۷ سال قبل سامسونگ تاج‌وتخت نوکیا را تصاحب کرد

۱۳ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
نوکیا

نوکیا به مدت ۱۴ سال بزرگ‌ترین سازنده‌ی گوشی‌ها در جهان بود. این کمپانی فنلاندی طی سال‌های اواخر دهه ۹۰ و دهه ۲۰۰۰ در دوران اوج خود به سر می‌برد ولی معرفی گوشی‌های هوشمند منجر به منزوی شدن این کمپانی بزرگ شد. تا اواخر نخستین سه‌ماهه سال ۲۰۱۲، سامسونگ توانست جایگاه نوکیا را به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده تصاحب کند و بعد از آن هم سقوط آزاد نوکیا با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد.

در این میان، نوکیا اشتباهات مهلکی را مرتکب شد. از بین آن‌ها می‌توانیم به سماجت در استفاده از سیستم‌عامل سیمبین اشاره کنیم که به اعتقاد مدیران این کمپانی، می‌توانست گزینه‌ی سومی در فضای دو قطبی اندروید و iOS باشد. بعد از اینکه نوکیا بالاخره شکست سیمبین را پذیرفت، تصمیم گرفت با یک پلتفرم محکوم به فنا یعنی ویندوز موبایل همکاری کند.

اما در این میان نباید تنها تصمیمات نوکیا‌ را مقصر بدانیم. بلکه باید خاطرنشان کنیم که در این دوران مهم‌ترین رقبای نوکیا یعنی اپل و سامسونگ تعدادی از بهترین محصولات تاریخ خود را روانه‌ی بازار کردند. وقتی که سامسونگ جایگاه نوکیا را از آن خود کرد، گوشی فوق‌العاده گلکسی اس ۲ را عرضه کرده بود و می‌خواست گوشی بسیار جذاب گلکسی اس ۳ را روانه‌ی بازار کند. در همین اوضاع و احوال، اپل در سال ۲۰۱۱ با عرضه آیفون ۴ نوکیا را از سلطنت خلع کرده بود.

نوکیا

نوکیا ۹، جدیدترین پرچم‌دار شرکت HMD

اپل و سامسونگ از آن زمان اگرچه با مشکل‌هایی مانند انفجار گلکسی نوت ۷ و خم شدن آیفون ۶ روبرو شده‌اند، ولی با قدرت زیادی ادامه داده‌اند و موفق شده‌اند تا حد زیادی به رشد خود ادامه دهند. تا چند سال، سامسونگ و اپل بزرگ‌ترین سازندگان گوشی‌های هوشمند بودند که در این اواخر هواوی موفق شده اپل را به جایگاه سوم منتقل کند.

در سال ۲۰۱۳ مایکروسافت بخش موبایل نوکیا‌ را خریداری کرد ولی نتوانست آن را به سوددهی برساند که این البته پایان خط برای این برند نبود. در سال ۲۰۱۶ شرکت HMD Global تأسیس شد و برند نوکیا را به اختیار گرفت و از آن زمان بیش از ۷۰ میلیون گوشی تحت برند نوکی‌ را روانه‌ی بازار کرده که از جهات مختلف، از جمله ارائه‌ی آپدیت‌های نرم‌افزاری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. همچنین سال گذشته این شرکت موفق شد به مقام نهم بزرگ‌ترین سازندگان گوشی‌های هوشمند دست پیدا کند.

اگرچه نوکیا‌ با روزهای اوج خود فاصله‌ی زیادی دارد، ولی کمتر کسی انتظار داشت که گوشی‌های این برند دوباره به موفقیت فعلی برسند. با توجه به روند دو سال گذشته گوشی‌های این برند، به نظر می‌رسد که این گجت‌ها آینده‌ی خوبی داشته باشند.

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar سحر مهربان

    درسته نوکیا دیگه انتخاب اولمون برای خرید نیست ولی همچنان خاطره گوشی های جون سخت و با کیفیتش باهامونه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه