راهنمای خرید مک‌بوک؛ کدام لپتاپ اپل برای شما مناسب‌تر است؟

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

در حال حاضر اپل مک‌بوک ۱۲ اینچی، مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی و مک‌بوک پروهای ۱۳ و ۱۵ اینچی  را در دسته‌ی لپ‌تاپ‌های خود عرضه می‌کند. اما کدامیک گزینه‌ی بهتری برای خرید است؟ در ادامه با دیجی‌کالا مگ باشید تا در این راهنما، مک‌بوک مورد نظرتان را پیدا کنید.

در بین گزینه‌های موجود از میان لپ‌تاپ‌های اپل، امکانات، قدرت سخت‌افزاری، کاربری، عمر باتری، وزن و خصوصا قیمت از جمله فاکتورهای مهم برای انتخاب است. اگر قصد خرید لپ‌تاپ‌های اپل را دارید، قبل از مطالعه‌ی ادامه‌ی متن فکر کنید کدام گزینه را می‌خواهید و در پایان ببینید که آیا در انتخاب‌تان تغییری ایجاد شده یا نه؟

جدیدترین مک‌بوک‌های اپل کدام‌اند؟

مک‌بوک پروی ۱۳ اینچی و ۱۵ اینچی جدید اپل که در شب پنجشنبه ۶ آبان معرفی شدند، قابلیتی اختصاصی تحت عنوان تاچ‌بار (Touch Bar) داشتند که احتمالا با آن آشنایی دارید. در این مدل‌های تازه به واسطه طراحی جدید و بهینه، وزن و ضخامت این دو لپ‌تاپ از نسخه‌های قبلی‌شان کمتر شده، تاچ‌پدی دو برابر بزرگتر از قبل دارند، مانیتورهای هر دو از نسخه‌های قبلی درخشندگی بیشتری دارند و به جای پورت‌های یواس‌بی و شارژ و شکاف کارت SD، پورت‌های تاندربولت جایگزین شده که بیشترین سرعت ممکن را در مقایسه با پورت‌های دیگر دارند.

نسخه ۱۳ اینچی مک‌بوک پروی جدید از ۱۴۹۹ دلار شروع می‌شود اما قیمت نسخه‌ای که تاچ‌بار در خود دارد از ۱۷۹۹ دلار آغاز می‌شود. نسخه ۱۵ اینچی هم تنها به همراه تاچ‌بار عرضه شده که ۲۳۹۹ دلار قیمت دارد.

جزییات بیشتر در مورد همه لپ‌تاپ‌های اپل را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

Laptop_M

 

مک‌بوک ایر – به‌صرفه‌ترین و بیشتری توان باتری

نکات مثبت: مک‌بوک ایر ارزان‌ترین لپ‌تاپ حال حاضر اپل است. قیمت آن از ۹۹۹ دلار برای نسخه ۱۳ اینچی شروع می‌شود. (تولید نسخه ۱۱ اینچی مک‌بوک ایر متوقف شده است). باتری مک‌بوک ایر با هر بار شارژ تا ۱۴ ساعت دوام می‌آورد که در مقایسه با لپ‌تاپ‌های اپل -و بسیاری لپ‌تاپ‌های همرده- بیشترین عمر باتری را دارد. این میزان عمر باتری، مک‌بوک ایر را به گزینه‌ای مناسب برای دانشجویان و دانش‌آموزان تبدیل می‌کند.

فاکتور مثبت مک‌بوک ایر وجود پورت‌های یواس‌بی تایپ A و شکاف کارت حافظه SD است که امکان انتقال سریع و راحت عکس‌ها از دوربین به لپ‌تاپ را مهیا می‌کند. به‌علاوه اگر علاقه‌ای به کیبرد جدید مک‌بوک‌های اپل ندارید، مک‌بوک ایر تنها گزینه‌ای است که هنوز هم کیبردهای قدیمی‌تر را در خود دارد. پس در صورتی که علاقمند به مکانسیم پروانه‌ای در مک‌بوک ۱۲ اینچی و مک‌بوک پروهای جدید نیستید، مک‌بوک ایر گزینه مناسبی برای شماست.

macbook_air_2015_13inch_800home

نکات منفی: طراحی مک‌بوک ایر دیگر مثل روزهای اول یک نمونه‌ی خاص و متفاوت به حساب نمی‌آید. بزرگترین مساله هم قاب نقره‌ای اطراف مانیتور است. علاوه بر آن، مانیتور مدل ۱۳ اینچی تفکیک تصویر مطلوبی نسبت به سایر گزینه‌های بازار و دیگر مک‌بوک‌ها ندارد. (۹۰۰×۱۴۴۰ پیکسل). و در نهایت با اینکه اپل مک‌بوک ایر را با رم ۸ گیگابایتی هم عرضه می‌کند، اما به هر حال از پردازنده‌ی قدیمی‌تری در آن استفاده شده که ممکن است برای برخی کاربری‌ها عملکرد خوبی از ایر نبینید.

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۱۵ – گزینه‌ای گرانقیمت اما به صرفه

نکات مثبت: اپل مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی قدیمی را در گزینه‌های امسال نیز قرار داده. این مدل مجهز به نمایشگر رتیناست، پورت‌های متنوع و کافی دارد، از سرعت مطلوبی در پردازش‌ها برخوردار است. قیمت آن ۱۲۹۹ دلار است، اما با توجه به اینکه با پردازنده قدیمی‌تری عرضه می‌شود شاید مک‌بوک ۱۲ اینچی جایگزین بهتری برای آن باشد. مگر آنکه یک اینچ بیشتر برای شما اهمیت داشته باشد و نخواهید به یک پورت USB-C محدود باشید.

mbp2015

نکات منفی: امید می‌رود که در این مدل SSD با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی و با همان قیمت ۱۲۹۹ دلار عرضه شود. در این صورت قیمت آن همرده‌ی مک‌بوک ۱۲ اینچی خواهد بود. در این نمونه از نسل پنجم پردازنده‌های Core i5 استفاده شده که اصلا گزینه‌ی بدی نیست؛ اما به هر حال دوره‌ی آن گذشته. مهمتری نکته عدم وجود پورت‌های تاندربولت ۳ ادر آن است که اجازه می‌دهد سریع‌ترین بازدهی و سرعت را به هنگام انتقال اطلاعات و حتی استفاده از دو مانیتور ۴K پشتیبانی می‌کند.

مک‌بوک ۱۲ اینچی – قابل حمل‌ترین

نقاط مثبت: این لپ‌تاپ باریک‌ترین و سبک‌ترین گزینه است. مک‌بوک ۱۲ اینچی با کمتر از یک کیلوگرم وزن شاید بهترین گزینه برای کسانی باشد که نیاز به جابجایی مکرر لپ‌تاپ برای آنها در اولویت است. به‌علاوه صفحه نمایش رتینای این مدل شفاف و درخشان است و رنگ‌ها را با کیفیتی خیره‌کننده نمایش می‌دهد. همین نکته به تنهایی می‌تواند مایه شرمندگی مک‌بوک ایر باشد. حتی باتری آن هم به طرز قابل توجهی قدرتمند به حساب می‌آید. چرا که با هر بار شارژ ۹٫۵ ساعت روشن می‌ماند که در قیاس با گزینه‌های ویندوزی از این لحاظ یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد.

مک‌بوک

نکات منفی: انتظار سرعت بسیار بالا را از پردازنده‌ی نسل ششمی Core m در این مدل نداشته باشید. به‌علاوه در این مدل تنها یک پورت USB-C تعبیه شده که قرار است کار شارژر، اتصال ابزارها برای انتقال فایل و ارسال تصویر به مانیتورهای دیگر را هم داشته باشد. ضمن اینکه این پورت از تاندربولت ۳ پشتیبانی نمی‌کند و نمی‌توانید تصویر خروجی ۴K از این مک‌بوک کوچک انتظار داشته باشید. در نهایت وبکم آن هم کیفیت ۴۸۰p دارد که نمونه‌ای با کیفیت بالا محسوب نمی‌شود.

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی (۱۴۹۹ دلاری) – بیشترین سرعت در قیاس با قیمت

نکات مثبت: مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی قدرت سخت‌افزاری مطلوبی دارد. در این مدل که تقریبا هم وزن مک‌بوک ایر است شما قدرت پردازشی به مراتب بیشتر از پردازنده‌ی مک‌بوک ایر دارید. ضمن اینکه گرافیک هم در آن به مراتب بهتر از مک‌بوک ایر است.

به‌علاوه یک نمایشگر رتینای با کیفیت و اسپیکرهایی قدرتمند نیز در مک‌بوک پروی ۱۳ اینچی به همراه دو پورت تاندربولت ۳ در اختیار خواهید داشت که بیشترین سرعت انتقال ممکن را در میان پورت‌های موجود دارند. مکانیسم پروانه‌ای کیبرد هم در این نمونه کیبردی به مراتب بهتر از مک‌بوک ۱۲ اینچی به شما ارایه می‌کند.

apple-macbook-pro-13-2016-nw-g05

نکات منفی: در صورت خرید این مدل شما به تاچ‌بار جذاب مک‌بوک پروهای جدید دسترسی نخواهید داشت. ضمن اینکه با پرداخت ۱۴۹۹ دلار و خرید این مدل به جای ۴ پورت تاندربولت ۳، تنها دو پورت در اختیار دارید و البته خبری از شکاف SD هم نیست.

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با تاچ‌بار – بهترین انتخاب برای کسانی که چند کار را همزمان انجام می‌دهند

نکات مثبت: اگر شما قصد خرید مدل ۱۴۹۹ دلاری از مک‌بوک پروی ۱۳ اینچی را دارید، شاید بد نباشد که با پرداخت ۳۰۰ دلار بیشتر نسخه‌ای از این مک‌بوک را بخرید که تاچ‌بار و تاچ‌آی‌دی را هم در اختیار داشته باشید. این نوار چندلمسی در بالای کیبرد می‌تواند تمامی نیازهای شما در هر برنامه را برآورده کند و کلیدهای مناسب و کاربردی در هر اپلیکیشن را دم دستتان بگذارد.

برای مثال در اپلیکیشن Photos کلیدهای ویرایش تصاویر، در سافاری دسترسی به تب‌ها، در Messages دسترسی به اموجی‌ها و در اپلیکیشنی مانند Final Cut Pro که برای ویرایش ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرد، کلیدهای مربوط به ابزارها و منوهای مهم را روی تاچ‌بار در دسترس دارید. اپل APIهای تاچ‌بار را در اختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار داده تا بتوانند اپلیکیشن‌های مخصوص مک خود را با این نوار همخوان کنند. برای مثال ادوبی فتوشاپ هم منوهایی اختصاصی در تاچ‌بار نشان می‌دهد که بازدهی کار کسانی که با این اپلیکیشن کار می‌کنند را به شدت بالا می‌برد.

این نسخه از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی در کنار تاچ‌بار، دو پورت اضافی تاندربولت نسخه ۳ را هم در قیاس با مک‌بوک ۱۳ اینچی معمولی (۲۰۱۶) در اختیار خریداران قرار می‌دهد. البته پردازنده ۲٫۹ گیگاهرتزی آن و گرافیک Iris اینتل را هم نباید از یاد برد.

18834-18356-18824-18339-Screen-Shot-2016-10-28-at-114352-AM-l-l

نکات منفی: مثل تمام مک‌بوک‌ها -غیر از مک‌بوک ایر- در این مدل هم خبری از شکاف کارت SD نیست و انتظار می‌رفت این مدل با قیمت ۱۷۹۹ دلاری‌اش با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی و رم بیشتر از ۸ گیگابایت عرضه شود.

مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی – بهترین گزینه برای کاربران سطح بالا

نکات مثبت: اگر از جمله کاربرانی هستید که به صورت مداوم مشغول ویرایش تصاویر RAW یا ویدیوهای ۴K هستید و انتظار بازدهی‌ای مطلوب و لذت‌بخش را دارید، می‌توان گفت با تراشه گرافیک رادئون پرو ۴۵۰ از AMD در در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچ تعبیه شده قطعا به مشکلی بر نخواهید خورد. اپل در کنار این تراشه گرافیکی، ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD، شانزده گیگابایت رم و یک پردازنده Core i7 چهار هسته‌ای هم در این مک‌بوک قرار داده است.

مانیتور این مدل بیشترین تفکیک تصویر را دارد. ۱۸۰۰×۲۸۰۰ پیکسل در طول و عرض این مانیتور ۱۵ اینچی تصویری شفاف و درخشان با بیشترین کیفیت در نمایش تصاویر را می‌سازد. با کمک تاچ‌بار، تاچ‌پد بسیار بزرگ با قابلیت فورس‌تاچ و اسپیکرهای استریوی این مدل، جذابیت کار با آن بیشتر هم می‌شود.

مک‌بوک

نکات منفی: عکاسان ممکن است بخاطر حذف شکاف SD در این مدل اندکی از اپل ناراضی باشند. هر چند که امکان استفاده از یک کارت‌خوان به یکی از چهار پورت تاندربولت ۳ در این مدل مشکل حادی هم برای کار با آن ایجاد نمی‌کند. برای خرید این مدل باید ۲۳۹۹ دلار پرداخت کرد که البته انتظار می‌رفت اپل این قیمت را برای مدلی ارایه کند که اس‌اس‌دی ۵۱۲ گیگابایتی روی آن نصب بود. بد نیست بدانید برای خرید نسخه ۵۱۲ گیگابایتی باید ۲۰۰ دلار اضافه پرداخت کنید.

 

منبع: Laptop Mag

telegram_ad2_1

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸ دیدگاه
  1. Avatar HEdy

    سلام لپ تاب مک بوک پرو مدل Mc373 کرای ۷ قوی هست واسه معماری و واسه معماری مناسب هست؟

  2. Avatar حورا پروار

    سلام..من میخوام یک مک بوک بخرم..با بودجه ۵ تومن بهترین مدل مک بوک ک ب درد نقشه برداری بخوره ..چیه،،؟؟

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه