جواهردشت؛ عروس دشت‌های گیلان

۱۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
جواهر دشت کجاست

جواهردشت از روستاهای ییلاقی شهرستان رودسر است که در مرز شرقی استان گیلان واقع شده. این ییلاق بهشتی از توابع چابکسر است. ساکنین آن از اهالی پایین‌دست همین منطقه یعنی سیاهکلرود، قاسم‌آباد علیا و سفلا، گاو‌ماست و روستاهای دیگرند.

ویژگی‌های ییلاق جواهردشت

جواهردشت یا به گیلکی جوَردشت در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و مساحتی ۱۰۰ هکتاری دارد. اقیلم جواهردشت کوهستانی و مرطوب است. با توجه به تغییر ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متری از جلگه گیلان تا ییلاق جواهردشت؛ اختلاف دما محسوس و هوای آن در گرمترین روز‌های سال هم خنک و دلپذیر است.

قبلا دامداران از اوایل بهار به ییلاق می‌آمدند و اوایل فصل سرما منطقه را ترک می‌کردند؛ اما حالا در وقت معینی دام‌ها را به چرا در ارتفاعات می‌برند و سپس بازمی‌گردانند. این امر خود کمک زیادی به بهبود وضع جنگل، مرتع و دشت کرده است.

این ییلاق زمستان‌های سردی دارد. از اواسط پاییز تا اوسط فروردین منطقه برف‌گیر و در این زمان از سال تقریبا خالی از سکنه است.

جواهردشت منطقه‌ای‌ حفاظت شده است. این منطقه که وسعت زیادی دارد، سرولات و جواهردشت را دربر می‌گیرد؛ منطقه‌ای‌ کوهستانی با رودخانه‌های فراوان و اقلیم مرطوب-معتدل و بیشتر مرطوب-سرد. نقاط مختلف این منطقه از نظر ارتفاع متفاوت است و از ارتفاع ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر را شامل می‌شود. به همین علت مجموعه‌‌ای کامل از انواع جنگل‌های هیرکانی به همراه حیات وحش منحصر به فرد دارد.

تور جواهر دشت

عکس از reeg.travel

درختان بلوط و خُرمَندی پوشش گیاهی غالب جواهردشت محسوب می شوند.

در مورد قدمت جواهردشت برخی می‌گویند که بیش از ۴۰۰ سال است. اما شواهدی از این گفته قابل رویت نیست. در کتاب‌های تاریخی منطقه هم اسمی از اینجا به میان نیامده است. به هر حال با توجه به قبرستان و اسلوب معماری نمی‌توان قدمتی بیشتر از ۳۰۰ سال برایش متصور شد. به نظر می‌رسد که این هوای پاک، زمین مرغوب و مراتع سرسبز است که مردم را برای سکونت موقت به این آبادی کشانده است.

در ییلاق  جواهردشت همچنان زندگی سنتی در جریان است. قبلا برق جواهردشت از موتور­ برق تامین می‌شد اما به تازگی برق شهری به منطقه رسیده و اهالی آب لوله‌کشی خود را از چشمه‌های اطراف تامین می­‌کنند.

بازارچه‌ای کوچک در ورودی روستا نیازهای اولیه را برطرف می‌کند. این مغازه‌ها شامل قصابی، خواروبار فروشی و چند قهوه‌خانه است. توصیه می‌کنیم جهت حفظ طبیعت جواهردشت هنگام خرید از نایلون کمتری استفاده کنید.

موقع برگشت می‌توانید سوغاتی نیز همراه خود ببرید. انواع لبنیات محلی، دوغ، ماست، پنیر، گل گاوزبان، رب آلوچه، سبزی‌های معطر و دارویی و… را می‌توانید از بازارچه تهیه کنید.

جذابیت‌های سفر و جاهای دیدنی جواهردشت

جواهر دشت گیلان

عکس از photography_pixel_a

جواهردشت طبیعتی بکر، دشت‌هایی وسیع و سرسبز، چشمه‌سار‌های زیاد، هوای پاک و سالم و سکوت وصف‌ناپذیری را برایتان به ارمغان دارد. بهتر است هنگام طبیعت‌گردی طوری رفتار کنیم که اثری از ما در محیط نماند و بکر بودن منطقه به خطر نیفتد.

از سیاهکلرود تا جواهردشت طبعیت؛ مناظر متنوعی در اختیارتان می‌گذارد. ابتدای راه با عبور از میانه جنگل آغاز می‌شود و رودخانه‌ سجیدان شما را همراهی ‌می‌کند. تپه‌ها و دره‌ها مناظر دل‌انگیزی به وجود آورده‌اند. ارتفاع مسیر داپم در حال تغییر است.

پس از گذر از جنگل مراتع شروع می‌شود. در سبزه‌زارهای جواهردشت گاوها و گوسفندان و اسب‌ها را در حال چرا می‌بینید. این پهنه‌های وسیع را ناصره دشت و لووه سر می‌نامند. پوشش گیاهی غالب اینجا گیاه میش‌گوش است که گل آن مصارف دارویی دارد.

گل گاوزبان و گل‌های رنگارنگ دیگر نیز دشت‌ها را رنگین کرده‌اند. اهالی زمین‌های مناسب کشت را معمولا زیر کشت سیب زمینی می‌برند. حصار‌کشی این زمین‌ها جلوه زیبایی به جواهردشت داده است. حصارهایی از چوب، سیم خاردار و دیوار‌های سنگی که حد و مرز همسایگی را مشخص می‌کند و مانعی برای ورود گله‌ها ست. درست این است که ما هم در همجواری با طبیعت حواسمان به حیات وحش باشد.

قهوه خانه‌های بین راهی مکانی مناسب برای خوردن چای و استراحت است. معمولا رانندگان کنار یکی از آنها توقف می‌کنند.

درست قبل از ورود به روستا؛ بقعه امامزاده نقره عباس در دشتی زیبا پدیدار می‌شود. از کنار امامزاده؛ جواهردشت و خانه‌هایی که روز به روز در حال افزایش‌‌اند دیده می‌شود.

چنانچه هوا صاف باشد از جواهر‌دشت می‌توانید جلگه و خط طولانی ساحلی و دریای پهناور خزر را ببینید.

سیاهکلرود کجاست

عکس از مهر نیوز

برخی از جاذبه‌های جواهردشت

  • جیپ‌سواری در جاده‌های جنگلی-کوهستانی
  • طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در مراتع سرسبز
  • عکاسی از مناظر رویایی طبیعت
  • چشم‌اندازهای متنوع از جلگه و دریا و دره‌های سرسبز
  • شب‌نشینی در هوای خنک ییلاق
  • تجربه بی‌نظیر اقیانوس ابر
  • صرف خوراک‌های محلی
  • تجربه شبی اقامت در روستا به دور از امکانات شهری

در جواهردشت هر سال جشنواره‌ای بومی و محلی برگزار می‌شود. مراسم عروس‌بران و مسابقاتی از قبیل کشتی گیله‌مردی، اسب دوانی، لافند بازی، طناب‌کشی و … که خیل علاقمندان را راهی روستا می‌کند. این جشنواره با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بخش خصوصی به راه افتاده. اگر علاقمند به دیدن این جشنواره هستید اواسط مرداد ماه به جواهردشت بیایید.

قله سماموس

سماموس جواهردشت

عکس از پویا نیکنام

جواهردشت از سمت جنوب به قله سماموس می‌رسد. سماموس با ارتفاع  ۳۶۷۸ متر بلندترین قله گیلان و نیز بلندترین نقطه مشرف به دریای خزر است.

جواهردشت یکی از مبدأ‌های صعود به سماموس است. مسیری ۷ کیلومتری با اختلاف ارتفاع ۱۷۰۰ متر.

اگر قصد کوهنوردی دارید؛ اواسط مرداد راحت‌ترین زمان صعود به قله است. حتما با یک راهنمای محلی مسیر قله را طی کنید تا راه را گم نکنید. کوهنوردان حرفه‌ای اغلب در فصل زمستان به این قله می‌روند.

بهتر است قبل از صعود شب را در جواهردشت بمانید تا بدنتان با ارتفاع هم هوا شود. صبح زود با یک تیم کوهنوردی متوسط می‌توان در مدت ۶ الی ۷ ساعت قله را صعود کرد. قسمت‌هایی از مسیر با شیب ملایم است و سپس به تدریج شیب بیشتر می‌شود. در ارتفاع چشم‌انداز بی‌نظیری از ساحل دریای خزر حتی تا ساحل چمخاله وجود دارد.

شرایط جوی اغلب به گونه‌ای ست که ممکن است لحظاتی به طور کامل در بالای پهنه‌ای از دشتستان ابری قرار بگیرید و مدتی بعد ابرها کنار بروند و دوباره دریا و ساحل پدیدار شوند.

در نزدیکی‌های قله امامزاده‌ای به نام آقا سماموس قرار دارد که برای استراحت و رفع خستگی قبل از فتح قله مناسب است.

از فراز سماموس وسعت عظیمی از منطقه در دیدرس‌تان قرار می‌گیرد. دریای خزر در شمال و دره‌های سرسبز اشکورات در جنوب زیر پا‌هایتان قرار دارد.

سماموس سرچشمه آب همیشه سرد و زلال سفید آب نیز هست. این رود بیشتر آب آشامیدنی شهرستان رودسر را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: ماسال؛ دشتی سرسبز در کوهای تالش

مسیر‌های دسترسی و نحوه سفر به جواهردشت گیلان

مسیر جواهر دشت

جواهردشت کجاست؟

استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود، روستای جواهردشت

مسیر دسترسی به جواهردشت سیاهکلرود

فاصله تهران تا جواهردشت ۴۲۰ کیلومتر است. پیمودن مسیر جواهردشت بسته به ترافیک بین ۵ ساعت و نیم تا ۶ ساعت و نیم طول می‌کشد.

از تهران راهی آزاد راه قزوین-رشت شوید، پس از طی ۳۰۰ کیلومتر به جوکلبندان می‌رسید. به سمت جاده سیاهکل بروید. پس از سیاهکل به لاهیجان می‌رسید. به طرف رودسر مسیر را ادامه دهید. در رودسر مسیر رامسر را در پیش بگیرید. پس از عبور از کلاچای از مسیر اصلی به فرعی سیاهکلرود بپیچید. با گذر از باغ‌های همیشه سبز پرتقال ابتدا به سیاهکلرود و بعد به خیاط محله می‌رسید. از اینجا تا جواهردشت ۲۵ کیلومتر است که بسته به شرایط حدود یک ساعت طول می‌کشد.

در خیاط محله می‌توانید خودرو خود را پارک کنید و با رانندگان محلی به جواهردشت بروید. وسیله نقلیه این رانندگان جیپ‌های قدیمی مدل KM است.

مسیر تا بعد از روستای جنگلی چاشت خورلات و اوایل جنگل آسفالت است؛ ولی بعد از آن تا خود جواهردشت جاده خاکی ست و از جنگل عبور می‌کند. بعد از اتمام جنگل مراتع پیدا می‌شوند و سپس به امامزاده نقره عباس می‌رسید. از کنار امامزاده جواهردشت خودنمایی می‌کند.

مسیر از خیاط محله به بعد  صعب العبور است و نیاز به خودرو‌های دو دیفرانسیل دارد. البته در روزهای خشک کیفیت جاده به نسبت خوب است و خودرو‌های سواری امکان رفت و آمد دارند. ولی توصیه ما استفاده از رانندگان محلی ست.

اقامت در جواهردشت

برای اقامت در جواهردشت چند انتخاب دارید:

  • اطراق در طبیعت: در ابتدای جواهردشت در کنار زمین بازی محوطه‌ای حصار‌کشی و بزرگ وجود دارد که بسیار مناسب کمپینگ است؛ چشم‌انداز خوبی دارید و همچنین به امکانات نزدیک هستید. نقاطی دیگر هم بر بلندای روستا مناسب کمپینگ وجود دارد ولی این مناطق از امکانات دورند.
  • اجاره ویلا در جواهردشت: می‌توانید زندگی به شیوه ییلاقی و روستایی را تجربه کنید. امکانات هم به حد نیاز فراهم است. برای گرم شدن می‌توانید از چراغ‌های نفتی استفاده کنید. آب مصرفی هم از چشمه‌ها لوله‌کشی شده.
  • اجاره ویلا در سیاهکلرود و مناطق اطراف: امکان اجاره ویلا در سیاهکلرود، روستا‌های اطراف و چابکسر وجود دارد. برای استفاده از هتل باید به رودسر بروید.

خوراک در جواهردشت

اگر در اطراف جواهردشت یا سیاهکلرود بمانید صبح را می‌توانید با  صبحانه‌ای محلی همچون کره، پنیر، شیر و تخم اردک یا مرغ  و نان محلی آغاز کنید. این صبحانه تماما دستاورد خود اهالی ست.

برای ناهار و شام هم غذاهای محلی مانند باقلا قاتق، میرزا قاسمی،کباب تازه، ماست محلی و… از گزینه‌های موجود است.

هزینه‌های سفر به جواهردشت رودسر

هزینه‌های سفر به جواهردشت به شرح زیر است.

هزینه رفت‌وآمد با خودروی شخصی به جواهردشت

هزینه بنزین خودرو شما در حدود ۸۰ هزار تومان خواهد شد. کرایه جیپ‌های محلی برای رفت و برگشت بسته به شلوغی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برایتان خرج برمی‌دارد.

هزینه تور جواهردشت

اگر بخواهید با تور سفر کنید؛ یک مسافرت دو روزه از ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه در‌بر دارد.

هزینه ویلا، مهمانسرا و هتل در جواهردشت

اقامت در جواهر دشت

عکس از Koorosh Nozad Tehrani

خانه‌های ییلاقی در جواهردشت از شبی ۱۱۰ هزار تومان به بالاست. اجاره ویلا‌های یک خوابه در شهر و روستا‌های اطراف از ۲۰۰ هزار تومان و ویلا‌های دو خوابه هم از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل‌های رودسر از شبی ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و بسته به امکانات و کیفیت حتی تا ۷۰۰ هزار تومان؛ هزینه دارند.

توصیه‌های سفر به جواهردشت

اگر برای اولین بار است که به این مکان سفر می‌کنید:

  • مسیر را با یک راهنما طی کنید.
  • اگر قصد دارید با خودرو شخصی به جواهردشت بروید؛ بسیار احتیاط کنید و وضعیت راه را از رانندگان بپرسید.
  • کفش مناسب پیاده‌روی بپوشید.
  • اگر مایل به کوهنوردی هستید کفش مناسب کوهنوردی همراه داشته باشید. باتوم کوهپیمایی هم فراموشتان نشود.
  • برای کوهنوردی حتما با یک راهنما همراه شوید تا راه را گم نکنید.
  • قمقمه آب برای رفع عطش در پیاده‌روی‌ها کمکتان می‌کند.
  • بادگیر و لباس مناسب فصل همراه داشته باشید.
  • در صورت تمایل به اقامت در طبیعت زیرانداز، چادر، کیسه خواب و پتوی مسافرتی با خود ببرید.
  • چراغ قوه جز لوازم ضروری ست.
  • در صورت برپا کردن آتش پیش از ترک محل حتما از خاموش شدن آن مطمئن شوید.
  • کیسه زباله را فراموش نکنید.

بهترین فصل سفر به جواهردشت

طبیعت جواهر دشت

عکس از gileboom.info

از اواخر فصل بهار تا اوایل پاییز، به ویژه در ماه‌های گرم تابستانی بهترین زمان سفر به جواهردشت است.

هنرمندان عکاس در هر فصلی از سال مناظر بکر و بی‌نظیری برای عکاسی دارند. از جنگل، اسب‌ها و دام‌های در حال چرا در دشت‌های سبز گرفته تا آسمان مه گرفته و چشم انداز‌های دلربای سماموس.

زمستان‌ها، جواهر دشت به دلیل بارش سنگین برف معمولاً خالی از سکنه می‌شود. اما در زمستان‌ها هم کوهنوردان حرفه‌ای برای صعود سماموس راهی جواهردشت می‌شوند.

اگر شما هم از جواهردشت خاطره‌ای دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به وقت طبیعت‌گردی، حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • حتما کیسه‌‌های زباله‌ بزرگ به همراه داشته باشید و به معنی واقعی، نه چیزی از طبیعت بردارید و نه چیزی در آن برجای بگذارید. اگر همه‌ی مردم بخواهند چنین کاری بکنند از طبیعت چیزی باقی نمی‌ماند. (همان‌طور که خیلی مکان‌ها تا الان تخریب شده‌اند.)
  • زباله‌هایی مثل پوست میوه، پوست تخمه و زباله‌های تجزیه‌پذیر دیگر، همچنان زباله هستند و نباید در طبیعت جا گذاشته شوند. تصور کنید تعداد زیادی گردشگر زباله‌های ارگانیک خود را در طبیعت رها کنند. طبیعت در کوتاه مدت ظرفیت بازیافت این همه زباله‌ی ارگانیک را ندارد.
  • به هنگام پیمایش در طبیعت یا کمپینگ، در صورت امکان حتما کیسه‌های پلاستیکی بزرگ همراه داشته باشید و سعی کنید در مسیری که می‌روید زباله‌ها را از روی زمین جمع‌آوری کنید. اگر همه این کار را بکنند، به شکل چشمگیری شاهد کم شدن زباله‌ها در طبیعت خواهیم بود.
  • لطفا در طبیعت سکوت را رعایت کنید و آرامش مکان طبیعی را با بلند کردن صدای موسیقی و برگزاری جشن و میهمانی به هم نزنید. این احترام به اکوسیستم و البته گردشگران دیگری است که برای لذت بردن از سکوت به طبیعت سفر کرده‌اند.
  • لطفا در گروه‌های خیلی بزرگ سفر نکنید. برای رفتن به طبیعت یک گروه دوستی در دو یا سه ماشین کافیست، ورود یکباره‌ی جمعیت بزرگ به مکان طبیعی سرعت تخریب را بیشتر می‌کند.
  • لطفا به هنگام کمپ زدن و اطراق شبانه در طبیعت، آرامش محل را با نورهای قوی و موسیقی بلند برهم نزنید. روشنایی کمپ و سر و صدا را حداقل نگه دارید و به طبیعت و به دیگر گردشگران احترام بگذارید.
  • لطفا تا جایی که ممکن است در طبیعت آتش روشن نکنید. اگر این کار را کردید، کنترل شده، کوچک و با مصرف حداقل مقدار هیزم باشد. حتما به هنگام ترک کردن کمپ، با آب کافی از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنید.
  • لطفا هرجا مرتع سرسبز و زیبایی دیدید با ماشین از وسط آن رد نشوید. اساسا لازم نیست همیشه چشم‌اندازهای زیبا را پیاده یا با ماشین فتح کنیم! خیلی اوقات از دور تماشا کردن و عکس گرفتن لذت بیشتری دارد.
  • لطفا به خصوص وقتی جاده شلوغ است، درست رانندگی کنید. لازم نیست همیشه تخت گاز برانیم، لازم نیست دائما در تلاش برای سبقت گرفتن از ماشین جلویی باشیم و لازم نیست هرسال اثبات کنیم که بعد از رانندگان تانزانیا، لیبی، مالاوی و جمهوری دموکراتیک کنگو، بدترین رانندگان جهان هستیم! (اصلاح این یکی که دیگر دست خودمان است…)

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar امیر

    سلام
    زمستون نمیشه رفت اونجا؟

  2. Avatar رجبعلی کتابی

    خیلی عالیی بود قسمت بشه حتما میام
    ممنون دوست عزیز اطلاعات خوبی دادی
    تشکر

  3. Avatar حسین

    جون هر کی دوست دارید این مناطق رو معرفی نکنید. درسته که اخره مطلبتون دهها توصیه به نگهداری درست از طبیعت می کنید ولی گوش شنوایی وجود نداره..باور کنید گوشی نیست.مدتیه که یک سوم اول جاده جواهر دشت اسفالت شده زمستان گذشته برای صعود به قله سماموس که رفته بودم دقیقا و دقیقا تا جایی که اسفالت بود اشغال هم بود و بعده اون یهو آشغالا غیب شد. اینجور جاها رو نه باید معرفی کرد و نه مسیرش روو اسفالت کرد.خیلی واضح و گویا هست که وقتی اسفالت تموم میشه اشغالا هم تموم میشه. به نظر من جاده جواهر دشت باید گلی و خاکی و برفی و صعب العبور تا روزی باشه که اونایی که با ماشین دارن میرن بالا درک و فهم اینو داشته باشن که اشغال زمین نریزن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه