راهنمای خرید ساعت هوشمند برای آن‌ها که اهل اپل واچ نیستند

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
خرید ساعت هوشمند

اگر اهل استفاده از گوشی‌های آیفون هستید، پس باید بگوییم که بهترین گزینه برای خرید ساعت هوشمند ، اپل واچ است. اما اگر اهل استفاده از آیفون‌ها نیستید، پس می‌توانید از بین گزینه‌های متنوع دیگر یکی را انتخاب کنید و در ادامه به مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.

هرچند ساعت‌های هوشمند آن‌چنان که سازندگانشان امید داشتند به گجت‌های همه‌گیری بدل نشدند، اما این گجت‌ها فواید زیادی می‌توانند داشته باشند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به استفاده از آن‌ها در هنگام دویدن، بررسی پیام‌های دریافتی و دیگر موارد اشاره کنیم. اگر می‌خواهید وارد دنیای ساعت‌های هوشمند شوید، برای چنین خریدی بهتر است موارد مختلفی را در نظر بگیرید. به همین خاطر در ادامه به یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های مربوط به این ساعت‌ها و برخی از سازندگان این گجت‌ها نگاهی می‌اندازیم.

پلتفرم گوگل Wear OS

سیستم‌عامل Wear OS

Wear OS در حال حاضر وضعیت چندان خوبی ندارد، اما به نظر می‌رسد که اوضاع و احوال این پلتفرم به‌زودی بهتر می‌شود. در این زمینه می‌توانیم به تراشه‌های جدید کوالکام، احتمال عرضه‌ی ساعت‌های هوشمند جدید از طرف ال‌جی و گوگل و بهبودهای نرم‌افزاری اشاره کنیم که می‌تواند گجت‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل را دوباره به گزینه‌های خوبی برای افراد خواهان خرید ساعت هوشمند بدل کند.

در ابتدا به موارد مثبت می‌پردازیم. انواع و اقسام ساعت‌های هوشمند با اندازه‌ها، شکل‌ها و استایل‌های مختلف از این سیستم‌عامل بهره می‌برند. همانند گوشی‌های اندرویدی، خریداران ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS حق انتخاب زیادی دارند و دستشان حسابی باز است. البته زمانی می‌توانیم این نگاه خوش‌بینانه را حفظ کنیم که تراشه‌های کوالکام موفق به ارائه‌ی نوآوری‌های جذابی شوند. بنا به برخی از گزارش‌ها، گوگل مشغول ساخت ساعت هوشمند پیکسل است و اگر شرکت‌هایی مانند ال‌جی، هوآوی، لنوو و دیگران به ساخت‌های ساعت‌های هوشمند باکیفیت مبتنی بر Wear OS ادامه دهند، این پلتفرم می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

این تنوع برای اپلیکیشن‌ها هم صدق می‌کند. در حال حاضر گوگل نسخه‌ی مخصوص Wear OS اپلیکیشن‌هایی مانند Keep و Maps را عرضه کرده و نام‌های بزرگی مانند فیسبوک، Strava، اسپاتیفای، اوبر، تلگرام، Tosoist، IFTTT و دیگران اقداماتی را برای پشتیبانی از این پلتفرم انجام داده‌اند. همین امکانات می‌تواند نظر افراد خواهان خرید ساعت هوشمند را جلب کند. علاوه بر این باید به افزایش امکانات گوگل اسیستنت در این پلتفرم هم اشاره کنیم که منجر به کمتر شدن نیاز کاربران به گوشی‌های خود می‌شود.

خب پس مشکل در کجاست؟ علی‌رغم فراوانی گجت‌های مبتنی بر Wear OS، بسیاری از آن‌ها از لحاظ طراحی و عملکرد چندان قابل توجه نیستند. اگر سازندگان این گجت‌ها در طی ماه‌های آینده ساعت‌های هوشمند جذابی نسازند، محبوبیت این پلتفرم به خطر جدی می‌افتد. همچنین گزارش‌های متعددی در مورد برخی از باگ‌های موجود در این گجت‌ها منتشر می‌شود که نشان‌دهنده‌ی قدیمی شدن این سخت‌افزارها است.Wear OS از طریق سرمایه‌گذاری از جانب گوگل و دیگر شرکت‌ها، این فرصت را دارد که بتواند بار دیگر در مرکز توجه قرار بگیرد، اما حالا که در اواسط ۲۰۱۸ هستیم، ساعت‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل، گزینه‌های چندان جذابی برای خرید محسوب نمی‌شوند.

Fitbit

فیت‌بیت

شرکت «فیت‌بیت» (Fitbit) در زمینه‌ی گجت‌های مربوط به سلامتی یک نام مهم محسوب می‌شود و حالا با تمام قوا وارد عرصه‌ی ساعت‌های هوشمند هم شده است. بسیاری از مچ‌بندهای هوشمند این شرکت، از قابلیت نمایش ساعت و حتی پیام‌های متنی بهره می‌برند، اما چون می‌خواهیم در زمینه‌ی خرید ساعت هوشمند افراد را راهنمایی کنیم، عمدتا به ساعت Fitbit Versa می‌پردازیم که کم‌وبیش رقیب اپل واچ محسوب می‌شود.

اول از هر چیزی باید بگوییم که فیت‌بیت معمولا از نرم‌افزارهای ساخت خود استفاده می‌کند؛ این یعنی در چنین ساعتی شاهد بهره‌گیری از سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های اختصاصی این شرکت هستیم. از آنجایی که محصولات این شرکت با تمرکز بر قابلیت‌های مربوط به سلامتی و تندرستی ساخته می‌شوند، نرم‌افزارهای آن هم در این زمینه از قابلیت‌های جذابی بهره می‌برند. خوشبختانه سیستم‌عامل این گجت ظاهر جذابی دارد و شاهد استفاده بهینه از نمایشگر ۱.۳۴ اینچی این ساعت هستیم.

تمام اطلاعات مربوط به سلامتی، مانند میزان خواب و ضربان قلب، از طریق اپلیکیشن‌های اختصاصی فیت‌بیت مورد بررسی قرار می‌گیرند و این اپلیکیشن‌ها در این زمینه از عملکرد بسیار خوبی بهره می‌برند. همانند اپل واچ، کاربران می‌توانند از این اطلاعات نهایت استفاده را ببرند و به‌عنوان مثال برای خود اهدافی را تعریف کنند یا ورزش‌های خاصی را در نظر بگیرند.

هرچند کاربران می‌توانند نوتیفیکیشن‌های بیشتر اپلیکیشن‌های گوشی خود را در ساعت Fitbit Versa خود مشاهده کنند، اما بیشتر نام‌ها بزرگ، برای این ساعت اپلیکیشن اختصاصی عرضه نکرده‌اند. بزرگ‌ترین نام‌هایی که برای این ساعت چنین کاری را انجام داده‌اند،Starbucks و Flipboard هستند و به همین خاطر نمی‌توانید از مواردی مانند گوگل مپس یا اسپاتیفای در این ساعت استفاده کنید.

این محدودیت‌ها در مورد واچ‌فیس‌ها هم دیده می‌شود.Wear OS به هیچ عنوان سیستم‌عامل بی‌نقصی محسوب نمی‌شود، اما در زمینه‌ی واچ‌فیس‌ها از تنوع بسیار زیادی بهره می‌برد و حتی کاربران هم می‌توانند واچ‌فیس‌های موردنظر خود را ایجاد کنند. در زمان خرید ساعت هوشمند چنین قابلیتی می‌تواند تأثیر زیادی در جلب نظر مشتری داشته باشد. در مورد ساعت هوشمند فیت‌بیت باید بگوییم که هرچند برای این ساعت واچ‌فیس‌های متعددی عرضه شده، اما از لحاظ تنوع و شخصی‌سازی به پای Wear OS نمی‌رسد.

با توجه به موارد اشاره شده، اگر عمدتا برای اهداف مربوط به سلامتی و تندرستی قصد خرید ساعت هوشمند دارید،Fitbit Versa گزینه‌ی بسیار خوبی به حساب می‌آید. اما اگر به دنبال ساعت هوشمندی هستید که بتواند انواع اپلیکیشن‌های مختلف را اجرا کند و از سرویس‌های متنوع هم پشتیبانی کند، بهتر است به فکر خرید ساعت هوشمند دیگری باشید.

سامسونگ

سامسونگ

سامسونگ با عرضه‌ی گجت‌های پوشیدنی گلکسی، در زمینه‌ی ساعت‌های هوشمند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این زمینه می‌توانیم به ساعت ۲۸۰ دلاری گلکسی Gear 3 و ساعت ۳۰۰ دلاری گلکسی Gear Sport اشاره کنیم که دومی کمی کوچک‌تر و در زمینه‌ی سلامتی از قابلیت‌های بیشتری بهره می‌برد. هر دوی این ساعت‌ها مجهز به سیستم‌عامل اختصاصی سامسونگ،Tizen OS، و همان مشکلاتی که در مورد فیت‌بیت اشاره کردیم، در این مورد هم صدق می‌کند؛ رابط کاربری زیبا و جذاب ولی پشتیبانی محدود از اپلیکیشن‌های متنوع.

سامسونگ برای این ساعت‌ها قرارداد همکاری با سرویس‌های معروف مربوط به سلامتی امضا کرده و هرچند کارکرد این سرویس‌ها در چنین ساعت‌هایی چندان روان نیست، اما به لطف همین سرویس‌ها، ساعت‌های هوشمند گلکسی در زمینه‌ی سلامتی و تندرستی مجهز به قابلیت‌های جذابی شده‌اند. با وجود چنین کارهایی، ساعت‌های هوشمند سامسونگ هنوز از بسیاری از قابلیت‌های موجود در Wear OS بی‌بهره هستند.

یکی از نقاط قوت Gear Sport (اما نه Gear S3)، پشتیبانی آفلاین از اسپاتیفای است؛ با استفاده از این ساعت می‌توانید از طریق خود ساعت و بدون نیاز به گوشی، به آهنگ‌های موجود در اسپاتیفای گوش دهید. همانطور که گفتیم، این ساعت‌ها از رابط کاربری جذابی بهره می‌برند و مواردی مانند نوتیفیکیشن‌های گوشی، اطلاعات مربوط به سلامتی، قرار ملاقات و دیگر موارد به راحتی در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. همچنین از لحاظ ارتباط با گوشی وضعیت بهتری در مقایسه با Fitbit Versa دارد و می‌توان به پیام‌ها، تماس‌ها و ایمیل‌های گوشی دسترسی پیدا کرد.

به‌صورت کلی باید بگوییم که مزایا و معایب این ساعت‌ها مشابه ساعت‌های فیت‌بیت است؛ قدرتمند از لحاظ طراحی و نرم‌افزارهای پیش‌فرض اما ضعیف از نظر پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها و ارتباط با گوشی هوشمند. اگر برای خرید ساعت هوشمند مواردی مانند اپلیکیشن‌ها، گوگل اسیستنت و پشتیبانی از سرویس‌های گوگل برای شما اهمیت دارد، بهتر است که منتظر ارائه‌ی ساعت‌های هوشمند جدید مبتنی بر Wear OS باشید. اما اگر به دنبال ساعت هوشمندی هستید که همین حالا بتوانید بخرید و علاوه بر کیفیت بالا، از قابلیت‌های پیشرفته‌ی مربوط به سلامتی هم بهره ببرد، پس با در نظر گرفتن تمام معایب و مزایا، می‌توانید به استفاده از ساعت‌های فیت‌بیت یا سامسونگ روی بیاورید. اما این نکته را همواره مدنظر داشته باشید که با خرید این ساعت‌ها، باید محدودیت‌های زیادی را بپذیرید.

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمد

    Amazefit pace و Amazefit bip رو فراموش کردین

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه