هند سقوط سطح‌نشین ویکرام در سطح ماه را تایید کرد

۵ آذر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سطح‌نشین ویکرام

نزدیک به سه ماه پیش و تنها دقایقی پیش از زمان تعیین شده برای فرود سطح‌نشین ویکرام هند بر سطح ماه ارتباط با این فضاپیما قطع شد. از آن زمان تا کنون هند اطلاعات چندانی را در رابطه با این مسئله منتشر نکرد. با این حال به تازگی مقامات هند به طور رسمی برخورد کنترل نشده‌ی این فضاپیما به ماه را تایید کردند و به بررسی دلایل این اتفاق پرداختند.

طبق اعلام دولت هند دلیل برخورد سخت سطح‌نشین ویکرام با سطح ماه مشکل پیش آمده در موشک‌هایی بوده که در زمان فرود نقش ترمز را بر عهده داشتند. تا پیش از این هند تنها اعلام کرده بود که ارتباط با این فضاپیما را از دست داده است.

طبق اعلام مسئولان هند مرحله‌ی اول فرود بدون مشکل خاصی انجام شده و فضاپیما از ارتفاع ۳۰ کیلومتری سطح ماه به ارتفاع ۷/۴ کیلومتری رسیده است. سرعت فضاپیما در این مرحله از ۱۶۸۳ متر بر ثانیه به ۱۴۶ متر بر ثانیه کاهش پیدا کرده بود.

اما در ادامه و در مرحله دوم فرود سطح‌نشین ویکرام شرایط مطابق انتظار متخصصان هند پیش نرفته و این فضاپیما برخوردی سخت با ماه را تجربه کرده است. محل سقوط ویکرام حدود پانصد متر از محل تعیین شده برای فرود این فضاپیما فاصله داشته است.

پس از اعلام خبر قطع ارتباط با سطح‌نشین ویکرام سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) اعلام کرد که مدارگرد چاندرایان ۲ موفق به تعیین موقعیت این سطح‌نشین شده است، اما نتوانسته ارتباطی با این سطح‌نشین برقرار کند. با این حال سازمان پژوهش‌های فضایی هند تصویری را در این رابطه منتشر نکرد.

سازمان پژوهش‌های فضایی هند از زمان قطع ارتباط با سطح‌نشین ویکرام در تلاش بود تا دلیل این واقعه را مورد بررسی قرار دهد. به این ترتیب و با زمان‌بر شدن بررسی‌های متخصصان این سازمان اعلام خبر و اطلاعات رسمی در این باره به تعویق افتاد.

سطح‌نشین ویکرام بخشی از ماموریت چاندرایان ۲ هند بود که در آن علاوه بر ویکرام یک مدارگرد و یک ماه‌نورد کوچک نیز به ماه ارسال شدند. با وجود شکست هند در فرود سطح‌نشین و ماه‌نورد بر سطح ماه مدارگرد چاندرایان ۲ با موفقیت وارد مدار ماه شد و اکنون نیز شرایط بسیار خوبی دارد.

هند پیش از این کار روی ماموریت چاندرایان ۳ را آغاز کرده است و قصد دارد به زودی و بار دیگر فرود بر سطح ماه را تجربه کند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فرود سطح‌نشین ویکرام بر سطح ماه.

Credit: ISRO

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه