آیا دوربین آیفون ۷ پلاس مرزهای عکاسی موبایل را جابجا می‌کند؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دوربین دوتایی آیفون 7 پلاس

شاید آیفون جدید اپل در زمینه‌ی طراحی و دیزاین شبیه به نسل قبل باشد، ولی همچنان دلایل زیادی برای هیجان‌زده کردن ما دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل دوربین دوتایی آیفون ۷ پلاس است. دوربین دوتایی در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند چیزی جدیدی نیست. در یک سال گذشته نمونه‌هایی از دوربین دوتایی را در گوشی‌های هوآوی P9 و LG G5 دیده بودیم. بااین‌حال سیستم دوربین دوتایی آیفون ۷ پلاس حال به معنای واقعی به یک دوربین محاسباتی (Computational Camera) نزدیک شده است.

دوربین‌های محاسباتی دوربین‌هایی هستند که از تکنیک‌های پردازش دیجیتالی تصویر به‌جای پروسه‌های مبتنی بر تجهیزات نوری برای افزایش کیفیت تصویر یا رسیدن به جلوه‌های خاصی در عکاسی و فیلمبرداری استفاده می‌کنند. چنین دوربین‌هایی قادر هستند علاوه بر بهبود عملکرد در شرایط نوری بد در شرایط خاص و دشواری نظیر تابش مستقیم نور، مه، انعکاس یا عکاسی ماکرو تصاویری بهتر خلق کنند و در زمینه‌هایی نظیر دقت بازتولید رنگ، کاهش سطح نویز و سرعت شاتر کارایی بالایی داشته باشند.

تکنولوژی دوربین محاسباتی آیفون به‌احتمال‌زیاد بر پایه‌ی تکنولوژی کمپانی Linx توسعه پیدا کرده است. اپل در اوایل سال ۲۰۱۵ کمپانی Linx را که به‌طور تخصصی در زمینه‌ی تولید ماژول‌های چندتایی دوربین فعالیت می‌کرد خرید. کمپانی Linx مدعی بود که تکنولوژی پیشرفته‌ی دوربین‌هایش راه را برای رسیدن به عملکرد دوربین DSLR در یک گجت بسیار باریک هموار خواهد کرد. حال به نظر می‌رسد این ادعا در قالب دوربین دوتایی آیفون ۷ بازتاب پیدا کرده است.

دوربین دوتایی آیفون 7 پلاس

دوربین دوتایی آیفون ۷ قادر است در نقش یک «دوربین لایت‌فیلد» (Light-Field Camera) هم ظاهر شود. دوربین‌های «لایترو» (Lytro) مثال شناخته‌شده‌ای از این نوع دوربین‌ها محسوب می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی دوربین‌های لایت‌فیلد که این است که برخلاف دوربین‌های عکاسی معمول می‌توانند علاوه بر شدت نور، جهت حرکت نور در فضا را هم ثبت کنند و با استفاده از این داده‌ها نقشه‌ای سه‌بعدی بسازند. این نقشه‌ی سه‌بعدی با در اختیار گذاشتن اطلاعات مربوط به عمق هر پیکسل عکس در صحنه‌ی عکاسی شده این اجازه را به آیفون ۷ پلاس می‌دهد که از طریق افکت‌های محاسباتی عمق میدان کم را در تصاویر بازسازی کند. البته این که این قابلیت از ابتدا همراه آیفون ۷ پلاس نخواهد بود و تا پایان سال در قالب یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری به آن اضافه خواهد شد. بنابراین باید مدت زمان بیشتری صبر کنیم تا ببینیم این سیستم تا چه حد از آن‌چه قبلا در دوربین دوتایی گوشی‌هایی نظیر P9 دیده بودیم بهتر است.

دوربین دوتایی آیفون ۷ پلاس همچنین قادر است با استفاده از یک لنز تله‌فتوی ۵۶ میلی‌متری در کنار لنز استاندارد ۲۸ میلی‌متری دو برابر زوم اپتیکال را ارائه کند. زوم دوربین دوتایی آیفون ۷، پس از عبور از مرز دو برابر دیگر زوم اپتیکال نیست ولی انتظار می‌رود با توجه این که عکس اصلی با استفاده از لنزی با فاصله‌ی کانونی بلندتر گرفته شده کیفیت تصویر زوم شده از حالت عادی بهتر باشد. این احتمال هم وجود دارد که اپل برای زوم دیجیتال هم از شیوه‌های محاسباتی مبتنی بر دو دوربین استفاده کرده باشد. برای زوم کردن با استفاده از تجهیزات نوری به یک لنز تله‌فتو نیاز خواهد بود که عمق زیادی دارد و به همین دلیل جای دادن آن در بدنه‌ی باریک گوشی ممکن نیست.

اپل طبق معمول در مراسم معرفی آیفون ۷ بسیاری از جزئیات فنی تکنولوژی‌های استفاده‌شده برای رسیدن به این قابلیت‌های ویژه را نگفت. این عادت اپل است که تکنولوژی‌های پیچیده را در قالب گجت‌هایی ساده در دسترس همگان قرار دهد. چه برای آماتورها و چه برای حرفه‌ای‌ها سادگی عنصر اساسی محبوبیت عکاسی موبایل بوده است. حال آیفون ۷ پلاس بدون از دست دادن این سادگی امکاناتی را به عکاسی موبایل اضافه می‌کند که زمانی تصورش را نمی‌کردیم. همان‌طور که اپل هم اذعان دارد، دوربین آیفون ۷ پلاس را نباید جایگزین یک دوربین DSLR بدانیم، ولی بدون شک با قابلیت‌های جدیدی که دارد فرصت‌های جدیدی را در اختیار عکاسان موبایل قرار خواهد داد.

Birthday_Footer

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۱ دیدگاه
  1. Avatar وحید

    به جای این کارا یکاری کنن موقعی گوشی رو عمودی تو دست میگیر ی عکس افقی بگیری
    این برای شهروند خبرنگار مهمه

  2. Avatar مازیار

    اگر طرفدار iOS نیستید منتظر LG V20 باشیدبهترین دوربین موبایل ۲۰۱۶ خواهد شدبا ۲x زوم اپتیکال و نرم افزاری تمام عیار

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه