گزارش رویداد تجارت الکترونیک و صنعت FMCG کشور به میزبانی دیجی‌کالا

۱۶ اسفند ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

 

گروه دیجی‌کالا، دوازدهم و سیزدهم اسفند ۱۳۹۷ میزبان کارآفرینان و مدیران صنایع کالاهای تند مصرف کشور(FMCG)  در مرکز پردازش کالای دیجی‌کالا بود. این گردهمایی به منظور ایجاد ارتباط موثر با صاحبان این صنایع و تعامل سازنده میان صنایع FMCG و دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین پلتفرم تجارت الکترونیک ایران، برگزار شد.

این رویداد با خوشامدگویی روزبه عباسی، مدیر FMCG دیجی‌کالا و ارائه توضیحاتی در مورد این بخش که حدود چهار ماه پیش به گروه دیجی‌کالا اضافه شده است، آغاز شد. مدیر FMCG  دیجی‌کالا، در مورد تغییراتی که در آینده خرده‌فروشی کالاهای تند مصرف در کشور ما ایجاد خواهد شد، گفت: سوپرمارکت آنلاین دیجی‌کالا یا همان دیجی‌کالا فِرش با اضافه شدن محصولات غذایی تازه، به طور رسمی افتتاح شد. این سوپرمارکت امکان ارسال سه ساعته همه محصولات FMCG در تهران و کرج را فراهم می‌کند. در چهار ماه گذشته دیجی‌کالا فِرش هم از نظر تنوع محصولات و هم از نظر کیفیت ارائه خدمات به مشتری، به بزرگترین سوپرمارکت کشور تبدیل شده است. در حال حاضر سوپر مارکت دیجی‌کالا با ۱۲ هزار تنوع محصولی و ۴۸۲ برند در گروه محصولات سوپرمارکتی، بزرگترین فروشگاه مواد غذایی و سایر محصولات سوپر مارکتی کشور است.

در ادامه این رویداد، ویدئویی در مورد اهمیت تجارت الکترونیک در جهان و آینده این حوزه در کشور نمایش داده شد. سپس سعید محمدی، مدیرعامل و هم بنیان‌گذار دیجی‌کالا، در مورد اهداف دیجی‌کالا برای توسعه بخش FMCG و برنامه‌های آینده گروه دیجی‌کالا صحبت کرد. مدیرعامل دیجی‌کالا، چشم‌انداز این مجموعه را تبدیل شدن به مقصد نهایی خرید اینترنتی عنوان کرد و گفت: در راستای این هدف بخشی از محصولات مورد نیاز سبد خرید مصرف‌کنندگان در دیجی‌کالا موجود نبود و ایده راه‌اندازی دیجی‌کالا فِرش از همین جا شروع شد. در واقع این محصولات نیاز روزمره مصرف‌کنندگان را تامین می‌کنند. دیجی‌کالا در تلاش است تا با همکاری صنایع FMCG کشور، امکان حضور پررنگ و استفاده این برندها از ظرفیت‌های فضای آنلاین فراهم کند. همچنین دیجی‌کالا با توجه به نیاز همه مشتریان خود، به دنبال ایجاد تجربه یکپارچه از خرید و تکرار مداوم تجربه خوشایند کاربران است. سعید محمدی حمایت از برندهای ایرانی را یکی مهم‌ترین اهداف گروه دیجی‌کالا دانست و اعلام کرد که تمامی ظرفیت‌های ایجاد شده در اختیار برندهای صنایع غذایی کشور قرار دارد.

این رویداد با بازدید مدیران و صاحبان صنایع FMCG از مرکز پردازش کالای دیجی‌کالا، بزرگترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه، ادامه پیدا کرد. در این بازدید مهمانان از Inbound، Outbound و کارخانه محتوا بازدید کردند. در پایان هم سعید رحمانی، رئیس هیات مدیره گروه دیجی‌کالا، از تلاش بی‌وقفه مدیران دیجی‌کالا از ابتدای تاسیس تاکنون برای توسعه یک کسب‌وکار موفق گفت و بر این نکته تاکید کرد که در دیجی‌کالا بدون حضور برندهای ایرانی، موفقیت به دست نمی‌آید.

سعید رحمانی، رئیس هیئت مدیره دیجی‌کالا

دیجی‌کالا، میزبان برترین برندهای FMCG در کشور

دیجی‌کالا در این رویداد افتخار میزبانی شرکت‌های بزرگ محصولات تند مصرف را داشت. صاحبان و مدیران شرکت‌های کاله، گلستان، میهن، صافولا، شکوفامنش، چی‌توز، تهران بوران، سازیبا، نستله، دلپذیر، سن ایچ، ، گلپخش، پگاه، دراژه، بل روزانه، سان استار، اوجان، سحرخیز، چای جهان، گرجی، رامک، مهرام، آماده لذیذ، گلرنگ، GSK، چای دبش، راسن درمان، چوپان، زرماکارون، شمس و یونیلیور مهمانان این رویداد بودند. در پایان این رویداد از صاحب‌نظران صنعت FMCG کشور خواستیم تا نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با آینده همکاری این صنعت با حوزه تجارت الکترونیک مطرح کنند.

محمدعلی باهری، بنیانگذار صنایع لبنی چوپان

من از دیدن این امکانات و تاسیسات مجهز که جوانان ایرانی با وجود تنگاناهای اقتصادی ساخته‌اند، بسیار خوشحالم. این مرکز و این مجموعه می‌تواند بسیار موفق و قابل مقایسه با شرکت‌های بزرگ جهانی در این حوزه باشد و حتی می‌تواند بسیار توانمندتر عمل کند. چرا که دیجی‌کالا در این مدت کوتاه بسیار موفق عمل کرده است. من فکر می‌کنم دیجی‌کالا راه طولانی در پیش دارد، اما راه طولانی با شیب پرواز و موفقیت. من اطمینان دارم این گروه، جوانان توانمند و خوش فکری دارد و با این زیرساخت مناسب، می‌تواند دستاوردهای بزرگی داشته باشد. به نظر من بهترین کار برای کسانی که وارد بیزنس‌های بزرگ می‌شوند درست کار کردن و صداقت است. شرکت چوپان در طول ۲۲ سالی که در حال تولید لبنیات است، هیچوقت افزودنی و نگهدارنده استفاده نکرده است و با وجود اندکی قیمت بالاتر هرگز حاضر به تقلب نشد و توصیه من به همه افرادی که به دنبال موفقیت طولانی مدت در این حوزه هستند، همین است.

حمیدرضا منصوریان، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های لبنی کاله

من این افتخار را داشتم که پیش از این از مرکز پردازش دیجی‌کالا دیدن کنم و از همان زمان ارتباط شرکت کاله با این مجموعه بیشتر شده است. احساس من این است که دیجی‌کالا با توجه به کلان داده‌هایی (Big data) که در اختیار دارد، می‌تواند استراتژی و برنامه‌ریزی برای برندها در این زمینه انجام دهد. در صنعت FMCG کالاهایی داریم که سهولت دسترسی و لذت خرید در آنها بسیار اهمیت دارد. با توجه به اینکه مشتری دیجی‌کالا یک مشتری مدرن است، می‌تواند گروه هدف قسمتی از کالاهای تند مصرف قرار بگیرد که دیجی‌کالا خدمات آن را ارائه می‌دهد. من احساس می‌کنم پتانسیل خوبی برای این همکاری وجود دارد و هم باعث توسعه محصولات برندد در بخش‌های خاص حوزه FMCG می‌شود و هم ترافیک این بخش‌ها را برای دیجی‌کالا بالا می‌برد. زنجیره تامین دیجی‌کالا فِرش با دیگر محصولات کاملا متفاوت است و فرایند تامین و ثبت سفارشات، تازگی محصولات و زنجیره سرد بسیار مهم است و باید به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها اهمیت بالاتری داده شود.

علی گرامی، مدیرعامل هلدینگ گلستان

از دید من دیجی‌کالا با توجه به ابعاد بیزنسی که دارد انتخاب درستی برای وارد شدن به صنعت FMCG داشت. این کتگوری جدید به خصوص برای شرکت‌های جدید شبکه توزیع بزرگی ایجاد می‌کند. دیجی‌کالا هم در حال افزایش نرخ سرمایه‌گذاری (capitalization rate) است و البته به دلیل ساختار عملیاتی لجستیک کشور کار سختی پیش رو دارد. در حوزه صنایع FMCG این کار در آینده می‌تواند در پایین آوردن هزینه‌ها تاثیرگذار باشد و کالاها را در رقابت بهتری به دست مصرف‌کننده برساند.

مدیران گروه گلستان و گروه دیجی‌کالا

مجید اکحوان، مدیرعامل شرکت پخش پگاه

به نظر من به عنوان یک مشتری قدیمی دیجی‌کالا و کسی که در صنعت FMCG فعالیت دارد، با توجه به اینکه در جامعه امروز وقت ارزشمند و فرصت کم است، دیجی‌کالا امکانات خوبی در اختیار مصرف‌کننده قرار داده است. با وجود اطلاعات و توضیحات کامل هر محصول در پلتفرم دیجی‌کالا، مصرف‌کننده با امکان مقایسه و انتخاب با نگاه بازتر به کالای مورد نظر دسترسی پیدا می‌کند. وجود برندهای مختلف برای سلیقه‌های متفاوت در این پلتفرم هم دست مصرف‌کننده را برای انتخاب باز می‌گذارد. من پیش از این بازدید هم می‌دانستم که پشت این پلتفرم باید لجستیک بسیار قوی وجود داشته باشد. در بازدید امروز هم سیستم لجستیک را کلاسه شده و کامپیوترایز دیدم. توسعه مکانیزه و استفاده از ربات‌ها در مرکز پردازش، قطعا آینده خوبی را برای این صنعت رقم خواهد زد. در مورد کالاهای تند مصرف مساله اصلی هزینه‌های بسیار بالای نگهداری و لجستیک است که حتما دیجی‌کالا به این موضوع فکر کرده است و شاید قسمتی از این هزینه عملیات با افزایش قیمت برند جبران می‌شود. با این حال اگر در رساندن کالا و خدمات به مشتری از تکنولوژی استفاده نشود، امکان جبران هزینه عملیات بالا در این بخش وجود ندارد. در مجموع من آینده خوبی را برای دیجی‌کالا پیش‌بینی می‌کنم، احتمالا سهم بازار بیشتری خواهد گرفت و برگزاری چنین جلساتی به ارتباط بیشتر میان تامین‌کننده‌ها و دیجی‌کالا کمک می‌کند.

فرزاد سحرخیز، عضو هیات مدیره شرکت گروه سحرخیز

ما همیشه از دیجی‌کالا به عنوان اولین پلتفرمی که فروش اینترنتی کالاها را آغاز کرد، یاد می‌کنیم و در ذهن همه این موضوع ماندگار شده است. اما بعد از دیدن مرکز پردازش دیجی‌کالا، فرایند پردازش و تحویل کالاها در این مجموعه را بسیار بزرگتر و فراتر از آنچه تا به حال شنیده و در پلتفرم دیجی‌کالا مشاهده کرده بودم، دیدم. امروز بازار آنلاین در کشور ما رو به رشد است و فرصت‌های مناسبی برای توسعه این بازار وجود دارد و ما هم به عنوان تامین‌کننده بخشی از کالاهای تند مصرف پشتیبان این بازار خواهیم بود. موضوعی که ما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با آن روبه‌رو هستیم، رقابت و نگاه صرفا سودآور به تامین‌کننده‌ها و تلاش برای داشتن سهم بیشتر در سود فروش کالاها است. اما دیجی‌کالا به عنوان اولین مجموعه‌ای که در فروش آنلاین پیشتاز است، تصویر مثبتی در ذهن مصرف‌کننده دارد و امیدواریم که این کیفیت همچنان حفظ شود.

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه