دوربین LG G5: تجربه‌ای یکپارچه یا دوقلوهایی ناهمسان؟

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
LG G5 Dual Camera

سرانجام دیروز LG هم‌زمان با آغاز کنگره‌ی جهانی موبایل امسال (MWC 2016) گوشی جدید خود LG G5 را معرفی کرد. ال‌جی برای پرچم‌دار سال گذشته‌ی خود یعنی G4 در زمینه‌ی دوربین آرزوهای بزرگی در سر داشت و به نظر می‌رسد امسال هم تلاش داشته دوربین G5 را به یکی از نقاط قوت آن تبدیل کند. ولی آیا دوربین G5 آن‌قدر که ال‌جی نشان می‌دهد جذاب هست؟

اندکی پیش از معرفی LG G5 تقریبا مطمئن شده بودیم که این گوشی هوشمند به دو دوربین پشت مجهز خواهد بود ولی شک داشتیم که هدف از اضافه کردن این دوربین کمکی دوم چیست. ولی حال با اطمینان می‌توانیم هدف از این کار را بگوییم: اضافه کردن یک دوربین کمکی دوم! بله در عمل دوربین دوم ال‌جی G5 چیزی بیش از یک دوربین کمکی با لنز واید نیست. البته در اختیار داشتن یک لنز واید می‌تواند برای بسیاری از افراد به‌ویژه عکاسان منظره نعمت بزرگی باشد؛ ولی برخلاف انتظار ما فناوری جدیدی پشت دوربین دوتایی LG G5 وجود ندارد.

نکته‌ی دیگر این‌که ال‌جی صحبتی زیادی در مورد مشخصات فنی دقیق دوربین‌های G5 نمی‌کند. دلیل این موضوع روشن است چراکه دوربین اصلی G5 با یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی، دیافراگم ۱٫۸، فوکوس لیزری و لرزش‌گیر اپتیکال هرچند هنوز هم مشخصات خوبی دارد ولی حداقل روی کاغذ هیچ تفاوتی با دوربین G4 نمی‌کند. نمونه عکس‌هایی هم که تاکنون توسط این دوربین گرفته شده تفاوت زیادی را با عکس‌های G4 نشان نمی‌دهد. در مورد دوربین کمکی ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم ۲٫۴ هم شاید تنها نکته‌ی قابل‌اعتنا همان لنز وایدی باشد که طبق ادعای ال‌جی زاویه‌ی دیدی برابر با ۱۳۵ درجه دارد.

زوم دیجیتال LG G5

ال‌جی در طراحی رابط کاربری دوربین G5 تلاش کرده استفاده از دو دوربین را به تجربه‌ای یکپارچه تبدیل کند. بدین‌صورت که با شروع از دوربین با لنز واید و زوم کردن به جلو هرگاه محدوده‌ی تصویر منطبق با زاویه‌ی دید لنز استاندارد شود G5 به‌صورت خودکار به دوربین اصلی سوییچ خواهد کرد. ولی به نظر نمی‌رسد در عمل نتیجه‌ی این شیوه عکس‌هایی یکدست و یکپارچه از کار درآید؛ چراکه ظاهرا اوج تکنولوژی به‌کاررفته در آن استفاده از زوم دیجیتال است! چیزی که ما هیچ‌گاه استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم. تصور کنید هنگام زوم کردن از حالت واید به نرمال دو عکس بگیریم که یکی درست یک پله پیش از سوییچ کردن به دوربین اصلی باشد و دومی درست پس از سوییچ کردن به دوربین اصلی. عکس اول یک تصویر ۸ مگاپیکسل با استفاده از زوم دیجیتال خواهد بود و تصویر دوم یک تصویر ۱۶ مگاپیکسل بدون استفاده از زوم دیجیتال. به نظر نمی‌رسد این دو عکس ازنظر کیفیت شباهت زیادی به هم داشته باشند.

درهرحال توصیه ما این است که اگر تصمیم گرفتید گوشی LG G5 را بخرید خیلی به قابلیت زوم رابط کاربری دوربین آن اعتماد نکنید؛ مگر این‌که ال‌جی از یک فناوری سری استفاده کرده باشد که ما از آن خبر نداریم.

    ‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar امیر

    اصلا قرار نبوده دو عکس مشابه هم باشن.اگه اینطور بود اصلا چرا باید همچین کاری میکرد؟
    اصلا چرا باید کسی همچین عکسی بگیره؟ که چی بشه؟
    این عملکرد اگر روان باشه در فیلمبرداری خودشو نشون خواهد داد.چون اونجا رزولوشن فیلم حداکثر ۴K خواهد بود. که میشه همون ۸ مگا پیکسل که البته هیچکس با اون رزولوشن فیلمبرداری نمیکنه چون دستگاه پخش کنندش موجود نیست.

  2. Avatar Next is Now

    عجب پس با این تفاسیر دوربین G5 یک شکست بزرگ برای الجی خواهد بود، به نظر مثل هرساله دوربین S7 بهترین دوربین سال خواهد شد

  3. Avatar علی جوادی

    با تشکر…
    امسال باز هم در دوربین سامسونگ حرفی برای گفتن خواهد داشت…لنز بسیار گشوده ۱.۷ و فوکوس دو سلولی و هزاران قابلیتی که در دوربین S7 پنهان هستن و در مراسم رونمایی بیان شدن…بی شک مثل سال ۲۰۱۵ برترین گوشی جهان S7 خواهد شد و بس

  4. Avatar محمدامین

    واقعا این رابت کاربری بسیار عالی شده
    همین ک گزینه ی منو رو برداشتن خودش یعنی خیلی چیزا و از شلوغ بودن رابط کاربری کم میکنه
    درباره ظاهرشم اینکه شاید در نگاه اول ضایع بیاد ولی چون طراحی خاص و جدیدی داره اینجوریه شما اگر برگردید به گذشته و زمان رونمایی جی۲ میبینید ک همه چقدر ایراد گرفتن به طراحی زشت وحای دکمه ها ولی بعدا جه استقبالی شد الان هم به همون صورت هست
    نوع تکنولوژی هم ک استفاده شده عالیه و بنظرم از سال آینده تلفهای هوشمند عصر جدیدی رو تجربه خواهند کرد و این یعنی انقلابی دوباره در صنعت تلفنهای هوشمند
    واقعا الان دارم فکر میکنم آیفون رو بفرشم و تجربه کار با این گوشیو داشته باشم :))) شایدم یکی گرفتم کنار با دوگوشی کار کردم
    داشت یادم میرفت دوربین دوگانه واقعا عالیه من همیشه تصویرهای واید رو دوست داشتم الان این تجربه رو با یک گوشی میشه داشت
    درکل بنظرم تا اینجا ال جی گل کاشت و دوست داشتم سامسنگ هم به جای اصلاحات خلاقیت جدیدی نشون میداد
    ولی باید منتظر موند تا دید هواوی و آیفون و اچ تی سی از توی جعبه چی برامون در میارن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه