بویینگ ویدیویی از سبک‌ترین ماده‌ی دنیا را منتشر کرد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ریزتورینه فلزی

شرکت بویینگ به‌تازگی ویدیویی را منتشر کرده که در آن یک ریزتورینه فلزی (Microlattice) به‌نمایش در می‌آید. این ریزتوریته فلزی سبک‌ترین متریال دنیا به‌ شمار می‌رود.

ریزتورینه‌ها یک ماده‌ی فلزی هستند که از تیوب‌های توخالی تشکیل شده‌اند. ضخامت دیواره این لایه‌ها یک هزارم تار موی انسان است. این ماده جزو ۱۰۰ یونولیت بسیار سبک دنیا به‌حساب می‌آید که از استحکام بالایی هم برخوردار است.

سوفیا یانگ (Sophia Yang) که با همکاری شرکت بویینگ این ماده را ساخته، گفته که ۹۹ درصد این ریزتورینه از هوا تشکیل شده است. او این ماده را با ساختار استخوان مقایسه کرد که در آن سوراخ‌های زیادی وجود دارد. این سوراخ‌ها باعث شده‌اند که استخوان بسیار سبک و مقوام باشد.

این متریال برای استفاده در فناوری‌های هوافضا به‌کار می‌رود. می‌توان از آن در محیط‌های داخلی هواپیما و سفینه‌های فضایی استفاده کرد. استفاده از این ماده باعث می‌شود که وزن هواپیما بسیار کاهش پیدا کند و سوخت کمتری مصرف شود.

یانگ گفت که این ماده می‌تواند فشار زیاد را تحمل کند. ریزتورینه‌ها برای اولین‌بار در آبان سال ۱۳۹۰ تولید شدند و در آن زمان به عنوان ۱۰ اختراعی که دنیا را متحول می‌کنند، نام گرفتند. در ادامه می‌توانید ویدیوی منتشر شده از این ماده را مشاهده کنید:

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. احمد

    تیتر اشتباهه ، اولا که این یه ساختاره نه ماده ، دوما ، نه سبکترین ساختاره و نه مقاومترین
    (مقاومتش هم بیشتر به ساختار وابسته هست نه ماده سازنده)

  2. محسن

    مقاوم منظورتونه؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه