دونالد ترامپ از تولید خودروهای پاک ناراحت است!

۲ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
ترامپ

بر اساس گزارش جدیدی از نیویورک تایمز، دونالد ترامپ از توافق صورت گرفته بین چهار شرکت فورد، فولکس واگن، بی‌ام‌دبلیو و هوندا با ایالت کالیفرنیا برای کاهش میزان آلایندگی خودروهای جدید این شرکت‌ها، به شدت عصبانی است. اما علت عصبانیت رئیس جمهور آمریکا از این توافق چیست؟

دولت ترامپ همواره تلاش داشته تا استانداردهای سطح بالایی را که در دوران باراک اوباما توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده وضع شده است، تغییر دهد و از اجرای آن‌ها جلوگیری کند. توافق مورد بحث نیز مستقیما با تلاش‌های ترامپ و کابینه‌اش در تضاد است و خطری برای اقدامات آن‌ها محسوب می‌شود.

در این گزارش اشاره شده است که ترامپ حتی چهار شرکت جنرال موتورز، فیات، کرایسلر و تویوتا را به کاخ سفید فراخوانده تا با اعمال فشار، آن‌ها را با خود همراه و از پیوستن این شرکت‌ها به توافق مورد بحث جلوگیری کند. همچنین نیویورک تایمز اعلام کرده است که مرسدس بنز به عنوان پنجمین عضو، به زودی به توافق با ایالت کالیفرنیا می‌پیوندد. توافق میان این ایالت و خودروسازان بزرگ، به قانون مصوب آژانس حفاظت از محیط زیست در دولت اوباما شباهت زیادی دارد.

در این توافق، خودروسازان متعهد می‌شوند تا میزان آلایندگی کلی خودروهای خود را تا مدل‌های سال ۲۰۲۶ کاهش دهند که از سوی دیگر، منجر به کاهش مصرف سوخت این اتومبیل‌ها نیز خواهد شد. با توجه به اینکه سایر ایالت‌ها نیز برای تصویب قوانین مرتبط با آب و هوا از کالیفرنیا پیروی می‌کنند، توافق میان این ایالت و خودروسازان می‌تواند طرح دولت ترامپ برای تصویب قانون فدرال با استانداردهای پایین‌تر را با شکست مواجه کند.

در روز چهارشنبه، دونالد ترامپ در توییتی گفت که به دلیل ضعف مدیران فعلی خودروسازی‌‌ها در پذیرش توافق با کالیفرنیا، هنری فورد (موسس کمپانی فورد) در گور به‌ خود می‌لرزد. در مقابل شرکت فورد نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد:

مفتخریم به رهبری راهی برای انجام اقدامات صحیح برای محیط زیست که در عین حال از قدرت خرید مشتری و سلامت کوتاه مدت و بلند مدت صنعت پشتیبانی می‌کند.

اما توییت‌های ترامپ درباره این موضوع پایان ندارد و او در توییتی دیگر عنوان کرد:

زمانی که راه جایگزین دولت در دسترس نباشد، کالیفرنیا آن‌ها (خودروسازان) را به سوی نابودی کسب و کار می‌کشاند. تنها دلیلی که کالیفرنیا اکنون با آن‌ها است، این است که دولت فدرال یک جایگزین بسیار بهتر ارائه می‌کند که برای مشتری خیلی بهتر است!

خودروسازان پیش از آغاز به کار ترامپ و پس از آن با ترامپ رایزنی می‌کردند تا قانون تصویب شده در دوران اوباما را حفظ کند. اما به‌جای عقب نشینی ترامپ از تصمیمش، در نهایت آژانس حفاظت از محیط زیست و اداره ملی امنیت عبور و مرور جاده‌ای، میزان هزینه‌های لازم برای کنار گذاشتن این قانون به‌صورت کامل را مطرح کردند. در واقع، دولت ترامپ قصد دارد تا قانون را در سطح استانداردهای سال ۲۰۲۰ (مصرف سوخت ۳.۷ لیتر برای هر ۶۰ کیلومتر) نگه دارد و از رسیدن خودروسازان به هدف نهایی قانون دوران اوباما که میانگین مصرف برای سال ۲۰۲۵ را ۳.۷ لیتر برای هر ۸۰ کیلومتر عنوان کرده بود، جلوگیری کند.

بهانه ترامپ و دولتش این است که استانداردهای بالای زمان اوباما منجر به افزایش قیمت خودروها می‌شود و مشتریان را مجبور می‌کند که خودروهای فعلی خود را نگه دارند و یا خودروهای قدیمی‌تر بخرند. با توجه به اینکه خودروهای قدیمی‌تر نسبت به مدل‌های جدید مصرف سوخت بالاتر و امنیت کمتری دارند، دولت آمریکا قصد دارد به بهانه کاهش هزینه اضافی خرید خودروهای جدید و همچنین کاهش مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از تصادف خودروهای قدیمی، از استانداردهای ۵ سال آخر قانون دولت اوباما چشم‌پوشی کند.

دونالد ترامپ درباره این موضوع توییتی ارسال کرده و گفته است که به «شرکت‌های خودروساز مناسب از نظر سیاسی» این امکان را می‌دهد که در ازای تاثیر بسیار اندک بر محیط زیست، میانگین قیمت خودروهای جدید را تا ۳ هزار دلار کاهش دهند. همچنین گفت که دولتش در تلاش است تا خودروهای جدید امن‌تری بسازد. اما به‌ نظر می‌رسد این اظهارات رئیس جمهور آمریکا طبق معمول احساسی باشد؛ زیرا در قوانین مصوب آژانس حفاظت از محیط زیست و درخواست‌‌های اداره ملی امنیت عبور و مرور جاده‌ای، به تولید خودروهای جدید امن‌تر اشاره‌ای نشده است. در اقدام عجیب دیگری، ترامپ از مدیران خودروسازی‌ها با عنوان «احمق» یاد کرد؛ البته او به‌ طور مستقیم به مدیران ۴ شرکت فورد، بی‌ام‌دبلیو، فولکس واگن و هوندا اشاره نکرد، اما با توجه به عصبانیت او از توافق با کالیفرنیا می‌توان فهمید که مقصودش کدام مدیران بوده‌اند.

آلودگی

همچنین او در توییت دیگری بیان کرد که ممکن است زمانی فرا برسد که طرح بازدارندگی دولت او دیگر به عنوان یک انتخاب مطرح نباشد (اجباری باشد) که البته این مورد انتقاد نیویورک تایمز را برانگیخت. در گزارش این نشریه اعلام شده است که ترامپ در تلاش است تا بازدارندگی علیه قانون زمان اوباما را تحمیل کند و روی جنگیدن درباره حق ایالت کالیفرنیا متمرکز است. بر اساس «قانون هوای پاک» در آمریکا، ایالت کالیفرنیا این حق را دارد که قوانین آب و هوایی خاص خود را وضع کند.

بسیاری از کارشناسان با محاسبات دولت ترامپ مخالف هستند و بعضی از آن‌ها این بحث را مطرح می‌کنند که هرگونه ثابت نگه داشتن قیمت خودروها، به وسیله افزایش قیمت سوخت در طول دوران عمر خودرو، بی‌اثر خواهد شد. طبق ارزیابی‌های آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، طرح بازدارندگی با استفاده از خودروهای قدیمی که مصرف سوخت بالاتری دارند، میلیون‌ها تن دی اکسید کربن وارد هوا می‌کند و مصرف نفت را به بیش از یک میلیون بشکه می‌رساند.

گروه وکلای غیر انتفائی سیِرا کلاب، در روز چهارشنبه و در واکنش به این موضوع، در بیانیه خود اعلام کرد:

استانداردهای خودروهای پاک موثرترین سیاستی هستند که برای مقابله با تغییرات اقلیمی داریم و بخش حمل و نقل بزرگترین منبع آلودگی کربن در کشور است که منجر به تغییرات اقلیمی می‌شود. فشار دولت ترامپ برای (استفاده از) وسایل نقلیه آلوده‌تر و پرمصرف‌تر، آلودگی کربن بیشتری در هوای ما ایجاد می‌کند.

انتظار می‌رود پیش از پایان سال ۲۰۱۹، آژانس حفاظت از محیط زیست و اداره ملی امنیت عبور و مرور جاده‌ای از نسخه نهایی طرح بازدارندگی دولت ترامپ رونمایی کنند، اما نیویورک تایمز گزارش می‌دهد که کارمندان این دو نهاد در تلاش‌ هستند تا آنالیز فنی و علمی منسجمی را جمع‌آوری کنند که برای تغییر قانون فعلی به نسخه نهایی دولت مورد نیاز است.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. رضا

    بازم لود نمیشه به خاطر اینکه لینک عکس اشتباهه، منظورم از عکس اونی که داخل مقاله هستش بود نه عکس اصلی مقاله (تصویر شاخص)
    ممنون

  2. shahabmp

    ببین این آدم چقدر دیوانه است که شرکت های خودروسازی دارن بهش میگن ما نمیخوایم دیگه انقدر هم مصرف سوختمون بالا باشه و کربن دی اکسید تولید کنیم!!!!!!! یعنی این آدم پت و مت توی یه کالبد با هم داره!!!!

  3. متین

    دونات ترامپ،دیوانه ای به تمام معنا

  4. رضا

    عکس مقاله لود نمیشه

    1. اصلاح شد. متشکرم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه