راهنمای مراقبت از مو (هوای مویت را داشته باش!)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

هوای مویت را داشته باش

برای داشتن موهای سالم این نکته‌ها را به خاطر بسپارید

مراقبت از مو، کاری فراتر از شست‌وشو  و شانه کردن آن‌ است. این موضوعی  است که بسیاری از ما نسبت به آن کم‌توجه هستیم و نداشتن اطلاعات کافی درباره‌ی آن باعث می‌شود، به موهای‌مان آسیب برسانیم. در این راهنمای مختصر اما مفید، می‌توانید از چند نکته‌ی اصلی برای  مراقبت از موهای‌تان آگاه شوید تا از آسیب‌دیدن آن‌ها جلوگیری کنید. هم‌چنین با  محصولاتی  آشنا می‌شوید که در بخش «مراقبت از مو» در رسته‌ی  «زیبایی و سلامت» در دسترس‌ هستند، محصولاتی که با استفاده از آن‌ها موهایی سلامت، شاداب و درخشان خواهید داشت.

Hair_no9_1

1

افرادی با موهای چرب به مراتب بیشتر از سایرین موهای خود را می‌شویند. غافل از این‌که این‌ کار چربی طبیعی موها و چربی کف سر را به مرور از بین می‌برد و حتی باعث ریزش غیر‌عادی مو می‌شود. افرادی با موهای چرب نباید از نرم کننده یا شامپوهایی که حاوی نرم‌کننده‌‌‌اند، استفاده کنند. نیازی نیست این افراد دفعات شستشوی موی خود را کم کنند بلکه باید تنها دو بار در هفته از شامپوهایی که مخصوص موهای چرب است، استفاده کنند و در باقی اوقات موها را تنها با آب بشویند.

3

افرادی با موهای خشک و آسیب‌پذیر برای حفظ سلامت موهای‌شان باید از شامپوهایی حاوی نرم‌کننده و گلیسرین برای بازسازی قسمت‌های خشک استفاده کنند.  قبل از شستن موها می‌توانید از مواد طبیعی مانند تخم‌مرغ، روغن‌ زیتون،روغن درخت چای و عصاره‌ی اسطوخودوس برای تقویت و حالت‌پذیری بیشتر مو استفاده کنید.

‌ ‌    ‌ ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
2بهتر است موهای رنگ‌شده با آب داغ شسته نشوند. آب داغ نه‌تنها پوست‌ سر را خشک می‌کند بلکه عمر رنگ موها را هم کاهش می‌دهدبهتر است موهای رنگ‌شده  با آب ولرم شسته شوند و بعد از استفاده از نرم‌کننده با سردترین دمای ممکن آب موها آب‌کشی شوند. این کار باعث می‌شود رنگ مو دوام بیشتری داشته باشد. افرادی که موهای‌ رنگ‌شده دارند باید مو های شان را با شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده بشویند یا از شامپوهای مخصوص‌ موهای خشک و آسیب‌دیده استفاده کنند.

4

افرادی با موهایی با جنس نرمال  برای شست‌وشوی موهای‌شان باید از شامپوهای روزانه معمولی استفاده کنند. موقع شست‌وشو باید موها را در کف دست‌ها قرار دهید و به‌طور دورانی پوست کف سر را بشویید. این روش شست‌وشو مانع ریزش غیرطبیعی مو خواهد شد. افرادی که موهایی معمولی دارند، برای حفظ سلامت مو کافی است یک ‌روز در میان موهای‌شان را با شامپو بشویند و اگر نیاز دارند هر روز حمام کنند،‌ یک روز در میان موهای‌شان را فقط با آب ولرم بشویند.

Hair_no9_2

اجازه دهید مو به طور طبیعی خشک شود. استفاده از سشوار و اتو برای خشک کردن، رطوبت طبیعی موها را همراه با خیسی حاصل از شست‌وشو از بین می‌برد. این اتفاق باعث ایجاد مو‌خوره در مو‌های‌تان می‌شود. هم‌زمان با استفاده از شامپوهای تقویت‌کننده و ویتامینه حتما در برنامه‌ی غذایی‌تان از مواد غذایی مغذی و ویتامین‌دار مانند انواع میوه‌ها استفاده کنید.  این‌کار  باعث می‌شود رشد موها بیشتر شود و موهای جدید قوی‌تر باشند. موها‌ی‌تان را خیس یا نم‌دار شانه نکنید.برای این‌کار از شانه‌هایی با دانه‌های درشت و فواصل زیاد استفاده کنید. شانه کردن موهای خیس، تارهای مو را ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کند.

Hair_no9_3

موها هر جنسی که داشته باشند، به دلایل مختلفی مانند تغییر محل زندگی، آب و هوا، تغییرات هورمونی، استرس، استفاده از رنگ مو و موارد آسیب‌رسان دیگر از حالت طبیعی و سالم خود خارج می‌شوند. در این شرایط اولین راه‌حل استفاده از شامپوهایی با خواص درمانی است. این شامپوها بسته به شدت و نوع آسیب‌دیدگی و حتی جنسیت، با فرمول‌های متفاوتی تولید می‌شوند.اکثر شامپوهایی که خاصیت درمانی دارند مانند شامپوهای معمولی، از قدرت شویندگی مناسبی هم برخوردارند. اما گروهی دیگر از شامپوها صرفا درمانی هستند و باید همراه با شامپوهای روزانه استفاده شوند. این شامپوها هنگام شست‌وشو کم‌تر کف می‌کنند و تنها ۲ یا ۳ بار در هفته قابل استفاده هستند.

نمونه‌ای دیگر از آسیب‌های مو، خشک و شکننده شدن یا در اصطلاح سوختن مو به دلیل استفاده‌ی زیاد از رنگ موهای نامرغوب و دکلره کردن آن است. این آسیب‌ها به طور مشابه برای موهایی که زیاد سشوار یا اتو شده هم اتفاق می‌افتند. در این شرایط، مو به شدت آب طبیعی خود را از دست می‌دهد و ساختار آن به‌قدری از بین می‌رود که قادر به بازسازی مجدد خود نیست. برای بهبود مو‌ها علاوه بر استفاده از شامپوهای مناسب باید از نرم‌کننده و ماسک‌های تقویتی و آب‌رسان هم استفاده کرد.باید توجه داشت استفاده از نرم‌کننده و ماسک مو به همان اندازه که لازم و مفید است، اگر به طور مکرر و در فواصل زمانی کوتاه استفاده شود، باعث ریزش مو خواهد شد.

Hair_no9_4

از رایج‌ترین آسیب‌های مو، می‌توانیم به ریزش مو اشاره کنیم. ریزش مو در آقایان به دلیل ترشح هورمون تستسترون شایع‌تر است. اگر این ریزش به دلیل عوامل وراثتی نباشد می‌توانید با استفاده از سرم‌ها و شا مپوهای مخصوص این عارضه، از آن پیشگیری کنید یا روند ریزش مو را کند کنید.

‌ ‌

Download_PDF

‌ ‌اگر به این مطلب علاقه داشتنید، سایر مطالب مجله را هم مطالعه کنید. برای مطالعه‌ روی عکس زیر کلیک کنید.

Magazine_Digikala

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar علیرضا

    ببخشید یک سوال داشتم:
    اگر هر روز از تافت یا ژل برای موهای خودمون استفاده کرده باشیم، باز هم باید طبق دستوالعمل های بالا موهای خودمون رو بشوییم یا باید هر روز شسته بشن؟
    خواهشا جواب بدید، ممنون

  2. Avatar حسین محمدی

    خیلی عالی.از دست مقالات بیشتر بذارید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه