راز دژاوو کشف شد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دژاوو

حتما برای شما هم بارها پیش آمده که احساس کنید لحظه‌ی خاصی را قبلا تجربه کرده‌اید یا اینکه مکان جدیدی که تازه به آنجا رفته‌اید برایتان آشنا به نظر می‌رسد. اکثر ما حس آشنایی غریب دژاوو را تجربه کرده‌ایم. حالا محققان برای اولین بار توانستند هم‌زمان با تجربه این پدیده از مغز اسکن بگیرند. آنها توضیح داده‌اند که دژاوو چرا و چه زمانی اتفاق می‌افتد.

تاکنون تصور بر این بوده که وقتی مغز ما خاطرات کاذب می‌سازد، احساس دژاوو به ما دست می‌دهد. اما تحقیقات «آکیرا اوکانر» و تیمش در دانشگاه سن اندروز نشان داده که این باور اشتباه است. اینکه ساز و کار دژاوو دقیقا چیست مدتهاست که یک راز باقی مانده. علتش هم ماهیت زودگذر و غیرقابل پیش‌بینی آن است که اجازه نمی‌دهد بتوانیم این پدیده را مورد مطالعه قرار دهیم. اوکانر و همکارانش برای حل این مشکل راهی پیدا کردند تا در آزمایشگاه حس دژاوو را برانگیزند.

این تیم از یک روش استاندارد برای برانگیختن خاطرات کاذب استفاده کردند. آنها لیستی از کلمات مرتبط به هم مثل تخت خواب، شب، بالش و رویا را به فرد می‌گویند. اما به کلمه‌ی اصلی یعنی «خواب» که همه‌ی این واژه‌ها را به هم پیوند می‌زند، اشاره‌ای نمی‌کنند. سپس محققان بر مبنای کلماتی که فرد شنیده، از او یک آزمون کوچک می‌گیرند. این افراد معمولا فکر می‌کنند کلمه «خواب» را هم شنیده‌اند که یک خاطره کاذب است.

اوکانر و تیمش در حین اینکه تجربه دژاوو را در ۲۱ داوطلب برانگیختند، از مغز آنها MRI گرفتند. این محققان انتظار داشتند که قسمت‌های مربوط به حافظه در مغز مثل اسبک مغز هنگام تجربه این پدیده فعال باشند، اما این‌طور نبود. تیم اوکانر پی برد که قسمت‌های جلوی مغز که به تصمیم‌گیری مربوط هستند، فعال شدند.

اوکانر حدس می‌زند علت این موضوع این باشد که قسمت‌های جلوی مغز خاطرات ما را چک می‌کند و اگر با خطایی در حافظه مواجه شود، سیگنال می‌فرستد. این خطا در واقع تناقض بین آن چیزی است که ما واقعا تجربه کرده‌ایم و چیزی که فکر می‌کنیم تجربه کردیم.

یافته‌های آنها نشان می‌دهد که هنگام تجربه دژاوو احتمالا مغز می‌خواهد نوعی تناقض را حل کند و درباره آن تصمیم بگیرد. اگر این یافته‌ها تایید شوند، نشان می‌دهند که دژاوو در واقع به این معنی است که سیستم چک کردن حافظه‌ در مغز ما خوب کار می‌کند و کمتر پیش می‌آید که ما دچار خاطرات کاذب شویم.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۳ دیدگاه
  1. Avatar پیام

    نظر پروفسور را تا حدی قبول دارم
    برای من خیلی این اتفاق پیش میاد
    ولی فکر می کنم دو بار وقتی این اتفاق افتاد من حدودا تا ۲ الی ۳ ثانیه بعد از اون لحظه رو یادم بود که قراره چه اتفاقی بیفته. یعنی همه صدا ها و دیالوگ ها و تغییرات اطرافم تا ۳ ثانیه قبل از اینکه اتفاق بیفته رو قشنگ تو ذهنم مرور کردم.
    چرا گفتم دو بار! چون تو اون دوبار خیلی اتفاقات بیشتری و با جزئیات بیشتری یادم بود و فرصت داشتم تا خاطراتی رو که (تجزیه و تحلیل خاطره)که تو ۳ ثانیه بعدش قرار بود پیش بیاد رو(که در بالا اشاره کردم) به یاد بیارم.

    1. Avatar سمی

      دقیقا منم همینجوریم انگار تو یه دنیای دیگه با نقش های دیگه به مدت چند ثانیه گیر میکنم و بعدش تا چندین ساعت حالم بده انگار چند ثانیه بعد اون دژاوو رو تو یه جهان دیگه میبینم

  2. Avatar ساناز

    و اینکه بسیار عجیبه که قدرت روح انسان نادیده گرفته می شه و همه چیز به مغز مادی بشر مرتبط میشه، این
    موارد مربوط به قدرت روح میشه نه مغزی که با مرگ نابود میشه

  3. Avatar ساناز

    هر چیزی رو تو این دنیا نمیشه با مغز مرتبط کرد…یه سری امور با روح انسان ارتباط داره و دژاوو دقیقا یکی از این موارده

    1. Avatar پروفسور دبيري

      من دو نکته علمی و کاملا موثق را به شما
      میگم تا خودتون ب یک نتیجه مهم برسین:

      ١)مغز انسان ها و روح اونا در بدر خلفت باهم در ارتباط بوده و فقط در لحظه از بین رفتن جهان مادی پیوندشون شکسته میشه پس وقتی مردم عادی (تاکید میکنم مردم عادی)در جهان مادی هستند نمیتونن بین روح و معزشون جدایی بندازن پس اونا در کنار هم موجب اعمال ما میشن
      ٢)قدرت مغز انسان ها هم پایان ناپذیره
      نتیجه رو به عهده خودتون میذارم

      اما ی نکته دیگه کدر مورد دژاوو هستش اینه که دلیل علمیس ثابت شده و اون این هستش که مغز وقتب درحال دریافت داده از یک چیزه و همون موقع به پردازش یک داده دیگه میفته یجورایی پردازش داده اول متوقف میشه
      بعد از پردازش داده دوم، مغز پرداختن به داده اول رو از سرمیگیره و این موجب تکراری شدن اون لحظه میشه

      اگه کسی انتقادی یا پرسشی داشت به من ایمیل بزنه یت من تمام وقت در دانشگاه شریف اماده پاسخگویی هستم

      1. Avatar پیام

        استاد.لطفا راهنمایی بفرمایید.

      2. Avatar سارا

        میشه بیشتر برای من توضیح بدید من خیلی دچار این اتفاق میشم

  4. Avatar پیمان

    واقعا آدم بعضی از این کامنتا رو میخونه نمیدونه بخنده یا گریه کنه.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه