراحت هستند شاهد کارهای نادرست و غیرقانونی توسط مقامات محلی می‌شوند. اتفاقی که گروه را وادار به بازرسی و در اغلب موارد درگیری برای رسیدن به عدالت می‌کند.
  • سوکه (در دوبله فارسی تسوکه) و کاکو (در دوبله فارسی داداش کایکو) هر کدام توانایی‌های خاص خودشان را دارند. اولی شمشیرزن قهاری است و دومی دستمال سفیدی دارد که با بستن آن حریف صد مرد جنگی می‌شود. درنهایت تسوکه علامت مخصوص میتی کومان را نشان می‌دهد و اشخاص شریر وادار به تسلیم می‌شوند.
  • این انیمیشن در ۴۶ قسمت ساخته شد.
  • دوبله این انیمیشن جزو نقاط درخشان آن است. غلامعلی افشاریه سرپرست گویندگان بوده و جواد پزشکیان به جای میتی کومان، محمد عبادی به جای تسوکه، حسین باغی و ناصر نظامی در نقش داداش کایکو و شوکت حجت در نقش سگارو (نوه میتی کومان) صحبت می‌کنند.
  • کارتون «میتی کومان» یکی از محبوب‌ترین مانگاهای ژاپنی است. مانگاها کمیک‌بوک‌ها یا انیمیشن‌های ژاپنی هستند با تصاویر اغراق‌شده.
دانلود کارتون میتی کومان-تیتراژ
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar علی

    می تونم بگم که محبوب ترین کارتون دوران بچگی و نوجوانیم بود. بر خلاف خیلی ها که طرفدار داداش کایکو بودن، من به تسوکه علاقه داشتم، چونکه هم سریع و چابک بود، هم شمشیر زن اصلی بود و معمولا اواخر هر اپیزود با سامورایی شروری که به قانون شکن ها خدمت می کرد، دوئل می کرد. سیستم دوئل هم خیلی جالب بود. تسوکه و سامورایی شرور به سمت هم می دویدن یا پرواز می کردن و ناگهان صحنه تاریک میشد و یا یه صلیب (مثل علامت صلیب سرخ) به جای ضربه ای که تسوکه به سامورایی میزد نشون میداد و یا طرحی که روی نشان مخصوص حاکم بزرگ وجود داشت با سرعت می چرخید به جای ضربه تسوکه نشون داده میشد. حماسی ترین بخش هر اپیزود هم اون لحظه ای بود که تسوکه نشان حاکم بزرگ رو نشون می داد و همه باید جلوی می تی کومان به خاک می افتادن. علامت روی نشان حاکم بزرگ، در واقع نشان و سمبل شوگان های خاندان توکوگاوا بود که از ابتدای قرن ۱۷ و با توکوگاوا لیاسو تا ۱۸۶۸ بر ژاپن حکومت می کردن. خود می تو کومون (تلفظ ژاپننیش اینه و حتی برگردان انگلیسی اسمش رو به صورت Mito Kōmon می نویسن.) هم از شاخه فرعی خاندان توکوگاوا بود. در سال ۱۸۶۸ امپراتور میجی قدرت امپراتور رو که در دوره شوگان ها به مقامی تشریفاتی تبدیل شده بود، دوباره احیا کرد و به چندین سده حکومت شوگان ها بر ژاپن خاتمه داد. در واقع به قدرت رسیدن امپراتور میجی نقطه پایانی بر ژاپن فئودالی و کلایسک و آغاز دوره جدیدی در تاریخ ژاپن هست و سنگ بنای ژاپنی که ما امروز می بینیم و تبدیل شدن ژاپن از یه کشور بر پایه کشاورزی و ماهیگیری به کشور صنعتی و پیشرفته، با امپراتور میجی شروع شد. به قدرت رسیدن میجی همینطور نقطه پایانی بود بر ممتاز بودن طبقه سامورایی در جامعه ژاپن و بعد از این دوران، سامورایی ها مقام و منزلت اجتماعی ویژه خودشون رو از دست دادن.

  2. Avatar shahabmp

    یادم اومد اسم اون فرماندار نوبوناگا اودا بود

    1. Avatar علی

      دوست عزیز، توکوگاوا اسم یه خاندانه. یکی از افراد این خاندان، به نام توکوگاوا لیاسو (تو ژاپن هم مثل سایر کشور های شرق دور اول نام خانوادگی میاد بعد نام خود فرد) سایر مدعیان قدرت رو شکست داد و سلسله شوگان های توکوگاوا رو بنیان گذاشت. برای چندین سده تا سال ۱۸۶۸، این شوگان ها بودند که به ژاپن فرمان می راندند و امپراتور نقشی تشریفاتی و مذهبی داشت. بله، در این دوران، ژاپن سیستم فئودالی داشته و حاکمان ایالت های مختلف آزادی عمل نسبی داشتند ولی همه اون ها تحت حاکمیت شوگان بزرگ بودند که در دوره مورد نظر کارتون، این شوگان از خاندان توکوگاوا بود. به همین دلیل هم میتو کومون از سوی شوگان بزرگ به ایالات مختلف فرستاده شد تا اگه بی عدالتی و بی قانونی اتفاق افتاده باهاش برخورد کنه. اگه حاکمان ایالت ها استقلال کامل داشتن که جلوی نماینده شوگان بزرگ سر خم نمی کردن و اصلا لزومی نداشت کسی به عنوان نماینده شوگان به ایالت های مختلف سر کشی کنه. خود میتو کومون هم از خاندان توکوگاوا بود، منتها از شاخه فرعیش بود نه شاخه اصلی. (مثل لیو بی در افسانه سه پادشاهی ـ همون افسانه سه برادر ـ از شاخه فرعی خاندان لیو بود که در دوران سلسله هان بر چین حکومت می کردند و امپراتور چین به لیو بی پسر عمو می گفت.)

  3. Avatar shahabmp

    پاک اشتباه نوشتید که!!! میتی کمان مامور مخصوص حاکم بزرگ بود نه خود حاکم بزرگ 😀 و توکو گاوا هم جانشین شوگان و فرمانده یکی از ایالت های مهم ژاپن بوده ( نه خود شوگان) و یکی از رقیبان اصلی اون فرماندار معروف ژاپنی که تو ژاپن به عنوان بنیان گذار ژاپن متحد میشناسنش و تا یک قدمی اتحاد کامل ژاپن رفت (اسمشو یادم رفته متاسفانه) و در نهایت هم توکوگاوا ازش شکست خورد. در اون زمان شوگان یه جورایی امپراتور ژاپن بوده، البته نه به معنای واقعی و در واقع ژاپن یه سرزمین تیکه پاره بوده و هر تیکه اش برای خودش یه فرمانروا داشته که به ظاهر زیر نظر شوگان بوده.

    1. در حقیقت منظور این بوده که حاکم بزرگ که در ژاپنی شوگان بوده و مامورش که آقای میتی کومان در کارتونه…در نوشتار کژتابی پیدا کرده که اصلاح میشه.

  4. Avatar saeid_biologist

    واقعا جذاب بود. دست سازنده هاش و دوبلرهای ایران درد نکنه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه