راهنمای خرید هدفون (همراه خوب شـــب و روز)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

همراه خوب شـــب و روز

گران نخرید؛ هدفون خوب آن چیزی است که نیاز شما را پاسخ گو باشد‌ ‌ ‌

هدفون‌ها براساس نوع قرارگیری روی گوش، نوع اتصال  و در نهایت کاربرد به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند. درست است که اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین وظیفه‌ی یک هدفون تولید صداست ولی در انتخاب یک هدفون نباید فقط به میزان کیفیت صدای تولیدی آن دقت کنیم. جنس سرگوشی‌ها، طراحی ارگونومیک، ابعاد و وزن، معیارهای مهم دیگری هستند که در انتخاب یک هدفون باید مورد توجه قرار گیرند. در صفحات پیش‌رو می‌توانید با این دسته‌بندی‌ها‌ آشنا شوید،  رسته‌ی هدفون در سایت دیجی‌کالا را بهتر بشناسید  و با آشنایی با  مدل‌های مختلفی  که در این رسته وجود دارند هدفونی را انتخاب کنید که بهترین کارآیی را برای‌تان داشته باشد. لازم به توضیح است، همه‌ی محصولاتی که در بازار با نام هدفون، هدست، هندزفری و… شناخته می‌شوند، در واقع هدفون هستند. اما  مانند بسیاری از  واژه‌های دنیای دیجیتال که در بازار و بین کاربران با اسامی مختلف نام‌گذاری می‌شوند، از هدفون‌ها با عناوین دیگری نام برده می‌شود. بنابراین در این‌جا ما تنها به واژه‌ی هدفون بسنده خواهیم کرد.

‌ ‌

Headphone_No08_1اتصال

هدفون‌ها از نظر نوع اتصال به دو گروه باسیم و بی‌سیم تقسیم می‌شوند.  در نوع باسیم معمولا هدفون‌ها با یکی از رابط‌های پورتUSB، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و جک۶.۳ میلی‌متری به منبع صوتی متصل می‌شوند. البته رابط‌های باسیم دیگری مانند رابط اپتیکال، ورودی RCA و جک ۲.۵ میلی‌متری صدا هم وجود دارند که شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات صوتی کم تر از آن‌ها استفاده می‌کنند.  هدفون‌های بی‌سیم معمولا برای اتصال از فناوری بلوتوث، NFC و شبکه‌‌ی رادیویی (وایرلس) بهره می‌برند و فراوانی هدفون‌های بی‌سیمی که از فناوری بلوتوث برای اتصال در آن‌ها استفاده‌ شده، بیشتر است. اگر می‌خواهید هدفون‌تان را به رایانه، تلفن همراه یا پخش‌کننده‌ی صوتی‌تان متصل کنید، هدفون‌های باسیم  به‌ویژه مدل‌هایی که از رابط ۳.۵ میلی‌متری صدا استفاده می‌کنند، انتخاب خوبی برای‌تان خواهند بود، اما اگر از وجود سیم‌ها و گره‌خوردن‌ آن‌ها احساس نارضایتی می‌کنید، هدفون‌های بی‌سیم مخصوصا مدل‌هایی که رابط بلوتوث دارند انتخاب بهتری هستند.

‌ ‌

Headphone_No08_2قرارگیری روی گوش

هدفون‌ها از نظر نوع قرارگیری به هدفون‌های روگوشی، هدفون‌های توگوشی و هدفون‌های دورگوشی تقسیم می‌شوند.
هدفون‌های توگوشی معمولا از دو مدل دیگر سبک‌تر و کوچک‌تر هستند و در نزدیک‌ترین فاصله با لاله‌ی گوش قرار می‌گیرند. نقطه ضعف این هدفون‌ها نداشتن یک محیط ایزوله است. شرایطی که باعث می‌شود وقتی از هدفون استفاده می‌کنید صداهای بیرونی هم شنیده شوند.  هدفون‌های دورگوشی، فضای کامل گوش را  می‌پوشانند و باعث به وجود آمدن یک محیط ایزوله برای گوش می‌شوند. با استفاده از این مدل‌ها صداهای محیط به میزان بسیار کمی شنیده می‌شوند. البته ابعاد بزرگ‌تر نسبت به سایر مدل‌ها از معایب این هدفون‌هاست. ابعاد بزرگ این هدفون‌ها باعث می‌شود وزن‌شان نسبت به دو مدل دیگر بیشتر شود. هدفون‌های روگوشی را می‌توانیم مدلی متعادل از دو مدل دورگوشی و توگوشی بنامیم. اگر می‌خواهید کوتاه‌مدت از هدفون استفاده کنید، هدفون‌های روگوشی به دلیل سادگی قرارگیری روی گوش و امکان جداکردن آسان انتخاب بسیار خوبی برای‌تان خواهند بود.

‌ ‌

Headphone_No08_3کاربرد: هدفون‌های روزمره

هدفون‌های روزمره پرطرفدارترین مدل بین انواع هدفون‌ها هستند. این سری از هدفون‌ها قیمت‌های متنوعی دارند. مواردی همچون کیفیت ساخت بدنه، میزان قدرت صدای تولیدی، برند و ویژگی‌های ارتباطی، در تعیین قیمت هدفون‌ ها موثرند.

‌ ‌

Headphone_No08_4کاربرد: هدفون‌های استودیویی

هدفون‌های استودیویی حرفه‌ای‌ترین مدل هدفون‌ها هستند که با توجه به نوع آکوستیک در سه گروه باز، بسته و نیمه‌بسته قرار می‌گیرند. در این‌ گروه از  هدفون‌ها هیچ‌ افکتی روی صدا ایجاد نمی‌شود. در هدفون‌هایی که نوع آکوستیک آن‌ها باز است، تمام صدا از طریق اسپیکر بیرونی شنیده می‌شود که در قسمت پشتی کاپ صداست؛ ولی در آکوستیک بسته، صدا تنها برای کسی که هدفون را روی گوش دارد  پخش  می‌شود. در آکوستیک نیمه‌باز، هم اسپیکر بیرونی صدا را پخش می‌کند و هم کاربری که هدفون را روی گوش دارد صدا را می‌شنود. درنهایت این هدفون‌ها مخصوص کسانی است که موسیقی را به‌صورت حرفه‌ای گوش می‌کنند. این مدل از هدفون‌ها بازه‌ی فرکانس پاسخ‌گویی گسترده، توان خروجی بالا و میزان بیس بسیار خوبی دارند.

 ‌ ‌ ‌

Download_PDF

‌ ‌

‌ ‌اگر به این مطلب علاقه داشتنید، سایر مطالب مجله را هم مطالعه کنید. برای مطالعه‌ روی عکس زیر کلیک کنید.

Magazine_Digikala

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳ دیدگاه
  1. Avatar علیرضا

    سلام ببخشید این سوالا اینجا میپرسم خواهش میکنم کمکم کنید هدفون من صدایی که از چپ میاد را از هر دو کانال پخش میکنه کابلش را هم عوض کردم ولی فایده ای نداشت دادم برای تعمیر که گفتن مشکلی نداره راه حلی اگه هست لطفا کمکم کنید.

  2. Avatar Agahi90.iR

    ممنون از توضیحان و راهنمایی های خوبتان موفق باشید و سربلند

  3. Avatar Christian Safari

    سلام ببخشید من ی سوال داشتم من میخوام ی هدفون بخرم دور و بر سیصدهزار تومان که کیفیتش نسبتا خوب باشه من با همین هدفون آیفون کار میکنم از صداش راضیم فقط میخواستم ی هدفون بی سیم هم داشته باشم ک کیفیتش ی ذره بهتر باشه شما چ چیزیو پیشنهاد میکنید؟

  4. Avatar امیررضا حامی

    سلام یه هدفون میخوام در هد پنجاه هزارتومن
    میشه راهنماییم کنید?
    ممنون

  5. Avatar hosna

    سلام ببخشید من سوالی داشتم!
    میشه یک هندزفری با سیم در حد صدهزار تومن معرفی کنید؟
    و اینکه ایا از هندزفری اپل برای گوشی های غیر از اپل هم استفاده میشه یا نه؟
    ممنوووون

    1. Avatar armin

      هندزفری ایفون بهترین و به صرفه ترین هندزفری در حد ۱۰۰ تومنه – و اره به همه دستگاها میخوره ولی دکمه هاش کار نمیکنه ولی با توجه به کیفته صداش و جنسه بدنه بهترین انتخابه.

    2. Avatar مهدی

      دوستان سلام من از کودکی بصورت افراطی عاشق موسیقی هستم من کلا با موسیقی فکر میکنم پرواز میکنم روحم صدهارو لمس میکنه و میتونم باهاش به سرزمین های دور برم گوشم خیلی حساس و دقیقهاز کلاسیک گذشتیم پ رسیدیم به کیهان بی انتهای الکترونیک.من نیو ایج هم گوش میدم ولی ترنس و سای رو تکنیکی تز پیگیری میکنم ی نفر که یه هدفون عالی بهم معرفی کنه در حد۵۰۰ نتایت کیفیت از هر نظر

  6. Avatar مج

    فقط سنهایزر ٢٠٢

  7. Avatar سام

    فقط بیتز اپل همین و بس

  8. Avatar فرشاد

    من هدفونای توگوشی (ایرفون) رو ترجیح میدم چون هم راحته هم برعکس گفته ی شما هیچ صدایی داخل گوش نمیاد و اندازه ی کوچکی دارن و پیشنهادم خرید برند های با اصالتی مثل بیرداینامیک ، شور ، سنهایزر هست البته خودم بیشتر از دوساله مدل hammerhead از برند razer رو از دیجی کالا خریدم و با این که خیلی خیلی ازش استفاده میکنم هنوز کاملا سالمه و کیفیت عالی ای داره مخصوصا بیسش الانم که ورژن جدیدش اومده ، اضافه کنم که اگه خروجی دستگاهتون با کیفیت نباشه و از یه اکولایزر بدرد بخور استفاده نکنین هدفونتون با این هدفون ارزونا تفاوتی نداره و آهنگی که گوش میدین هم حداقل باید کیفیت mp3 320 باشه.

  9. Avatar شایان

    هدفون فقط بیرداینامیک :))

  10. Avatar سعید حریری

    کاملا مطلب مبتدی و بعضا اشتباه است، برای مثال “هدفون‌هایی که نوع آکوستیک آن‌ها باز است، تمام صدا از طریق اسپیکر بیرونی شنیده می‌شود” مگر هدفون ها اسپیکر بیرونی هم دارند؟ در اینصورت هدفون های باز و نیمه باز حداقل ۲ اسپیکر داخلی و خارجی دارند که کاملا اشتباه است و منظور نشت صدا است بدین صورت که صدایی که اسپیکر تولید می کند به علت بسته نبودن پشت هدفون از بیرون نیز قابل شنیدن است
    مورد دیگر اینکه باز، نیمه باز و یا بسته بودن اکوستیک هدفون تنها مختص به هدفون های استدیو نیست و شامل تمامی هدفون ها می شود و بر صدای خروجی هدفون نیز تاثیر گذار است
    موارد نسبتا مشابه ای با ایرادات کمتر در نوع دسته بندی و نحوه اتصال وجود دارد مانند اتصال با NFC که NFC یک نحوه اتصال با برد بسیار کم در حد ۱۰ سانتی متر است که برای هدفون کاربردی نیست اصلاً و تنها استفاده NFC موقع همگام سازی هدفون با وسیله جانبی است.
    انتظارم از مجموعه دیجی کالا مقاله یا راهنمایی خیلی بهتر از این بود.

    1. Avatar مهسا

      بله که دارن
      خیلیهم درست نوششته
      من یه هدفون بیتس دارم که روش ۴ تا اسپیکر طراحی کردن
      خودم دیدم از همین هدفن خواننده های خیلی معروف آمریکایی که کاراشون خیلی تمیز هست ازش توی استادیوهاشون استفاده میکنن
      لطفا با اطلاعات اشتباه مردم رو گمراه نکنید!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه