درباره‌ی صنعتی که از آن هیچ نمی‌دانیم

۱۰ آبان ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

قبل از هر چیز پاراگراف زیر را تا آخر بخوانید:

“تمام دارایی‌های یک بازی گرافیک‌اش نیست. حتی اگر آنچارتد۴ زیباترین بازی تاریخ بازی‌های ویدیویی باشد، که نیست، از نظر گرافیکی چیز جدیدی ارایه نکرده است. این ایراد را به بازی‌های زیادی در این نسل گرفته‌ایم. فکر می‌کنم بازی‌ها به جای اینکه جذاب‌تر شده باشند، کمی رنگ و لعاب گرفته‌اند. آنچارتد هم به همین سمت پیش رفته است. در حالی که آنچارتدهای قبلی استانداردهای بازی‌ها را بالا می‌بردند، آنچارتد۴ مثل بازی‌های قبلی این مجموعه است.”

پاراگرافی که خواندید، بخشی از پیش‌نمایش وب‌سایت معروف VG247 از چهارمین قسمت مجموعه‌ی آنچارتد است. نویسنده‌ی این وب‌سایت که به مناسبت نمایشگاه بازی توکیو به این شهر رفته بود، با پیش‌نمایشی پر از شکایت از آنچارتد و استودیوی بازی‌سازی ناتی‌داگ به لندن برگشت.

اما شاید باورش برای شما هم مشکل باشد اگر بدانید: نویسنده‌ی وب‌سایت VG247 به جای آنچارتد۴، نسخه‌ی بازسازی شده‌ی آنچارتد۲ برای کنسول پلی‌استیشن۴ را بازی کرده. جالب‌تر از همه اینکه بعد از کلی بازی کردن، هنوز متوجه نشده بود عنوانی که بازی می‌کند، نسخه‌ی بازسازی شده‌ی آنچارتد۲ای است که در سال ۲۰۰۹ عرضه شده بود.

احتمالا متوجه این نکته شده‌اید که نویسنده‌ی یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های بازی دنیا، دانش گیمی‌اش به قدری کم بوده که تفاوت بین آنچارتد۲ و ۴ را درک نکرده است. همه‌ی این‌ها را خواندید، بد نیست بدانید مرحله‌ای که سونی در توکیو گیم شو امسال از آنچارتد۲ روی پلی‌استیشن۴ نشان داده بود به‌قدری معروف است که حتی کسانی که اهل بازی کردن هم نیستند می‌دانند چنین صحنه‌ای را قبلا روی یک بازی پلی‌استیشن۳ دیده‌اند.

نویسنده‌ی وب‌سایت VG247 به کنار؛ در این وب‌سایت تعداد زیادی خبرنگار کارکشته‌ی بازی فعالیت می‌کنند. درک این موضوع که چگونه چنین مطلبی روی وب‌سایت VG247 منتشر شده و دبیر و سردبیر این وب‌سایت هم آن را تایید کرده‌اند هنوز هم برای‌مان بسیار سخت است.

حتی نیل دراک‌من، کارگردان آنچارتد۴ و آخرین ما هم در توییترش به VG247 تکه انداخته و گفته:

NeilTwtt

نیل در توییترش عکسی که از یک بازی آتاری گذاشته و نوشته: “تصویری جدید از مکانیک طناب در آنچارتد ۴”

وب‌سایت VG247 حتی پس از این افتضاح، مطلب را از روی سایت‌اش برنداشت. تا اینکه سونی با مسوولان این وب‌سایت تماس گرفت و آن‌ها نهایتا به اشتباه‌شان اعتراف کردند. این مطلب دیگر روی وب‌سایت VG247 نیست. به‌جای آن می‌توان یک نامه‌ی معذرت‌خواهی از سردبیر سایت را دید. مسخره‌تر از همه اینکه دبیر این سایت، انگلیسی نبودن زبان و علائم گوشه و کنار توکیو گیم شو را بهانه کرده است.

همه‌ی این‌ها را گفتیم تا به این نکته برسیم: بیش از سی سال از ورود کنسول‌ها و بازی‌های ویدیویی به خانه‌های ما می‌گذرد؛ اما هنوز هم دیدگاه درستی به این صنعت وجود ندارد. بازی‌های ویدیویی به هنر تبدیل شده‌اند. موزه‌ها نمایش تاریخ صنعت گیم به راه می‌اندازند. دانشگاه‌ها طراحی بازی تدریس می‌کنند، اما باز هم چنین پدیده‌هایی را آن هم نه از خارج صنعت، بلکه از سوی خود کسانی که ادعای گیمی بودن‌شان می‌شود می‌بینیم.

Uncharted2

به نظر شما این تصویر برای آنچارتد ۲ است یا ۴؟

مردم هنوز هم دیدگاه مثبتی به صنعت بازی‌های ویدیوی ندارند. داخل و خارج کشور هم ندارد. هنوز در تلویزیون کشورهای غربی هم برنامه‌های تحلیلی می‌گذارند و بازی و مشتقات‌اش را به نقد می‌کشند.

واقعا نمی‌دانیم اگر سطح دانش و آگاهی افرادی که در صنعت بازی فعالیت می‌کنند و در ظاهر اسم و رسمی هم برای خود در کرده‌اند در این حد است، باید چه انتظاری از کسانی که از بیرون به این صنعت نگاه می‌کنند داشته باشیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. محمد

    جالبه خیلی ها نمیدونند که در کشور های اروپایی مثل آلمان با بازی ها بیمارانی که دچار کند ذهنی و معلولیت ذهنی هستند رو درمان میکتند . نمیدونند سرباز های امریکایی قبل از عملیات حتما باید ۴۸ ساعت بازی arma 3 رو بازی کنند چون یک شبیه ساز فوقالعاده واقعی و وسیع از جنگ هست و سرباز محیط جنگ رو تا حدی درک میکنه . نمیدونند بازی های اکشن و آنلاین مثل battlefield و call of duty ضریب عملکرد مغذ رو تو شرایط سخت و جایی که نیاز به فکر کردنه تا ۵۰ درصد افزایش میده . بله ما تو ایران فقط بازی میکنیم ولی اونا خیلی کارای دیگه (تمام حرف هام هم درسته و با کمی تحقیق تو اینترنت بهشون میرسید) امیدوارم نظرم ثبت بشه . 🙂

  2. amir

    اقای میرزایی من منظور شما رو نمیفهمم شما میخوای بگی سونی که خودش ادعای گیمری میکنه و تو این زمینه فعالیت داره گیمر ها رو مسخره کرده یا کنایتون مربوط به سایت نقد بازی؟؟!!!!

    از نظر من سونی گیمر ها رو به مسخره گرفته سایتی هم که بعد عذر خواهی کرده فک کنم سونی به حسابش پولی ریخته
    اگه میشه منظورتون بهتر بگید
    با تشکر

  3. مصطفی

    یک نظر جالب یکجا شنیدم که میگفت نسل بعدی گیمر ها خیلی بهتر خواهند بود و بیشتر درک میشن چون از پدر و مادر هایی هستند که خودشون گیم های مختلف رو تجربه کردند .

  4. arzhang

    معلومه uncharted 2 از خنجر روی کمر بندش مشخصه

  5. Ehsan

    فکر کنم مریدان این شیخ به کوههای گواتمالا گریخته و از گرسنگی همی همدیگر دریده اند

  6. مهرداد

    ناتی داگ کارش از کراش و جک درست بود و با آنچارتد تحول ایجاد کرد واقعا استدیوی پرتلاشی و پویایی هست و سونی نسل قبل کنسولش به همین سری تکیه کرده بود .
    این عجیب نیست که هنوز توجه زیادی به این صنعت نمی شه به فیلم و عکس و … اوایل هم زیادی توجه ای نمی شد کمکم این صنعت جای سینما رو میگیره این بحث بازی نیست مطمئن هستم این صنعت هرچی هست بازی نیست بلکه سیری تحولی از انتقال پیام هستکه در آینده خواه ناخواه این شیوه انتقال پیام تحولایتی اجین با زندگی افراد پیدا می کنه .
    اون تصویر هم مال نسخه دوم هست یادش بخیر.

  7. m

    جواب
    Uncharted2

  8. javad

    خخخخ نویسنده‌ی این وب‌سایت به درجه والایی از نوبی رسیده 🙂

  9. امیر

    واقعا که , آدم میمونه اصلا دیگه ب این سایتا اعتماد بکنه یا نه؟ نقد و بررسی میکنن بازیو بعد نمیدونن کدوم بازی هستش ,اونم بازی به این معروفی , از بقیه شون دیگه انتظاری نیست.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه